IPPP1/443-843/09-5/AP - Zwolnienia z VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego (nieruchomości) do spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-843/09-5/AP Zwolnienia z VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego (nieruchomości) do spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 16 września 2009 r. pismem z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia w przypadku czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (nieruchomości) do spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia w przypadku czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (nieruchomości) do spółki.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 16 września 2009 r. znak IPPP1/443-843/09-3/AP (doręczone w dniu 21 września 2009 r.), pismem z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 30 czerwca 2009 r. Zgromadzenie Akcjonariuszy (ZA) podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału akcyjnego, w którym 17.592 akcje obejmie dotychczasowy akcjonariusz Gmina w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego - nieruchomości.

Większościowe pakiety akcji ZA należą do Województwa oraz Gminy. Podmioty te przystępując w 2004 r. do Spółki wniosły aportem nieruchomości wraz z halą targową i sprzętem celem wykonywania zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami a polegających na pobudzaniu aktywności gospodarczej, podnoszeniu poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, promocji gminy, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 11, 17, 18, 20 ustawy o samorządzie gminnym,; art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 ustawy o samorządzie województwa).

Wniesienie przez Gminę nieruchomości związane jest z rozbudową hali targowej. W sprawie zwolnienia z podatku VAT w sytuacji wnoszenia aportu przez Gminę do spółek prawa handlowego, których jest akcjonariuszem lub udziałowcem została wydana przez Ministra Finansów w dniu 26 marca 2009 r. interpretacja Nr IPPP1-443-71/09-2/JL.

Z nadesłanego uzupełnienia do wniosku wynika, iż przedmiotem aportu są nieruchomości gruntowe niezabudowane o łącznej powierzchni 5,4975 ha, położone w... stanowiące własność Gminy. Teren, na którym znajduje się nieruchomość nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta - teren ten położony w centrum miasta wykazany jest dla rozwoju funkcji centro-twórczych z programem wystawowo-edukacyjnym. W ramach dokumentu studium, w rozdziale kierunki rozwoju miasta do 2010 r., opracowany został program, w którym potwierdzona została lokalizacja Centrum na terenie Parku, w sąsiedztwie dworca kolejowego. Usytuowanie nieruchomości na obrzeżach Śródmieścia, w odległości ok. 1,5 km od centrum miasta, z dobrym dojazdem, stwarza korzystne warunki do rozwoju funkcji centro-twórczych z programem wystawienniczym. W chwili obecnej w stosunku do przedmiotowej nieruchomości zostało wszczęte postępowanie administracyjne o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym konkretnym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Powołując się na wydaną interpretację Ministra Finansów z dnia 26 marca 2009 r., czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, polegające na wniesieniu aportu w postaci środków trwałych (nieruchomości) służących zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wniesienie przez Gminę aportu w postaci nieruchomości niezbędnej na rozbudowę hali targowej leży w interesie publicznym i służyć będzie ogółowi społeczeństwa poprzez zwiększoną możliwość promocji Gminy, aktywizację gospodarczą, ożywienie rynku lokalnego, podniesienie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, jak również przyczyni się do zwiększenia wykonywanych czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi. Działalność Spółki ma charakter działalności prowadzonej w celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym zmierzającym do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towarów zawarta jest w art. 2 pkt 6 tej ustawy, w myśl którego przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie sprzedaży zdefiniowano w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którym ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym - w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy - uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotowym towarem jak właściciel.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie zatem do art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie zaś z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl zaś przepisu § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe wskazuje, iż zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Należy zatem zauważyć, że Gmina wnosząc do spółki akcyjnej wkład niepieniężny w postaci nieruchomości niezabudowanej (w zamian za akcje), jest podatnikiem podatku VAT z uwagi na niespełnienie warunku zawartego w art. 15 ust. 6, bowiem czynność wniesienia aportu jest czynnością dokonaną na mocy umowy cywilnoprawnej. Z tego też powodu przedmiotowa czynność nie jest zwolniona z opodatkowania VAT na mocy cyt. powyżej § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Zauważyć należy, iż do dnia 30 listopada 2008 r. czynność wniesienia aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego objęta była przedmiotowym zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.).

W dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336). Nowe przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku VAT aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego mogło być stosowane zwolnienie od podatku. Podatnik mógł więc sam zdecydować, czy chce opodatkować aport podatkiem od towarów i usług, czy też wybrać zwolnienie tej czynności z opodatkowania. Oznacza to, że po dniu 31 marca 2009 r. podatnicy nie mają możliwości wyboru zwolnienia dla czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu), wobec czego zobowiązani są do opodatkowania tej czynności na zasadach ogólnych.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Reasumując, w oparciu o powołane powyżej przepisy opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wniesienie przez Gminę aportu w postaci gruntów niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę, w zamian za który przysługuje jej świadczenie wzajemne w postaci akcji, stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na zasadach ogólnych wg 22% stawki VAT, gdyż ze zwolnienia korzysta jedynie dostawa gruntów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis zdarzenia winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl