IPPP1-443-826/08-2/AB - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wsparcie sprzedaży, promocję oraz marketing produktów spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-826/08-2/AB Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wsparcie sprzedaży, promocję oraz marketing produktów spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne, wsparcie sprzedaży, promocję, marketing oraz inne podobne świadczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne, wsparcie sprzedaży, promocję, marketing oraz inne podobne świadczenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka Akcyjna, dalej: "Spółka", prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji pieczywa (działalność przeważająca). Jednym z podstawowych kanałów dystrybucyjnych wytworzonych przez Spółkę produktów są duże sklepy i sieci handlowe, tj. Spółka dokonuje sprzedaży produktów na rzecz tych podmiotów w ilościach hurtowych, a podmioty te dokonują dalszej odsprzedaży, zazwyczaj na rzecz klientów detalicznych.

W ramach zawartych z tymi podmiotami umów handlowych Spółka zobowiązana jest ponosić na ich rzecz opłaty, których wysokość ustalana jest z reguły jako pewien procent wartości zakupów dokonanych od Spółki w określonym czasie. W zależności od treści umowy z konkretnym dostawcą są to następujące opłaty:

*

roczna opłata za wsparcie sprzedaży (tzw. budżet wspierania sprzedaży) w wysokości x % rocznego obrotu netto,

*

kwartalna opłata za promowanie produktów Spółki (tzw. budżet promocyjny) w wysokości x % kwartalnego obrotu netto,

*

premia pieniężna za osiągnięcie obrotu, w wysokości x % rocznego obrotu netto, pod warunkiem przekroczenia określonego poziomu wartości zakupów od Spółki,

*

wynagrodzenie netto za intensyfikację działalności handlowej; bonus należny miesięcznie jako procent obrotu netto,

*

wynagrodzenie netto za intensyfikację działalności handlowej; należne rocznie. Jego wysokość zależy od przekroczenia określonych progów wartości zakupów od Spółki,

*

wynagrodzenie za usługi marketingowe obliczane miesięcznie, jako pewien procent wartości zakupów od Spółki,

*

wynagrodzenie z tytułu nadzwyczajnych akcji promocyjnych, np. w związku z otwarciem nowych sklepów, obliczany ryczałtowo od każdej placówki handlowej

W ramach ww. umów, podmioty nabywające od Spółki jej produkty zobowiązują się wobec Spółki do wykonywania określonych czynności o charakterze marketingowym i reklamowym, do których zaliczyć należy:

*

eksponowanie towarów Spółki poprzez umieszczanie ich w określonych miejscach sprzedażowych

*

zamieszczanie reklam w prasie,

*

uwidacznianie produktów Spółki we własnych drukowanych materiałach reklamowych (gazetki reklamowe),

*

organizowanie degustacji, promocji,

*

inne działania.

Powyższe opłaty są naliczane Spółce po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (kwartału, roku). Sposób obciążania Spółki wyżej wymienionymi opłatami nie jest jednolity. Niektóre podmioty wystawiają Spółce notę obciążeniową i nie powiększają przedmiotowych opłat o podatek od towarów i usług. Natomiast pozostali dokumentują przedmiotowe opłaty fakturami VAT, powiększając należne sobie opłaty o podatek od towarów i usług, wg stawki 22 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących ponoszone przez Spółkę opłaty za wsparcie sprzedaży, promocję, marketing oraz inne podobne świadczenia, wymienione w poz. 50, wystawianych przez podmioty nabywające od Spółki jej produkty i dokonujące ich dalszej odsprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ponoszone przez Spółkę opłaty za wsparcie sprzedaży, promocję oraz inne podobne świadczenia, wystawianych przez podmioty nabywające od niej produkty i dokonujące ich dalszej odsprzedaży.

Przedmiotowe opłaty związane są z wspieraniem sprzedaży i promowaniem produktów Spółki. Opłaty te nie dotyczą żadnej konkretnej dostawy, lecz wszystkich dostaw dokonywanych przez Spółkę w określonym umownie czasie (kwartał, rok). Sensem ponoszenia tych opłat jest zwiększanie sprzedaży produktów Spółki, a ich wysokość jest wprost proporcjonalna do wartości sprzedaży (określony procent obrotów). W związku z tym należy uznać, że przedmiotowe opłaty stanowią wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi sprzedażowe, marketingowe itp. Nabywca (wystawca faktury VAT), dokonując odsprzedaży produktów Spółki, robi to w sposób maksymalizujący sprzedaż tych produktów i promujący te produkty, a tym samym dokonuje na rzecz Spółki świadczenia, za które Spółka zobowiązuje się wypłacać wynagrodzenie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT mamy zatem do czynienia ze świadczeniem na rzecz Spółki usług, podlegających na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 41 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT wg stawki 22 %.

Strona wskazała, iż takie stanowisko jest w pełni zgodne z pismami Ministerstwa Finansów. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa "podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych (...). W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat. (...). W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach" W związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturach dokumentujących przedmiotowe opłaty (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT). Nie znajduje więc zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3).

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca swoim kontrahentom wypłaca, na podstawie umów, premie pieniężne.

Wypłacane premie stanowią ekwiwalent określonego świadczenia ze strony odbiorcy, bowiem w ramach ww. umów, podmioty nabywające od Spółki jej produkty zobowiązują się wobec Spółki do wykonywania określonych czynności o charakterze marketingowym i reklamowym. W efekcie, wypłacane przez Stronę opłaty stanowią wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez kontrahenta usługi, podlegającej opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy.

W myśl regulacji art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 88 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera katalog wyłączeń determinujących prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Między innymi obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy). A także nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (art. 88 ust. 3a pkt 2).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, ale też kwestia zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie wypłacane premie pieniężne mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wsparcie sprzedaży, promocję, marketing oraz inne podobne świadczenia.

W świetle powyższego, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, otrzymane od kontrahentów faktury VAT stanowić będą dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającego, na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl