IPPP1/443-842/14-2/JM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-842/14-2/JM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2014 r. (data wpływu 23 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca/beneficjent jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Aktualnie realizuje umowę o przyznanie pomocy w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zawartą w dniu 29 maja 2014 r. w Warszawie między Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, a konsorcjum w składzie: A. będącym liderem konsorcjum oraz P.

Wnioskodawca/beneficjent nadmienia, że już w trakcie ubiegania się o takie dofinansowanie (po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy) wystąpił do Izby Skarbowej w Warszawie o indywidualną interpretację w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z VAT w związku z planowanymi szkoleniami zawodowymi osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie, w sytuacji gdy usługi te w 100% są finansowane ze środków publicznych. Interpretacja w tym zakresie została wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 7 lutego 2014 r. (IPPP1/443-1224/13-4/JL). Z aktualnych uzyskanych informacji z Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA wynika, że beneficjent jest zobowiązany przedłożyć indywidualną interpretację Izby Skarbowej dla każdej realizowanej umowy. W związku z tym Wnioskodawca/beneficjent zwraca się z wnioskiem o ponowne wydanie interpretacji indywidualnej.

W ramach podpisanej umowy Wykonawca/beneficjent jako członek i lider konsorcjum realizuje operację szkolenia zawodowego dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie. Kwestie te reguluje Rozporządzenie 1698/2005 - Rozporządzenie Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROiW) - Dz.Urz.UE.L 277 z 21 października 2005 r., str. 1 z późn. zm. oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" Dz. U. 113, poz, 944, z późn. zm. oraz Ustawa o uruchamianiu środków z budżetu UE - Ustawa z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowania Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381, z późn. zm.). Działania w ramach tego projektu finansowane są w 100% ze środków publicznych (usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego realizowane w ramach, o którym mowa są wolne od podatku VAT). Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy "beneficjentowi zostaje przyznana pomoc finansowa na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w umowie, w wysokości 518 652,00 zł, jednak nie więcej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, w tym (1) w wysokości nie wyższej niż 75% kosztów kwalifikowanych, refundowanych ze środków ERFROW, tj.: 388 989,00 zł, (2) w wysokości 129 663,00 zł, pochodzących z krajowych środków publicznych".

Zgodnie z artykułem 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy o VAT zwolnione z podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego: prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, finansowane w całości ze środków publicznych. W Rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2010 r. zwolnieniu od podatku VAT podlegają m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Wnioskodawca jest nauczycielem akademickim i prowadzi działalność m.in. w zakresie usługi w zakresie pozostałych form kształcenia symbol PKWiU 80.42.20-00.00.

Wnioskodawca prowadzić będzie w ramach operacji szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie w ciągu 2 dni (14 godzin) w oparciu o program nauczania, w którym wyszczególnione zostały tematy zajęć edukacyjnych, prowadzić będzie listę obecności, a także rejestr wydanych zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkoleń przez jego uczestników zgodny ze wzorcem MRiRW. Również ramowy program szkolenia został opracowany przez MRiRW.

Warunki ubiegania się o dofinansowanie projektów szkoleniowych w ramach ogłoszonego konkursu zostały zamieszczone na stronie internetowej Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA http://www.fapa.com.pl/. Szczegółowe warunki realizacji reguluje umowa.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, podatnik ma prawo do zastosowania zwolnienia z VAT w związku z realizowaną operacją dotyczącą szkoleń zawodowych osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie w sytuacji, gdy usługi te w 100% są finansowane ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, w zakresie działania 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie.

Zdaniem Wnioskodawcy, który jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, usługa polegająca na realizacji szkoleń zawodowych dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie, która dofinansowana jest w 100% ze środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, w zakresie działania 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie podlega zwolnieniu z podatku VAT. Umowa o realizację szkoleń została zawarta z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA (agendą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi). Kwestie te reguluje Rozporządzenie 1698/2005 - Rozporządzenie Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROiW) - Dz.Urz.UE.L 277 z 21 października 2005 r., str. 1 z późn. zm. oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" Dz. U. 1113, poz. 944, z późn. zm. oraz Ustawa o uruchamianiu środków z budżetu UE - Ustawa z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowania Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381, z późn. zm.). Działania w ramach tej operacji finansowane są w 100% ze środków publicznych (usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego realizowane w ramach, o którym mowa są wolne od podatku VAT).

Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy między FAPA a wnioskodawcą: "beneficjentowi zostaje przyznana pomoc finansowa na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w umowie, w wysokości 518 652,00 zł, jednak nie więcej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, w tym (1) w wysokości nie wyższej niż 75% kosztów kwalifikowanych, refundowanych ze środków ERFROW, tj.: 388 989,00 zł, (2) w wysokości 129 663,00 zł, pochodzących z krajowych środków publicznych". Zgodnie z § 5 umowy wnioskodawca (zwany w projekcie umowy beneficjentem) zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych w umowie, w tym m.in.: niefinansowania operacji z udziałem innych środków publicznych, zapewnia dostępności szkoleń dla rolników, ogłoszenia o naborze uczestników szkoleń, prowadzenia szkolenia w oparciu o materiały zaakceptowane przez instytucję Zarządzającą, niepobierania opłat przez uczestników szkolenia, niepowierzenia całości lub części operacji podwykonawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z treści złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT realizującym umowę o przyznanie pomocy w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zawartą między Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, a konsorcjum w składzie: A. będącym liderem konsorcjum oraz P.

W ramach podpisanej umowy Wykonawca/beneficjent jako członek i lider konsorcjum realizuje operację szkolenia zawodowego dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie. Kwestie te reguluje Rozporządzenie 1698/2005 - Rozporządzenie Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROiW) - Dz.Urz.UE.L 277 z 21 października 2005 r., str. 1 z późn. zm. oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" Dz. U. 113, poz, 944, z późn. zm. oraz Ustawa o uruchamianiu środków z budżetu UE - Ustawa z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowania Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381, z późn. zm.). Działania w ramach tego projektu finansowane są w 100% ze środków publicznych (usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego realizowane w ramach, o którym mowa są wolne od podatku VAT). Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy "beneficjentowi zostaje przyznana pomoc finansowa na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w umowie, w wysokości 518 652,00 zł, jednak nie więcej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, w tym (1) w wysokości nie wyższej niż 75% kosztów kwalifikowanych, refundowanych ze środków ERFROW, tj.: 388 989,00 zł, (2) w wysokości 129 663,00 zł, pochodzących z krajowych środków publicznych".

Wnioskodawca jest nauczycielem akademickim i prowadzi działalność m.in. w zakresie usługi w zakresie pozostałych form kształcenia symbol PKWiU 80.42.20-00.00.

Wnioskodawca prowadzić będzie w ramach operacji szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie w ciągu 2 dni (14 godzin) w oparciu o program nauczania, w którym wyszczególnione zostały tematy zajęć edukacyjnych, prowadzić będzie listę obecności, a także rejestr wydanych zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkoleń przez jego uczestników zgodny ze wzorcem MRiRW. Również ramowy program szkolenia został opracowany przez MRiRW. Wnioskodawca (zwany w projekcie umowy beneficjentem) zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych we wskazanych w umowie przepisach, w tym m.in.: niefinansowania operacji z udziałem innych środków publicznych, zapewnia dostępności szkoleń dla rolników, ogłoszenia o naborze uczestników szkoleń, prowadzenia szkolenia w oparciu o materiały zaakceptowane przez instytucję Zarządzającą, niepobierania opłat przez uczestników szkolenia, niepowierzenia całości lub części operacji podwykonawcy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość zastosowania zwolnienia z VAT w związku z realizowaną operacją dotyczącą szkoleń zawodowych osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie w sytuacji, gdy usługi te w 100% są finansowane ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, w zakresie działania 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z treści art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29,31,32 i 33 lit. a lub,

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy) przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że aby świadczone przez Wnioskodawcę usługi finansowane w 100% ze środków publicznych mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, najpierw muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Dodać należy również, że zapis "finansowana w całości ze środków publicznych" nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy wskazać, że w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W odniesieniu do opisanych we wniosku usług Wnioskodawcy, należy zauważyć, że aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Ponadto, o usługach kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy, jeśli wykonawca faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia.

W nawiązaniu do powyższych kwestii należy zauważyć, że z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, że na świadczoną przez Stronę usługę składa się określona sekwencja działań, których efektem końcowym jest przeprowadzenie szkolenia. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie działania polegającego na przeprowadzeniu szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie - jest on beneficjentem przyznanych środków. Ponadto Wnioskodawca zapewnia dostępność szkoleń dla rolników, ogłasza nabór uczestników szkoleń, a także prowadzi szkolenia w oparciu o materiały zaakceptowane przez instytucję wdrażającą i program nauczania, w którym wyszczególnione zostaną tematy zajęć edukacyjnych, prowadzić będzie listę obecności, a także rejestr wydanych zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkoleń przez jego uczestnika zgodny ze wzorcem MRiRW. Wnioskodawca jest przy tym zobowiązany do niepowierzenia całości lub części operacji podwykonawcy.

Na tej podstawie należy bezsprzecznie stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy usługę szkoleniową, czyli organizuje szkolenie, odpowiada za jego przeprowadzenie i nadzoruje jego przebieg.

Ponadto zgodnie z pkt 15 wymienionego przez Wnioskodawcę rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. U.UE.L z dnia 21 października 2005 r.), "W odniesieniu do szkolenia, informowania i rozpowszechniania wiedzy, ewolucja i specjalizacja rolnictwa i leśnictwa wymagają właściwego poziomu szkolenia technicznego i ekonomicznego, w tym znajomości nowych technologii informacyjnych, jak również odpowiedniej wiedzy w dziedzinie jakości produktu, wyników badań naukowych oraz zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi, w tym wymogów wzajemnej zgodności i stosowania praktyk produkcyjnych zgodnych z utrzymaniem i poprawą stanu krajobrazu i ochroną środowiska naturalnego. Z tego też względu niezbędne jest poszerzenie zakresu działań dotyczących szkoleń, informacji i rozpowszechniania wiedzy na wszystkie osoby dorosłe zajmujące się sprawami dotyczącymi rolnictwa, żywności i leśnictwa. Działania te obejmują kwestie dotyczące zarówno konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa, jak i gospodarowania gruntami oraz celów środowiskowych".

Powyższe rozporządzenie reguluje kwestie szkoleń, które prowadzi Wnioskodawca. Uznać zatem należy, że szkolenia te służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń - rolników i leśników, a tym samym związane są bezpośrednio z wykonywanymi przez nich zawodami, wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy tych uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych zajęć.

Na tej podstawie należy stwierdzić, że spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń - świadczy On usługi w zakresie kształcenia zawodowego.

Dokonując oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. stanowią usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zbadać należy kwestię ich finansowania.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, że ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Wnioskodawca wskazuje, że działania w ramach tej operacji finansowane są w 100% ze środków publicznych (usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego realizowane w ramach, o którym mowa są wolne od podatku VAT). Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy między FAPA a wnioskodawcą: "beneficjentowi zostaje przyznana pomoc finansowa na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w umowie, w wysokości 518 652,00 zł, jednak nie więcej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, w tym (1) w wysokości nie wyższej niż 75% kosztów kwalifikowanych, refundowanych ze środków ERFROW, tj.: 388 989,00 zł, (2) w wysokości 129 663,00 zł, pochodzących z krajowych środków publicznych". Wobec tego należy uznać, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane ze środków publicznych.

Ze względu na powyższe przepisy oraz przedstawione w złożonym wniosku okoliczności należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe Wnioskodawcy, świadczone w ramach realizacji projektu, w sytuacji gdy usługi te są finansowane w 100% ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w wyżej przedstawionym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl