IPPP1/443-816/08-2/SM - Czy produkty o kodzie CN: 2103 90 30 podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-816/08-2/SM Czy produkty o kodzie CN: 2103 90 30 podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku nakładania znaków akcyzy oraz stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku nakładania znaków akcyzy oraz stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ma zamiar nabywać produkt ANGOSTURA AROMATIC BITTER 200 ml 44,7% oraz ANGOSTURA AROMATIC BITTER 100 ml 44,7%. Produkty te zaliczono do "Różnych Przetworów Spożywczych" (Rozporządzenie Komisji UE NR 1719/2005 z dnia 27 października 2005 r. w sprawie nomenklatury taryfowej, statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej). Wyroby te posiadają kod CN 2103 90 30 - "Gorzkie aromatyczne przyprawy o objętościowej mocy alkoholu od 44,2 do 49,2% obj., zawierające od 1,5 do 6% masy goryczki, przypraw i różnych składników oraz od 4 do 10% masy cukru, w pojemnikach o objętości do 0,5 litra lub mniejszej. Zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym produkty te znajdują się w wykazie wyrobów akcyzowych (zał. Nr 1 poz. 30) oraz zharmonizowanych (zał. Nr 2 poz. 21). Produkty o kodzie CN 2103 90 30 nie widnieją w "Wykazie wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy".

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, określa na ten wyrób stawkę akcyzy w wysokości 4.550 zł/hl.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na przedmiotowe produkty należy nakładać znaki akcyzy i czy stawka 4.550 zł/hl jest aktualna?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie należy nakładać na produkty ANGOSTURA AROMATIC BITTER znaków akcyzy, a stawka podatku akcyzowego wynosi 4.550 zł/hl.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe są to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku Nr 1 do ustawy, natomiast wyroby akcyzowe zharmonizowane są to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ustawy.

Wskazane przez Wnioskodawcę napoje alkoholowe o kodzie CN: 2103 90 30 czyli "Gorzkie aromatyczne zaprawy o objętości mocy alkoholu od 44,2 do 49,2 % obj., zawierające od 1,5 do 6% masy goryczki, przypraw i różnych składników oraz od 4 do 10% masy cukru, w pojemnikach o objętości 0,5 litra lub mniejszej", wymienione są w załączniku Nr 1, "Wykaz wyrobów akcyzowych", pod poz. 30 oraz w załączniku Nr 2, "Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych", pod poz. 21.

W myśl art. 83 ust. 1 ustawy - obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy, który określa wykaz wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Wskazać należy, iż w cytowanym wyżej załączniku nie zostały wymienione wyroby akcyzowe zharmonizowane, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do kodu CN: 2103 90 30, a zatem nie podlegają one obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

Podkreślić należy, iż klasyfikacja przedstawiona we wniosku wskazuje na nabycie wewnątrzwspółnotowe, gdyż w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zatem stosownie do treści poz. 15 załącznika Nr 2, "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych", do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), "Gorzkie aromatyczne zaprawy o objętościowej mocy alkoholu od 44,2% do 49,2% obj., zawierające od 1,5% do 6% masy goryczki, przypraw i różnych składników oraz od 4% do 10% masy cukru, w pojemnikach o objętości 0,5 litra lub mniejszej (od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.)", stawka podatku akcyzowego dla przedmiotowych wyrobów wynosi 4.550,00 zł.

Reasumując stwierdzić należy, iż w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym wyroby o kodzie CN: 2103 90 30 nie podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, natomiast stawka podatku akcyzowego wynosi 4.550,00 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczone regulacje, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl