IPPP1/443-846/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-846/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z prowadzoną działalnością statutową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z prowadzoną działalnością statutową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie powstało w 2008 r. w celu realizacji podejścia LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-13.

Lokalna Grupa Działania funkcjonująca jako stowarzyszenie, a taką jest LGD Z. jest stowarzyszeniem szczególnym. LGD jest stworzona i działa w oparciu o przepisy o stowarzyszeniach, z tym że temu podmiotowi specjalny charakter nadają przepisy ustawy dnia z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634).

LEADER to program UE łączący działania zmierzające do rozwoju wsi oraz małych miast. Podejście LEADER wymaga włączenia do planowania i wdrażania lokalnych inicjatyw partnerów społecznych. Środki pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i są przeznaczone na wsparcie działań przyczyniających się do realizacji celów zawartych w Lokalnej Strategii Rozwoju.

Stowarzyszenie działa na terenie gmin P. i B.

Cele statutowe Stowarzyszenia:

1. Opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR), uwzględniającej działania na rzecz poprawy jakości życia kulturowego mieszkańców objętych Strategią.

2. Działanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, ochrony i lepszego wykorzystania dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.

3. Aktywizowanie społeczności lokalnych oraz wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i działań trójsektorowych.

4. Wspieranie działań na rzecz integracji europejskiej, rozwijania kontaktów, współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy społecznościami lokalnymi i między narodami.

5. Wspieranie lokalnych tradycji kulturowych oraz dziedzictwa materialnego oraz promowanie i podejmowanie działań rzecz szeroko pojętej kultury i sztuki.

6. Wspieranie i podejmowanie działań edukacyjnych i wychowawczych wśród dzieci i dorosłych, w szczególności w zakresie: edukacji obywatelskiej, edukacji ekologicznej, edukacji w zakresie kultury, sztuki i architektury, nauczania języków obcych, szkoleń i kursów zawodowych.

7. Promocja turystyki, w szczególności turystyki kulturowej i rekreacyjnej, wspieranie rozwoju Agro-i ekoturystyki oraz tworzenia infrastruktury turystycznej.

8. Inicjowanie, wspieranie i podejmowanie działań w zakresie promocji kultury fizycznej, sportu i rekreacji wśród dzieci i dorosłych oraz aktywnego spędzania czasu wolnego i zdrowego trybu życia, a także tworzenia infrastruktury sportowej.

9. Wspieranie i promocja przedsiębiorczości postprzemysłowej oraz różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.

10. Promocja produktów regionalnych, zarówno materialnych jak i niematerialnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z koniecznością dostarczenia do UM dokumentacji rozliczeniowej LGD działającej w ramach PROW 2007-2013 Stowarzyszenie zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji indywidualnej potwierdzającej, iż Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku do towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Taką organizacją jest Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "Z.".

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania jest możliwe z udziałem środków;

1. Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT. Lokalna Grupa Działania ubiega się o refundację poniesionych wydatków,

2.

w trybie przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybie przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego programem PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660).

3.

w trybie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "WDRAŻANIE PROJEKTÓW WSPÓŁPRACY" objętego programem PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 322) w tym samym wnosi o refundację kosztów VAT.

Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków, jak również osób niezrzeszonych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie powstało w celu realizacji podejścia LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. LEADER to program UE łączący działania zmierzające do rozwoju wsi oraz małych miast. Środki pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i są przeznaczone na wsparcie działań przyczyniających się do realizacji celów zawartych w Lokalnej Strategii Rozwoju. Realizując cele statutowe, Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków, jak również osób niezrzeszonych. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji celów statutowych. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Końcowo zaznaczyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, jednakże nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, wskazanym w uzasadnieniu własnego stanowiska, iż "zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie". Bowiem jak wyżej wskazano art. 86 ust. 1 ustawy określa, w jakim zakresie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i nie odnosi się do zastosowania stawki podatku, bądź zwolnienia od podatku dla konkretnych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl