IPPP1-443-813/11-4/IGo - Możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT w przypadku uzyskania kopii faktur korygujących potwierdzonych przez kontrahenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-813/11-4/IGo Możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT w przypadku uzyskania kopii faktur korygujących potwierdzonych przez kontrahenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwaniu tut. Organu z dnia 31 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "D." lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich. D. dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia faktury VAT. Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny. W wielu przypadkach, kontrahent po otrzymaniu od Spółki faktury korygującej zmniejszającej będzie podpisywał przedmiotową fakturę i odsyłał podpisaną kopię do Spółki. Podpisana kopia faktury może zostać przesłana do Spółki np. pocztą, e-mailem lub faksem. Spółka zamierza dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania VAT, które wynika z wystawionej faktury korygującej, na podstawie otrzymanej kopii tej faktury podpisanej przez kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadanie przez Spółkę opisanej w stanie faktycznym kopii faktury korygującej zmniejszającej, podpisanej przez kontrahenta spełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT i w konsekwencji stanowi podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty.

Spółka stoi na stanowisku, iż potwierdzone przez kontrahenta kopie faktur korygujących, mogą zostać uznane za potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W konsekwencji, ich posiadanie upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, których to potwierdzenie dotyczy.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT, nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących powinno być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane poprzez podpisanie przez kontrahenta kopii faktury korygującej i odesłanie jej Spółce. Podpisana kopia może zostać przesłana do Spółki np. za pośrednictwem tradycyjnej poczty, emailem w formie skanu lub faksem. Z otrzymanej korekty będzie wynikało bezsprzecznie, że kontrahent otrzymał fakturę, gdyż na korekcie będzie widniał podpis kontrahenta.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, da1ej. "Ordynacja podatkowa"), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie "przyczynienie się" danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że podpisana przez kontrahenta kopia faktury korygującej zmniejszającej może stanowić dowód, że kontrahent otrzymał korektę. Posiadanie przez Spółkę takiej podpisanej kopii korekty wypełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej przez nabywcę towarów, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2009 r. sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG. W interpretacji tej Dyrektor stwierdził, że "Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie np. (...) może to być (...) przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej lub fax podpisanej faktury korygującej". Dyrektor uznał również za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym funkcję potwierdzenia może pełnić również skan podpisanej faktury korekty przesłany na adres mailowy Spółki.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie przez Spółkę podpisanej kopii faktury korygującej zmniejszającej, przesłanej do Spółki np. za pomocą tradycyjnej poczty, e-mailem w formie skanu lub faksem jest wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie tej korekty w stosunku do podstawy określonej w fakturze pierwotnej, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 08.209.1320), która zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl