IPPP1-443-805/09-6/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-805/09-6/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30.09. 2009 r. na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2009 r. oraz w dniu 16 października 2009 r. na wezwanie organu z dnia 12 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 30 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) oraz w dniu 16 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi dotyczące działalności agentów i brokerów ubezpieczeniowych PKD 66.22.Z. Koszty związane z działalnością wykazuje w ewidencji ze stawką 22% VAT, natomiast na sprzedaż usług z wykonywanej działalności wystawia faktury VAT ze stawką zw (zwolnioną).

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z obowiązującą klasyfikacją PKWiU, dla wykonywanych przez niego usług - działalności akwizycyjnej na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, sklasyfikowanej w PKD w podklasie 66.22.Z- działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych, obowiązuje klasyfikacja oznaczona jako 67.20.10.

Świadczone usługi znajdują się - zdaniem Wnioskodawcy - w grupie 67.20.10 - 00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegają na prowadzeniu działalności akwizycyjnej polegającej na zapisywaniu osób do.... Otwartego Funduszu Emerytalnego, zarządzanego przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne... S.A. Działalność tę Wnioskodawca wykonuje na podstawie umowy zawartej z Europejskim Centrum Finansów Robert S" z siedzibą w G., NIP.... Wnioskodawca zapisuje za pośrednictwem zatrudnionych na umowę zlecenie Akwizytorów, klientów do. Otwartego Funduszu Emerytalnego, następnie otrzymuje z Europejskiego Centrum Finansów raport o wysokości należnego wynagrodzenia za prowadzenie działalności akwizycyjnej na rzecz.... Otwartego Funduszu Emerytalnego i na tej podstawie wystawia fakturę VAT z określonym wynagrodzeniem, które Europejskie Centrum Finansów płaci, a wtedy Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenie Akwizytorom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku z faktur VAT kosztowych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazuje, iż aktualnie koszty związane z wykonywaniem przez niego usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czyli: działalności akwizycyjnej na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, sklasyfikowanej w PKD w podklasie 66.22.D oraz w PKWiU jako 67.20.10 - 00.90 nie są wykazywane w rejestrze VAT ze stawką 22% i nie jest odliczany VAT z faktur kosztowych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do wykazywania kosztów związanych z wykonywaniem przez niego usług w ramach działalności gospodarczej w rejestrze VAT ze stawką 22% i prawo do odliczenia VAT-u z faktur kosztowych. Ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej są objęte stawką 22% i Wnioskodawca płaci przecież koszty powiększone o tę 22% stawkę. Takimi kosztami są np. koszty usług księgowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego - sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W obowiązującej na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), w dziale 67 obejmującym "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami" znajdują się:

* pod symbolem 67.20.10-00 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

Ustawodawca w rozszerzeniu tej pozycji wymienia:

* 67.20.10-00.10 Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami;

* 67.20.10-00.20 Usługi doradztwa ubezpieczeniowego, bez doradztwa w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych;

* 67.20.10-00.30 Usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych;

* 67.20.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe.

Z powyższych regulacji wynika, że wyłączone ze zwolnienia są usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30) z wyjątkiem usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmiotów działających w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na zapisywaniu osób do ING Otwartego Funduszu Emerytalnego, zarządzanego przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne ING S.A. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wymienione usługi mieszczą się w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe - PKWiU 67.20.10 - 00.90.

A zatem o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym mieszczą się w pozycji PKWiU 67.20.10-00.90, a nie są objęte grupowaniem PKWiU 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30, to świadczenie ich będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W oparciu o przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością związaną z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2009 r., na wezwanie tut, organu podatkowego został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.). W piśmie tym Wnioskodawca zadał dodatkowe pytanie, które nie było uwzględnione w ww. wniosku ORD-IN. Dlatego też pytanie o treści: "czy wystawiam na swoich fakturach VAT właściwy symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU dla świadczonych usług, obecnie jest to 67.20.10, czy powinienem wpisywać oznaczenie bardziej precyzyjne, czyli 67.20.10 - 00.90..." - nie mogło być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Podkreślić ponadto należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego przedmiotowej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Ponadto wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20 - 029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl