IPPP1-443-811/11-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-811/11-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwaniu tut. Organu z dnia 6 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 6 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej "D" lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich, D dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia faktury VAT. Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT, Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny. W celu obniżenia podstawy opodatkowania VAT w oparciu o wystawione korekty zmniejszające Spółka gromadzi potwierdzenia otrzymania korekt przez kontrahenta. Jednym ze sposobów potwierdzeń jaki Spółka planuje wdrożyć będzie sporządzana przez Spółkę lista faktur korygujących zmniejszających, wystawionych w danym okresie na rzecz danego kontrahenta, która będzie wysyłana do tego kontrahenta z prośbą o potwierdzenie faktu otrzymania faktur korygujących wyszczególnionych w liście. Przedmiotowa lista będzie zawierać dane każdej faktury korygującej, takie jak numer, data wystawienia, kwota brutto, kwota VAT.

Lista korekt będzie podpisywana przez pracownika kontrahenta. Spółka zamierza dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT, które wynika z wystawionych faktur korygujących, na podstawie uzyskanej od kontrahenta listy korekt zawierającej informację o korektach przez niego otrzymanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadanie przez Spółkę listy faktur korygujących zmniejszających, na której kontrahent potwierdza fakt otrzymania wskazanych na liście korekt, spełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT i tym samym upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tych korekt.

Spółka stoi na stanowisku, że lista faktur korygujących zmniejszających, na której kontrahent potwierdza fakt otrzymania wskazanych na liście korekt, może zostać uznana za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W konsekwencji, posiadanie takiej listy upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, wskazanych na liście jako otrzymane.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska. Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może mieć postać listy faktur korygujących zmniejszających dostarczonej przez Spółkę kontrahentowi, na której kontrahent wskazuje, które korekty otrzymał. Z otrzymanej od kontrahenta listy, na której będzie widniał podpis pracownika kontrahenta, będzie wynikało bezsprzecznie, że kontrahent otrzymał dane faktury korygujące. Biorąc to pod uwagę, należy uznać, że posiadanie takiej listy upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, dalej: "Ordynacja podatkowa"), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu.

Granice dowodzenia wyznacza jedynie "przyczynienie się" danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że uzyskana od kontrahenta lista wystawionych w danym okresie przez Spółkę faktur korygujących zmniejszających, na której potwierdzi on fakt otrzymania poszczególnych korekt, może stanowić dowód, iż kontrahent otrzymał korektę. Posiadanie przez Spółkę takiej listy wypełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej przez nabywcę towarów, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Podobne stanowisko zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2010 r. o sygn. IPPP3/443-687/10-4/JK. W szczególności Dyrektor stwierdził, że "Należy zauważyć, że przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. (...) Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawione przez Wnioskodawcę sposoby dokumentowania odbioru przez kontrahentów faktur korygujących w formie: (...) pisemnego odrębnego potwierdzenia faktu otrzymania faktury korygującej (...) spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwalają stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż w ww. przypadkach odbiór faktury korygującej został potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury)."

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie otrzymanej od kontrahenta listy, na której wskazuje on które faktury korygujące zmniejszające otrzymał, jest wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie tych korekt w stosunku do podstawy określonej w fakturach pierwotnych, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 08.209.1320), która zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl