IPPP1/443-831/13-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-831/13-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej rekompensaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej rekompensaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwana dalej "Spółką", "Operatorem") jest spółką prawa handlowego, której założycielem i 100% udziałowcem jest Gmina. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność podstawowa Spółki obejmuje wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej w zakresie lądowego, pasażerskiego transportu miejskiego PKD 49.31.Z. Ponadto Spółka od 1 lipca 2012 r. jest podmiotem wewnętrznym Gminy Miasta, zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego Rady Europy z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 nr 1107/70, co zostało potwierdzone Uchwalą nr 144/2011 Rady Miejskiej z dnia 20 czerwca 2011 r. w sprawie powierzenia Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacji. Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wykonywania zadania własnego Gminy Miasta z zakresu lokalnego transportu zbiorowego.

Na podstawie umowy z dnia 6 czerwca 2012 r. o świadczenie usług publicznych w zakresie komunikacji miejskiej zawartej pomiędzy Gminą Miasta ("Organizator") a Spółką ("Operator"), Spółka otrzymuje wynagrodzenie - rekompensatę stanowiącą zwrot kosztów wynikających z wykonania zadań własnych Gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej zadania Organizatora wykonuje jednostka budżetowa Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji. Wysokość rekompensaty nie ma bezpośredniego wpływu na ceny biletów dla pasażerów.

Jednakże tak jak i inne koszty związane z przewozami lokalnymi, ma pośredni wpływ na cenę biletu.

Zgodnie z treścią ww. umowy wysokość rekompensaty, jako wynagrodzenie miesięczne jest ustalane jako kwota iloczynu liczby wozokilometrów wykonanych przez Operatora (Spółkę) w danym miesiącu kalendarzowym oraz właściwej stawki netto Rekompensaty za wozokilometr, powiększoną o należny podatek od towarów i usług (VAT), w wysokości wynikającej ze stawki tego podatku obowiązującej na dzień wystawienia faktury.

Na podstawie ww. umowy wykonawczej Gmina zobowiązuje się zatem wnosić na rzecz Spółki rekompensatę z budżetu Gminy na podstawie wystawionej przez Spółkę na Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji faktury rozliczeniowej, za wykonane wozokilometry wraz ze szczegółowym zestawieniem wykonanych w danym okresie wozokilometrów. Weryfikacja rekompensaty podlega ścisłej kontroli z tytułu rzeczywistych kosztów i osiągniętych przychodów i przeprowadzana jest dwukrotnie przez niezależnego audytora. W celu zapobieżenia wypłacie nadmiernej Rekompensaty, projekt Rocznego Planu Finansowego poddawany jest zewnętrznemu audytowi ("Weryfikacja Rekompensaty EX Ante").

Roczne rozliczenie Rekompensaty zawiera wykaz rzeczywiście poniesionych przez Spółkę w danym roku Kosztów i uzyskanych Przychodów oraz kwot wypłaconych Operatorowi na podstawie Umowy.

Na podstawie rocznego rozliczenia Rekompensaty, informacji miesięcznych oraz przekazanych dokumentów, dokonywana jest weryfikacja Rekompensaty za rok poprzedni ("Weryfikacja Rekompensaty Ex Post").

Celem Weryfikacji Rekompensaty Ex Post jest ustalenie ostatecznej wysokości Rekompensaty należnej Operatorowi w danym roku kalendarzowym, w drodze weryfikacji - rzeczywistych kosztów i przychodów wygenerowanych przez Operatora w związku ze świadczeniem Przewozów.

W oparciu o wyniki Weryfikacji Rekompensaty Ex Post, Wynagrodzenie Roczne może zostać podwyższone lub obniżone o odpowiednią kwotę.

W takim przypadku Operator ma prawo odpowiednio do uzyskania dopłaty z tytułu Przewozów, które świadczył ("Dopłata") albo jest zobowiązany do zwrotu odpowiedniej kwoty na rzecz Organizatora ("Zwrot").

Istotą otrzymanej rekompensaty jest zatem stricte dofinansowanie działalności bieżącej poprzez pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem usług przewozowych świadczonych na podstawie umowy.

Spółka nie prowadzi natomiast świadczenia (sprzedaży) usług komunikacji miejskiej na rzecz pasażerów i nie uzyskuje z tego tytułu obrotu (przychodu). Wysokość rekompensaty nie ma wpływu na cenę usług przewozowych (cenę biletów dla pasażera).

Ceny biletów i zakres ulg i zwolnień jest ustalany stosowną uchwałą Rady Miejskiej. Bilety z tytułu usług komunikacji miejskiej emitowanych przez Organizatora (Gminę Miasta) i rozprowadzanych przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji, są zawsze opodatkowane stawką 8% VAT.

Spółka zgodnie z umową jest zobowiązana również do prowadzenia działalności dodatkowej, ściśle związanej ze świadczeniem przewozów w zakresie:

a.

sprzedaży w pojazdach wykorzystywanych przez Operatora w celu świadczenia Przewozów; jednorazowych biletów komunikacji miejskiej emitowanych przez Organizatora;

b.

usług diagnostycznych, naprawczych, serwisu ogumienia oraz stacji paliw na potrzeby taboru autobusowego wykorzystywanego w celu wykonywania Przewozów.

Operator może prowadzić działalność uboczną w zakresie usług reklamy.

Przychody z działalności reklamowej są uwzględniane również przy obliczaniu Rekompensaty.

Ponadto w ramach działalności ubocznej, w zakresie nie większym niż marginalny, Spółka może świadczyć usługi w zakresie sprzedaży paliw oraz usługi diagnostyki pojazdów na rzecz odbiorców zewnętrznych, wynajmu nieruchomości będących w gestii Operatora, przewozów turystycznych oraz tzw. przewozów pracowniczych dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Gminy Miasta. Koszty i przychody działalności są wyodrębnione rachunkowo zgodnie z odpowiednimi przepisami. Spółka prowadzi wyodrębnioną rachunkowość dla działalności w zakresie przewozów oraz ściśle związanej z nimi działalności dodatkowej zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość rekompensaty, którą Spółka otrzymuje z budżetu Gminy stanowiącą zwrot kosztów bieżących, wynikających z wykonywania zadań własnych Gminy, otrzymana w formie zapłaty za 1 wozokilometr na podstawie umowy wykonawczej stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, wysokość rekompensaty nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Wysokość rekompensaty nie ma bezpośredniego wpływu na cenę biletów dla pasażera. Tak jak i inne koszty związane z przewozami lokalnymi, ma jedynie pośredni wpływ na cenę biletu.

Zgodnie natomiast z zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce wówczas, gdy jest to dotacja celowa, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Spółka otrzymuje rekompensatę przeznaczoną na dofinansowanie kosztów działalności bieżącej związanych w wykonywaniem usług przewozowych świadczonych na podstawie zawartej umowy. Rekompensaty nie można przyporządkować konkretnej usłudze w związku z tym nie wpływa na ceny urzędowe biletów które są ustalane przez Radę Miejską. Ponadto Rekompensata nie mieści się w zakresie definicji dotacji w myśl art. 126 i art. 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz nie jest subwencją w rozumieniu ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.).

W związku z powyższym, w ocenie Spółki otrzymana rekompensata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko potwierdzają również wydane interpretacje indywidualne dotyczące rekompensaty, którą Spółka otrzymuje z budżetu Gminy stanowiąc zwrot kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych Gminy. Są to:

* Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP1/443-1478/11/MS,

* Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/443- 531/11/RSz,

* Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP1/443-1035/11-2/MS,

* Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP2/443-1500/09-2/EN).

Ww. interpretacje określają, że otrzymana rekompensata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy. A zatem wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami nie powinny być dokumentowane fakturą VAT lecz dowodem księgowym (nota księgowa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, że rekompensata, którą otrzymuje Wnioskodawca od Gminy na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem usług przewozowych ma zadanie wyrównać stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usługi publicznej (wykonywania zadania własnego Miasta R. z zakresu lokalnego transportu zbiorowego). Wysokość rekompensaty jest powiązana z usługą 1 wozokilometra, a nie z ceną 1 biletu pasażerskiego. Tym samym rekompensata nie ma bezpośredniego wpływu na ceny biletów dla pasażerów. Zatem otrzymywana rekompensata nie stanowi ona dopłaty do ceny wykonywanych usług przewozowych, a jej istotą jest dofinansowanie działalności bieżącej poprzez pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem usług przewozowych świadczonych na podstawie umowy.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy stwierdzić należy, że otrzymywana przez Wnioskodawcę rekompensata nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ale na pokrycie poniesionych kosztów, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl