IPPP1-443-824/11-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-824/11-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.), a także pismem z dnia 10 czerwca 2011 r., nadanym w dniu 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 2 czerwca 2011 r. (doręczone w dniu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania raportu ECOD generowanego przez system EDI za wystarczającą formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania raportu ECOD generowanego przez system EDI za wystarczającą formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu nr IPPP1-443-824/11-2/BS z dnia 2 czerwca 2011 r. (doręczone 8 czerwca 2011 r.) pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. nadanym w dniu 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "D" lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich. D dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia również faktury VAT w formie elektronicznej z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych (EDI). Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT w systemie elektronicznym, Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny. Korekty faktur wystawiane są również elektronicznie w systemie EDI. Fakt otrzymania przez kontrahenta korekty faktury wystawionej w systemie EDI jest widoczny w generowanym przez system raporcie ECOD. Raport ten zawiera dane dotyczące nazwy kontrahenta (odbiorcy faktury), numeru faktury (w tym faktury korygującej zmniejszającej), daty faktury, daty przetwarzania oraz statusu przetwarzania. W zależności od etapu sprocesowania wysyłki faktury korygującej do kontrahenta, pole "status przetwarzania" może zawierać następujące rodzaje opisów:

* "Dokument poprawnie przetworzony przez ECOD"

* "Dokument został wysłany do partnera"

* "Dokument został dostarczony do aplikacji partnera"

* "Dokument został odebrany przez aplikację partnera".

W przypadku, gdy kontrahent otrzymał fakturę korygującą wystawioną w systemie EDI, w raporcie ECOD w polu "status przetwarzania" widnieje opis: "dokument został odebrany przez aplikację partnera". W polu "data przetwarzania" widoczna jest z kolei data nadania tego statusu tj. data otrzymania faktury przez aplikację kontrahenta Spółki.

Pracownicy Spółki mają możliwość sprawdzenia na bieżąco statusu danej faktury (w tym faktury korygującej zmniejszającej) poprzez zalogowanie się do systemu EDI i wygenerowanie raportu ECOD. Spółka zamierza dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych z wykorzystaniem EDI faktur korygujących zmniejszających na podstawie informacji zawartej w raporcie ECOD, potwierdzającej że dokument (korekta) został odebrany przez aplikację partnera (kontrahenta Spółki odbiorcę faktury).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, raport ECOD generowany przez system EDI, zawierający dane dotyczące nazwy kontrahenta, numeru faktury korygującej zmniejszającej, daty tej faktury, daty przetwarzania oraz informację o statusie przetwarzania faktury: "dokument został odebrany przez aplikację partnera", stanowi wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korektę faktury i tym samym upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, iż raport ECOD wygenerowany przez system EDI, zawierający dane dotyczące nazwy kontrahenta, numeru faktury korygującej zmniejszającej, daty tej faktury, daty przetwarzania oraz informację o statusie przetwarzania faktury: "dokument został odebrany przez aplikację partnera", stanowi w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korektę.

W konsekwencji, posiadanie takiego raportu upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, wskazanych w tym raporcie i opatrzonych statusem "dokument został odebrany przez aplikację partnera".

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Powyższe zasady dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej, jak i elektronicznej, w tym z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych EDI.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności, Spółka stoi na stanowisku, że w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych w systemie EDI, przedmiotowe potwierdzenie może mieć formę informacji zawartej w raporcie ECOD wygenerowanym przez system, na który składają się m.in. następujące dane: nazwa kontrahenta, numer faktury (w tym faktury korygującej), data faktury, data przetwarzania oraz status przetwarzania. W momencie, w którym kontrahent otrzyma korektę status otrzymuje opis "dokument został odebrany przez aplikację partnera". Wtedy, w opinii Spółki, raport może stanowić potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta w odniesieniu do faktury opatrzonej tym statusem. Status ten wskazuje bowiem, w sposób nie budzący wątpliwości, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, dalej: "Ordynacja podatkowa"), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu.

Granice dowodzenia wyznacza jedynie "przyczynienie się" danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem.

Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że opisany w stanie faktycznym raport ECOD, zawierający następujące dane: nazwa kontrahenta, numer faktury, data faktury, data przetwarzania oraz status przetwarzania z opisem "dokument został odebrany przez aplikację partnera", stanowi w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał faktury korygujące. W konsekwencji, na podstawie takiego raportu Spółka upoważniona jest do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, wskazanych w tym raporcie z przypisanym statusem "dokument został odebrany przez aplikację partnera".

Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać, iż kwestia formy potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktur korygujących zmniejszających wystawionych w formie elektronicznej, w tym z wykorzystaniem EDI, była przedmiotem licznych interpretacji podatkowych. W interpretacjach tych organy podatkowe uznawały za prawidłowe wszelkie formy potwierdzeń oparte na wygenerowanej przez system informacji, że korekta została otrzymana przez system kontrahenta. W tym zakresie należy wskazać m.in. następujące interpretacje:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2010 r. sygn. IPPP1-443-387/10-2/IGo;

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 stycznia 2010 r. sygn. IPPP2/443-1103/09-4/AN/KOM;

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 października 2009 r. ITPP3/443-137b/09/ZG;

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 maja 2008 r. sygn. ITPP3/443-30A/08/AO.

Między innymi w interpretacji IPPP1-443-387/10-2/IGo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym potwierdzenie przez kontrahenta otrzymania faktury korekty wystawionej w formie elektronicznej, widoczne jako odpowiedni status w systemie Operatora EDI, stanowi podstawę do przyjęcia, iż odbiorca potwierdził odbiór faktury korygującej i w związku z tym uprawnia Spółkę do dokonania korekty podatku VAT.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż raport ECOD wygenerowany w systemie EDI, w którym będzie zawarta informacja, że faktura korygująca zmniejszająca została otrzymana przez aplikację partnera (kontrahenta Spółki - odbiorcę faktury) jest wystarczającym potwierdzeniem, że kontrahent otrzymał korektę, a tym samym na jego podstawie Spółka może obniżyć podstawę opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty w stosunku do podstawy określonej w fakturze pierwotnej, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), która m.in. zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl