IPPP1/443-806/09-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-806/09-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma produkuje niżej wymienione produkty:

1.

Ciastka kruche suche o okresie przydatności do spożycia 85 dni do daty produkcji;

2.

Ciastka kruche dekorowane o okresie przydatności do spożycia 28 dni;

3.

Ciastka kruche w polewie czekoladowej o okresie przydatności do spożycia 29 dni;

4.

Bezy o okresie przydatności do spożycia 20 dni;

5.

Kokosanki o okresie przydatności do spożycia 20 dni;

6.

Baletki o okresie przydatności do spożycia 28 dni;

7.

Groszek ptysiowy parzony o okresie przydatności do spożycia 50 dni;

8.

Słomka ptysiowa parzona o okresie przydatności do spożycia 50 dni;

9.

Słomka ptysiowa w posypce cukrowej (parzona) o okresie przydatności do spożycia 85 dni;

10.

Chrupka kukurydziana w polewie czekoladowej o okresie przydatności do spożycia 60 dni

Firma wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o zakwalifikowanie ww. wyrobów wg PKWiU. Produkty wymienione w poz. 1,2,3,4,5,6,9 zostały zakwalifikowane do PKWiU 15.81.12-00 i 15.82.12. Produkty wymienione w poz. 7 i 8 zostały zakwalifikowane do PKWiU 15.82.13-90.00. Produkt wymieniony w poz. 10 został zakwalifikowany do PKWiU 15.84.22-90.00.

Firma stosuje 22% stawkę VAT przy sprzedaży niżej wymienionych produktów:

* ciastka kruche suche poz. 1;

* ciastka kruche dekorowane poz. 2;

* ciastka kruche w polewie czekoladowej poz. 3;

* słomka ptysiowa parzona poz. 8;

* słomka ptysiowa w posypce cukrowej parzona poz. 9;

* chrupka kukurydziana w polewie czekoladowej poz. 10.

7% stawkę VAT firma stosuje przy sprzedaży niżej wymienionych produktów:

* groszek ptysiowy parzony poz. 7;

* beza poz. 4;

* kokosanka poz. 5;

* baletka poz. 6.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) Wnioskodawca podał, że produkty wymienione w poz. 1 i 9 są zaklasyfikowane w PKWiU 15.82.12, natomiast produkty wymienione w poz. 2,3,4,5,6 są zaklasyfikowane w PKWiU 15.81.12-00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawki VAT stosowane przez firmę przy sprzedaży produktów wymienionych w punktach od 1 do 10 są prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Oprócz wyrobów do których stosuje 7% stawkę VAT, również stawka obniżona do 7% może dotyczyć:

* ciastek kruchych suchych poz. 1

* ciastek kruchych dekorowanych poz. 2;

* słomki ptysiowej parzonej poz. 8;

* słomki ptysiowej w posypce cukrowej parzonej poz. 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, w niniejszej interpretacji tut. Organ oparł się o symbolach PKWiU wskazanych przez Wnioskodawcę.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, Zainteresowany jest producentem wyrobów ciastkarskich. Wyroby te zgodnie z informacją z Urzędu Statystycznego w Łodzi, Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniach PKWiU:

15.81.12-00 - ciastka i ciasta, pieczywo cukiernicze i inne wyroby piekarskie z dodatkiem środka słodzącego

15.82.12 - piernik i podobne wyroby, słodzone herbatniki; biszkopty, wafle i gofry.

15.82.13-90.00 - wyroby piekarskie niezawierające dodatku środka słodzącego pozostałe.

15.84.22-90.00 - przetwory spożywcze zawierające kakao, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych 7% stawką podatku, w poz. 25 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 15.81.1 - pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże. W poz. 25f wymienione zostały towary zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 15.82.13-90.00 - wyroby piekarskie, niezawierające dodatku środka słodzącego pozostałe - wyłącznie chleb i bułki oraz bułka tarta (ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania). Zatem poz. 25f załącznika nr 3 do ustawy odnosi się wyłącznie do chleba, bułek i bułki tartej. Natomiast produkty Wnioskodawcy zaklasyfikowane do grupowania 15.82.13-90.00 to: groszek ptysiowy parzony o okresie przydatności do spożycia 50 dni i słomka ptysiowa parzona o okresie przydatności do spożycia 50 dni.

Załącznik nr 3 do ustawy - zawierający wykaz towarów i usług opodatkowanych obniżoną do 7% stawką podatku VAT, nie obejmuje towarów zaklasyfikowanych do grupowań PKWiU 15.82.12 i 15.84.22-90.00.

Zatem, mając na względzie przywołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż jedynie towary sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 15.81.12-00 korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT, są to towary wymienione w pozycjach:

2.

Ciastka kruche dekorowane o okresie przydatności do spożycia 28 dni;

3.

Ciastka kruche w polewie czekoladowej o okresie przydatności do spożycia 29 dni;

4.

Bezy o okresie przydatności do spożycia 20 dni;

5.

Kokosanki o okresie przydatności do spożycia 20 dni;

6.

Baletki o okresie przydatności do spożycia 28 dni.

Pozostałe produkty Wnioskodawca winien opodatkować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22% - są to towary wymienione w pozycjach:

1.

Ciastka kruche suche o okresie przydatności do spożycia 85 dni do daty produkcji;

7.

Groszek ptysiowy parzony o okresie przydatności do spożycia 50 dni;

8.

Słomka ptysiowa parzona o okresie przydatności do spożycia 50 dni;

9.

Słomka ptysiowa w posypce cukrowej (parzona) o okresie przydatności do spożycia 85 dni;

10.

Chrupka kukurydziana w polewie czekoladowej o okresie przydatności do spożycia 60 dni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl