IPPP1-443-833/11-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-833/11-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Teatr zawarł umowę o dzieło na stworzenie reżyserii spektaklu z Twórcą mającym miejsce zamieszkania poza granicami Polski. Teatr zagwarantował w umowie cywilnoprawnej zakwaterowanie Twórcy w hotelu w Polsce na czas wykonania dzieła jak również zwrot kosztów maksymalnie 3 przelotów między Polską a krajem zamieszkania Twórcy (w czasie prób i spektaklu premierowego) jak również możliwość korzystania z internetu bezprzewodowego dla potrzeb związanych z wykonaniem dzieła. Jednocześnie z umowy wynika, że Twórca jest obowiązany między innymi stawiać się na każde wezwanie Teatru, prowadzić próby, brać udział w przeglądzie kostiumów, próbach oświetlenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym po 1 kwietnia 2011 r. nieodpłatne świadczenia polegające na zapewnieniu przelotów, zakwaterowania oraz dostępu do internetu na rzecz Twórcy na czas wykonania dzieła w postaci reżyserii spektaklu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym, że są świadczone w celu wyprodukowania spektaklu teatralnego czyli ściśle w celu prowadzenia działalności gospodarczej Teatru w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 znowelizowanej ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu VAT) uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Jednocześnie działalność gospodarcza na gruncie ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...). Działalność gospodarcza, o której mowa w ustawie o VAT w przypadku Teatru polega przede wszystkim na produkcji spektakli oraz świadczeniu usług kulturalnych, o których mowa w pozycji 182 Załącznika numer 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czyli na świadczeniu usług kulturalnych i rozrywkowych-wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne

2.

do obiektów kulturalnych.

Analizując powyższe uregulowanie należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników, innych usługobiorców, a także nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z powyższego należy wysnuć wniosek, iż nie podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej podatnika.

Zważywszy, iż do stworzenia reżyserii spektaklu został zaangażowany Twórca mający miejsce zamieszkania poza granicami RP, a charakter dzieła w postaci reżyserii spektaklu wymaga obecności Twórcy w siedzibie Teatru, to działanie Teatru polegające na zapewnieniu Twórcy zakwaterowania służy bezpośrednio produkcji spektaklu czyli działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W przedstawionym stanie faktycznym nie zaistnieje nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste Twórcy dzieła, ponieważ zasadniczym motywem nieodpłatnych świadczeń na rzecz Reżysera jest umożliwienie Twórcy - osobie mieszkającej w obcym kraju wykonywania dzieła w miejscu siedziby Teatru to jest wraz z całym zespołem zaangażowanym w produkcję spektaklu i w miejscu przystosowanym do przeprowadzania prób. Potwierdzeniem powyższego jest między innymi zobowiązanie Reżysera zapisane w umowie o dzieło dotyczące stawiania się Twórcy na każde wezwanie Teatru, prowadzenia prób, brania udziału w przeglądzie kostiumów, próbach oświetlenia itp. Jednocześnie zapewnienie przelotów Twórcy z kraju, w którym ma miejsce zamieszkania do Polski jak i z Polski do tego kraju wynika z konieczności przebywania w Polsce podczas tworzenia dzieła. Również zapewnienie dostępu do internetu podyktowane jest umożliwieniem Twórcy będącemu osobą zagraniczną pracy przy tworzeniu reżyserii do spektaklu, a fakt iż Twórcy zapewnia się mobilny internet wynika z tego, że Twórca będzie pracował nad wykonaniem dzieła zarówno w siedzibie Teatru jak i w miejscu zakwaterowania. Wobec powyższego należy uznać, iż nieodpłatne świadczenie usług, o których mowa powyżej na rzecz Reżysera nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT ponieważ służy ono bezpośrednio produkcji spektaklu czyli działalności gospodarczej podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl