IPPP1-443-823/11-4/ISz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-823/11-4/ISz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

D Sp. z o.o. (dalej: "D" lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich. D dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia faktury VAT. Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT, Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny. W celu obniżenia podstawy opodatkowania VAT w oparciu o wystawione korekty zmniejszające Spółka gromadzi potwierdzenia otrzymania korekt przez kontrahenta. Jednym ze sposobów potwierdzeń, jaki Spółka planuje akceptować są zaakceptowane przez kontrahenta tzw. "potwierdzenia sald".

Co pewien okres Spółka dokonuje inwentaryzacji należności poprzez uzyskanie od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych Spółki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic. W konsekwencji, Spółka wysyła do kontrahentów tzw. "potwierdzenia salda", na którym wykazane są m.in. wszelkie należności i zobowiązania z kontrahentem poczynione w trakcie okresu, którego dotyczy "potwierdzenie sald". "Potwierdzenie sald" wysyłane przez Spółkę zawiera wykaz wszystkich wystawionych przez Spółkę w danym okresie faktur, w tym faktur korygujących zmniejszających. W przypadku, gdy kontrahent zaakceptuje "potwierdzenie sald" (np. poprzez wiadomość e-mail lub poprzez podpisanie i odesłanie pocztą, faksem lub zeskanowanego dokumentu e-mailem), Spółka zamierza w oparciu o nie dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z faktur korygujących zmniejszających, wskazanych w "potwierdzeniu salda".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadanie przez Spółkę zaakceptowanego przez kontrahenta dokumentu "potwierdzenie salda", na którym będą wskazane wszelkie faktury, w tym faktury korygujące wystawione przez Spółkę w danym okresie na rzecz tego kontrahenta spełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej prze nabywcę w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT i tym samym upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z korekt wskazanych w "potwierdzeniu salda".

Spółka stoi na stanowisku, iż zaakceptowany przez kontrahenta dokument "potwierdzenie salda", na którym będą wskazane wszelkie faktury, w tym faktury korygujące wystawione przez Spółkę w danym okresie na rzecz tego kontrahenta należy uznać za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W konsekwencji, posiadanie tego dokumentu upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z korekt, wskazanych w tym dokumencie.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi, zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT, nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może mieć postać zaakceptowanego przez kontrahenta tzw. "potwierdzenia salda", na którym będą wskazane wszelkie faktury, w tym faktury korygujące wystawione przez Spółkę w danym okresie na rzecz tego kontrahenta. Poprzez akceptację "potwierdzenia salda" kontrahent oświadcza, bowiem, że otrzymał wymienione w tym dokumencie faktury. W konsekwencji, "potwierdzenie salda" może stanowić dowód, że kontrahent otrzymał korekty faktur w nim wskazane.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, dalej: "Ordynacja podatkowa"), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie "przyczynienie się" danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że zaakceptowany przez kontrahenta dokument "potwierdzenia salda", na którym będą wskazane wszystkie faktury, w tym faktury korygujące wystawione przez Spółkę w danym okresie na rzecz tego kontrahenta może stanowić dowód, iż kontrahent otrzymał korekty wymienione w tym dokumencie. Posiadanie przez Spółkę takiego dokumentu wypełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej przez nabywcę towarów, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2009 r. o sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG, w której Dyrektor wskazał w szczególności, że "potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie (...) Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawione przez Wnioskodawcę sposoby dokumentowania odbioru przez kontrahentów faktur korygujących w formie: (...) potwierdzenia sald spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwalają, bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż odbiór faktury korygującej został potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury)."

Także w interpretacji z dnia 27 października 2010 r. sygn. IPPP3/443-687/10-4/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym za potwierdzenie odbioru faktury korygującej zmniejszającej może być uznane potwierdzenie rozrachunków, z którego wynika fakt rozliczenia faktury korygującej przez nabywcę.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie przez nią zaakceptowanego przez kontrahenta dokumentu "potwierdzenie sald", na którym będą wskazane wszystkie faktury, w tym faktury korygujące wystawione przez Spółkę w danym okresie na rzecz tego kontrahenta jest wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie korekt wymienionych w tym dokumencie w stosunku do podstawy określonej w fakturach pierwotnych, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 08.209.1320), która zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl