IPPP1-443-816/09-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-816/09-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) - uzupełnionym w dniu 30 października 2009 r. na wezwanie wysłane w dniu 15 października 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskująca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Jest opodatkowana na zasadach ogólnych według skali podatkowej, zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Dnia 16 marca 2009 r. Wnioskująca podpisała umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy o dofinansowanie projektu: "Obserwatorium rynku pracy" w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1 "Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie", Poddziałanie 6.1.1 "Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy".

Na warunkach określonych w umowie instytucja wdrażająca - Wojewódzki Urząd Pracy przyznaje beneficjentowi - EUROPERSPEKTYWA Beata R., dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Finansowanie wyżej wymienionego projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych). Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transzy dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

Okres realizacji projektu trwa od 16 marca 2009 r. do 15 lutego 2011 r. W ramach projektu Wnioskująca zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu. Celem ogólnym projektu jest zdiagnozowanie potrzeb pracodawców oraz osób pozostających bez zatrudnienia w województwie co przyczyni się do tworzenia efektywnych i o wysokiej jakości programów i projektów na rzecz podniesienia poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób pozostających bez pracy.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl badań rynku pracy pracodawców, bezrobotnych kobiet oraz grup osób, które poprzez samozatrudnienie wyszły z bezrobocia co stanowi podstawę do podejmowania wszelkich działań na rynku pracy, w szczególności w zakresie dostosowania form wsparcia dla osób pozostających bez pracy w celu zwiększenia ich poziomu zatrudnienia uwzględniając potrzeby rynku pracy. Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony został personel w ramach umów cywilno-prawnych, w tym zlecenia i dzieło oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - w tym za wykonywanie pracy Kierownika Projektu oraz opracowanie metodologii badawczej oraz narzędzi badawczych Wnioskującej przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Wnioskującą noty księgowej - obciążeniowej.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskująca wyjaśniła, że na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu, Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi - Wnioskującej dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w określonej kwocie i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Wnioskująca zobowiązała się więc do realizacji Projektu na podstawie wniosku. W związku z zawarciem umowy, na wyodrębniony rachunek bankowy wpływać będą środki, które beneficjent - firma Wnioskującej, ma wykorzystać na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją zadania.

Pieniądze otrzymane są przeznaczone na:

* wynagrodzenia pracowników i osób zatrudnionych na umowy o dzieło lub zlecenia (np. ankieterzy, prelegenci) pracujących w ramach projektu oraz na wynagrodzenia osób wykonujących konkretne usługi (informatyczne, badawcze),

* wyposażenie i wynajem biura,

* ogłoszenia prasowe,

* zakup usług w postaci bazy danych z Urzędu Statystycznego,

* wydruk publikacji końcowych w drukarni,

* obsługa księgowa, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne i internetowe.

Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskującą usług. W ramach dotacji nie jest generowany dochód. Wyników badań Wnioskująca nie może odpłatnie sprzedawać. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom nie związanym z realizacją projektu.

Wydatki te są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów będzie wydatkiem kwalifikowanym tj. finansowanym z dotacji POKL. Jednocześnie Wnioskująca zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta.

Wnioskująca jest zobowiązana do okazania pełnej dokumentacji poniesionych wydatków oraz ma obowiązek dokonywać rozliczeń w okresach kwartalnych zgodnie z określonym harmonogramem i wzorem szczegółowych zestawień wydatków, w podziale na poszczególne zadania, i w rozbiciu na kwotę brutto, netto, kwotę wydatków kwalifikowanych oraz zawarty w nich VAT.

We wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki firma zobowiązała się do przeprowadzenia rzetelnej i szczegółowej diagnozy potrzeb zatrudnieniowych pracodawców oraz potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia w województwie. Będzie to bazą przygotowania rekomendacji służących najefektywniejszym działaniom na rynku pracy. W wyniku realizacji projektu, czyli opracowania diagnozy potrzeb pracodawców pod kątem zatrudnienia jak i potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia nastąpi efektywne wsparcie aktywności zawodowej w regionie.

W związku z tym, że Wnioskująca nie świadczy w ramach realizowanego projektu konkretnej usługi, dlatego nie podaje klasyfikacji statystycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja stanowi postawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskującej, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dotacji, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Przeprowadzenie badania rynku nie będzie przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Firma nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji. W związku z tym otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach dotacji i pozostałych usług świadczonych przez firmę w ramach jej działalności. Dotacja nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywana w deklaracjach VAT.

Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Firma realizując badania rynku pracy nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT.

Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyć osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Celem na lata 2007-2013 jest m.in. konkurencyjność regionalna i zatrudnienie.

Odbiorcą realizowanego przez firmę projektu nie będzie Wojewódzki Urząd Pracy, ale instytucje rynku pracy i ich pracownicy, podmioty działające na rzecz rozwoju zasobów ludzkich z województwa lubelskiego. Przedmiotem umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy jest dotacja rozwojowa na realizację celu określonego we wniosku o dofinansowanie, nie przekraczająca 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Firma nie wnosi wkładu własnego w realizację projektów. Zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 20 grudnia 2005 r. Nr 249, poz. 2104) dotacja rozwojowa to wydatki budżetu państwa, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne (konferencje, publikacje, portale internetowe), natomiast wydatki związane z ich realizacją zostaną pokryte z dotacji rozwojowej. Dlatego zdaniem Wnioskującej nie można traktować kwot dotacji jako ceny sprzedaży, zatem dotacja ta nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, iż elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż celem dotacji, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu. Otrzymana dotacja przeznaczona zostanie na: wynagrodzenia pracowników i osób zatrudnionych na umowy o dzieło lub zlecenia (np. ankieterzy, prelegenci) pracujących w ramach projektu oraz na wynagrodzenia osób wykonujących konkretne usługi (informatyczne, badawcze), wyposażenie i wynajem biura, ogłoszenia prasowe, zakup usług w postaci bazy danych z Urzędu Statystycznego, wydruk publikacji końcowych w drukarni, obsługa księgowa, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne i internetowe. Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskującą usług. W ramach dotacji nie jest generowany dochód. Wnioskująca nie świadczy w ramach realizowanego projektu konkretnej usługi.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że otrzymana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowa dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania ogólnej działalności podatnika wykonywanej w związku z realizacją projektu i nie dotyczy ona konkretnej usługi. Tym samym opisana we wniosku dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl