IPPP1/443-807/11-5/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-807/11-5/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.), a także pismem z dnia 10 czerwca 2011 r., nadanym w dniu 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 2 czerwca 2011 r. (doręczone w dniu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej od kontrahenta widomości e-mail za wystarczającą formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej od kontrahenta widomości e-mail za wystarczającą formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-807/11-3/AP z dnia 2 czerwca 2011 r. (doręczone 8 czerwca 2011 r.) pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. nadanym w dniu 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X Sp. z o.o. (dalej: "X" lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich. X dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia faktury VAT. Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT, Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny.

Może się zdarzyć, że kontrahent po otrzymaniu od Spółki faktur korygujących zmniejszających będzie potwierdzał odbiór tych faktur w formie wiadomości e-mail. Wiadomość będzie zawierała informację o numerze danej faktury korygującej, którą otrzymał kontrahent. Po otrzymaniu od kontrahenta e-maila potwierdzającego fakt otrzymania konkretnych korekt faktur, Spółka zamierza dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania VAT, które wynika z korekt wskazanych w e-mailu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT wiadomość e-mail, otrzymana od kontrahenta, w której potwierdza on fakt otrzymania konkretnych faktur korygujących zmniejszających, stanowi wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korekty faktur i tym samym upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tych korekt.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, że wiadomość e-mail otrzymana od kontrahenta, w której potwierdza on fakt otrzymania konkretnych faktur korygujących zmniejszających stanowi, w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał te korekty. W konsekwencji, Spółka posiadając takie potwierdzenie jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, których to potwierdzenie dotyczy.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT, nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących powinno być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane w formie wiadomości e mail wysłanej do Spółki przez kontrahenta, w którym potwierdzi on fakt otrzymania konkretnych faktur korygujących, wskazując w szczególności numery tych faktur. W konsekwencji, zdaniem Spółki, otrzymana wiadomość e-mail stanowi dowód, że kontrahent otrzymał korektę faktury. Biorąc to pod uwagę należy uznać, że posiadanie takiej wiadomości upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, dalej: "Ordynacja podatkowa"), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie "przyczynienie się" danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że wiadomość e-mail otrzymana od kontrahenta, w której potwierdza on fakt otrzymania konkretnych faktur korygujących zmniejszających poprzez wskazanie w treści e-maila numerów tych faktur, stanowi w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korekty.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lutego 2010 r., sygn. IPPP1/443-1416/09-2/AW;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2010 r., sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2009 r., sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2009 r., sygn. ILPP2/443-683/09-4/ISN;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2008 r., sygn. IP-PP2-443-501/07-2/PK;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 października 2010 r., sygn. IPPP3/443-687/10-5/JK.

Między innymi, w powoływanej powyżej interpretacji o sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał w szczególności, że potwierdzenie odbioru przez kontrahenta faktury korygującej "może mieć dowolną formę, która jednakże pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, że konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. Przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane np. drogą elektroniczną (Internetem lub pocztą e-mail) (...)".

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie wiadomości e-mail otrzymanej od kontrahenta, w której potwierdza on otrzymanie faktury korygującej zmniejszającej o wskazanym przez kontrahenta numerze jest wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie tej korekty w stosunku do podstawy określonej w fakturze pierwotnej, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), która m.in. zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl