IPPP1/443-846/09-3/IG - Fundacja jako płatnik VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-846/09-3/IG Fundacja jako płatnik VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu płatnika podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu płatnika podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS oraz posiada zapis w statucie o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Pomimo zapisów Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, zaś w ramach prowadzenia odpłatnej działalności statutowej Fundacja nie przekroczyła limitu zwolnienia podmiotowego VAT. Wymogiem instytucji płatniczej (ARiMR) w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jest dołączenie do wniosku o płatność, indywidualnej interpretacji w zakresie prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja jest płatnikiem podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy Fundacja nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, zaś w ramach prowadzenia odpłatnej działalności statutowej Fundacja nie przekroczyła limitu zwolnienia podmiotowego VAT, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Definicję płatnika dla celów podatkowych reguluje art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

Zgodnie z tym przepisem płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) pojęcie płatnika występuje jedynie w art. 18 ustawy i stanowi, że "organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów".

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia faktycznego nie wynika aby wnioskodawca był organem egzekucyjnym w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji albo komornikiem sądowym wykonującym czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

W związku z tym biorąc pod uwagę zacytowane uregulowania wnioskodawca rzeczywiście nie jest płatnikiem podatku VAT, jednakże zupełnie z innego powodu niż to wnioskodawca przedstawił we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego. Bowiem dla oceny czy wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT zupełnie bez znaczenia jest fakt, że w ramach prowadzenia odpłatnej działalności statutowej Fundacja nie przekroczyła zwolnienia podmiotowego VAT, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl