IPPP1-443-822/08-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-822/08-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów z Hurtowni "X". Od zakupionych i zapłaconych w terminie Faktur za sprzedane towary Hurtownia, zgodnie z umową udziela Wnioskodawcy premii pieniężnej w wysokości 3%. Rozliczenie nastąpi po zakończeniu każdego kwartału.

Hurtownia wystawiła Wnioskodawcy w 31 marca 2008 r. uznaniową notę księgową na ww. premię za I kwartał 2008 r., wraz z pismem przewodnim, w którym stwierdza, że wypłata premii pieniężnej od 1 stycznia 2008 r. nie podlega podatkowi VAT. W związku z powyższym Hurtownia nie będzie akceptowała rozliczeń z tytułu premii pieniężnej za osiągnięcie określonego poziomu obrotów na podstawie faktur VAT wystawionych przez Firmę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy hurtownia postąpiła słusznie wystawiając Wnioskodawcy notę uznaniową, księgową na premię pieniężną z tytułu sprzedaży towarów w I kwartale 2008 r.

Czy na ww. premię pieniężną Wnioskodawca winien wystawić Fakturę VAT dla Hurtowni.

Zdaniem Wnioskodawcy dotychczasowa interpretacja przedmiotowych transakcji, jako podlegających opodatkowaniu VAT na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2008 r. opierała się przede wszystkim na interpretacji wydanej przez Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026, a także powielających ją interpretacji organów podatkowych, będących odpowiedziami na indywidualne zapytania podatników. W tracie 2007 r. powyższa interpretacja uległa zasadniczej zmianie za sprawą wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt. IFSK 94/06. W cytowanym wyroku NSA uznał, iż wynagrodzenie (premia) otrzymane z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów, nie stanowi wynagrodzenia za odrębną usługę w rozumieniu VAT, ponieważ w ramach jednej transakcji gospodarczej, jaką jest sprzedaż towaru, nie mogą istnieć dwie różne transakcje podlegające opodatkowaniu. W konsekwencji powyższe wynagrodzenie nie jest objęte podatkiem VAT, a podmiot je otrzymujący nie ma prawa do wystawienia faktury VAT z tego tytułu. Wymóg jednokrotnego opodatkowania VAT tej samej transakcji gospodarczej znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wnioskodawca uważa, iż w ww. sprawie nota księgowa jest właściwym dokumentem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej:

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że Spółdzielnia otrzymuje premie pieniężne na podstawie zawartej z Hurtownią (dostawcą) umowy, w której określone zostały warunki ich otrzymania (zakupienie towarów z Hurtowni i zapłacenie w terminie faktur za zakupione towary).

Rozliczenie nastąpi po zakończeniu każdego kwartału.

W tym przypadku uznać należy, że działania Spółdzielni, polegające na dokonywaniu zakupów w Hurtowni, płacenia w terminie należności z faktur za zakupione towary, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od określonego zachowania Wnioskodawcy (nabywcy).

W tym wypadku wypłacona premia nie może być uznana za rabat, stanowi bowiem rodzaj wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za świadczone na rzecz swojego dostawcy usługi. Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Takie działanie (świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię) należy odpowiednio udokumentować. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Podkreślić również należy, iż zasady rozliczania premii, o których mowa wyżej na dzień 1 stycznia 2008 r. nie uległy zmianie.

Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż powołany przez Spółkę wyrok zapadł w indywidualnych sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Spółdzielnia (nabywca), przedmiotowa interpretacja w części dotyczącej Hurtowni (dostawcy) nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl