IPPP1/443-80/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-80/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług cateringowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (dalej: Spółka) jest aktywnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług hotelarskich i konferencyjnych w prowadzonym przez siebie hotelu (dalej: Hotel).

Wymienione wyżej usługi są świadczone przez Spółkę m.in. na rzecz organizatorów spotkań grupowych, konferencji, bali, kongresów i innych wydarzeń. W szczególności z uwagi na te usługi Spółka zawarła umowę, w ramach której wyspecjalizowana firma cateringowa (dalej: Firma Cateringowa lub Wykonawca) będzie świadczyła usługi obejmujące przygotowanie i dostarczanie żywności, zgodne z poniższym opisem.

Usługi świadczone przez Wykonawcę będą polegały na dostarczeniu do Hotelu żywności lub napojów, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie (przy czym usługi te będą częściowo realizowane już w Hotelu i będą obejmowały przykładowo podgrzanie posiłków, podział na porcje itp.). Produkty żywnościowe będą podawane gościom hotelowym (w szczególności uczestnikom organizowanych w Hotelu spotkań grupowych, konferencji, bali, kongresów i innych wydarzeń) na ciepło lub na zimno, w zależności od rodzaju posiłku. Zasadnicze przygotowanie żywności będzie wykonywane w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Wykonawcę (tekst jedn.: w jego lokalu).

W celu wykonania ww. usług Wykonawca będzie korzystał z pomieszczeń udostępnionych mu do wykorzystania przez Spółkę (tekst jedn.: z pomieszczenia magazynowego oraz gastronomicznego). Zaznaczyć należy, że pomieszczenia te nie pełnią w Hotelu funkcji kuchni, w związku z czym Wykonawca nie będzie w stanie wykonać w nich zasadniczego przygotowania posiłków do spożycia (jak wskazano, będzie to wykonywane w lokalu Wykonawcy). W pomieszczeniach tych Wykonawca będzie przykładowo podgrzewać przygotowaną wcześniej żywność wykorzystując w tym celu sprzęt stanowiący jego własność, przechowywany w nich przez okres obowiązywania łączącej go ze Spółką umowy.

Reasumując, w ramach zarysowanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka będzie nabywała od wykonawcy usługi obejmujące:

* zasadnicze przygotowanie posiłków w miejscu prowadzenia działalności przez Wykonawcę,

* dostarczenie ww. posiłków do Hotelu,

* podgrzanie posiłków w razie konieczności oraz inne czynności obejmujące bezpośrednie przygotowanie posiłków do spożycia już po dostarczeniu do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę (do Hotelu),

* wydanie posiłków gościom hotelowym (np. w formie "szwedzkiego stołu"),

* posprzątanie po posiłku, m.in. poprzez zebranie brudnych naczyń a także pozostałych opakowań itp.

Usługi świadczone na rzecz Spółki, Wykonawca zakwalifikował do grupowania PKWiU 56.21 - usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabywanymi od Wykonawcy usługami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabywanymi od Wykonawcy usługami.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od powyższej zasady ustawa o VAT przewiduje wyjątki, w szczególności w art. 88 ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się co do zasady m.in. do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych.

W świetle powyższego rozstrzygnięcie pytania Spółki wymaga stwierdzenia, czy:

1.

usługi nabywane od Wykonawcy są związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi, tj. z jej działalnością gospodarczą oraz

2.

usługi te nie należą do usług gastronomicznych, o których mowa w art. 88. ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Ad. 1.

Jak wyjaśniono, Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi hotelarskie i konferencyjne m.in. na rzecz organizatorów spotkań grupowych, konferencji, bali, kongresów i innych wydarzeń. Usługi te są odpłatne oraz podlegają opodatkowaniu VAT. Jednym z ich elementów jest w zakresie opisanego stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego zapewnienie (np.) uczestnikom danego wydarzenia posiłków. Spółka celem optymalizacji swojej działalności będzie podzlecać przygotowanie tych posiłków wyspecjalizowanej Firmie Cateringowej, przy czym pamiętać należy, że zapewnienie wyżywienia stanowi z punktu widzenia Spółki i gości hotelowych integralną część usługi hotelarskiej lub konferencyjnej świadczonej przez Spółkę, za którą ta pobiera wynagrodzenie od organizatora danego wydarzenia. W konsekwencji nie ulega wątpliwości, że usługi, które będą nabywane od Wykonawcy będą związane z działalnością gospodarczą Spółki. Pierwszy warunek odliczenia podatku naliczonego w związku z nimi będzie w rezultacie spełniony.

Ad. 2.

Jak wyjaśniono, na kompleksową usługę nabywaną do Wykonawcy składa się szereg świadczeń - tj. przygotowanie i dostawa żywności do Hotelu, ewentualnie jej podgrzanie (lub inne czynności dodatkowe realizowane bezpośrednio już na miejscu po dostarczeniu posiłków), wydanie gościom hotelowym (np. w formie "szwedzkiego stołu") oraz sprzątanie po posiłku np. zabranie opakowań zwrotnych itp. Innymi słowy, dostarczenie gotowych artykułów żywnościowych napojów do spożycia w Hotelu jest wynikiem świadczenia przez Wykonawcę kompleksowej usługi cateringowej obejmującej kilka etapów od przygotowania posiłku, przez transport, ewentualne podgrzanie, do jego wydania.

Nie ulega zatem wątpliwości, że z uwagi na duże znaczenie wszystkich powyższych elementów świadczenie Wykonawcy ma charakter usługi, a nie dostawy towarów. Ocenę taką potwierdza orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej: Trybunał), który przykładowo w wyroku z 10 marca 2011 r. w połączonych sprawach C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 (przy czym omawiany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą najbardziej zbliżone do ostatniej z tych spraw) stwierdził, że "działalność cateringowa stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 6 tej dyrektywy, chyba że przedsiębiorstwo cateringowe dostarcza jedynie standardowe dania bez świadczenia dodatkowych usług albo że inne szczególne okoliczności dowodzą, iż dostawa gotowych dań stanowi przeważający element transakcji". W przypadku świadczeń nabywanych przez Spółkę dodatkowe czynności Wykonawcy stanowią istotny element tych świadczeń, w związku z czym powyższe zastrzeżenie Trybunału dotyczące dostawy towarów nie znajdzie zastosowania.

W kontekście drugiego ze wskazanych wyżej warunków odliczenia podatku VAT wskazać należy, że pojęcia usługi gastronomicznej oraz usługi kateringowej nie są tożsame. Istotnym argumentem w tym zakresie jest sposób zaklasyfikowania przedmiotowych usług w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (2008). Faktem jest że klasyfikacja ta nie jest decydująca dla celów opodatkowania podatkiem VAT, jednak zdaniem Spółki stanowi ona istotną wskazówkę interpretacyjną w przypadku pojęć, których znaczenia nie wyjaśnia ustawa o VAT. W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 ("Usługi związane z wyżywieniem") sklasyfikował pod symbolami PKWiU:

* 56.1 "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych",

* 56.2 "Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne", przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano "Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)", natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 "Pozostałe usługi gastronomiczne".

Innymi słowy, klasyfikacja PKWiU w sposób jednoznaczny wskazuje na odrębność usług gastronomicznych oraz kateringowych. Odrębność taka wynika jednak przede wszystkim z definicji słownikowych przedmiotowych pojęć. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) gastronomia to działalność produkcyjno-usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów itp., a także sztuka przyrządzania potraw. W kontekście ustawy o VAT wskazać więc należy, że usługi gastronomiczne polegają na przygotowywaniu posiłków i oferowaniu ich we własnym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, tj. np. w restauracji. Z drugiej strony, ten sam słownik jako katering definiuje usługę polegającą na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć.

Innymi słowy, okolicznością odróżniającą usługę gastronomiczną od kateringowej jest miejsce podania posiłków - w przypadku usług gastronomicznych posiłek jest podawany w lokalu usługodawcy (tekst jedn.: "na miejscu"), podczas gdy w ramach usługi gastronomicznej usługodawca dostarcza przygotowane przez siebie posiłki do miejsca wskazanego przez usługobiorcę.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usługodawca (Wykonawca) będzie dostarczał przygotowane przez siebie posiłki do miejsca wskazanego przez usługobiorcę (Spółkę), tj. do Hotelu i tam będzie wydawał te posiłki gościom hotelowym oraz innym osobom wskazanym przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, w świetle powyższego rozróżnienia rodzajów usług, nie ulega wątpliwości, że usługi nabywane przez Spółkę należą do usług cateringowych. W konsekwencji, art. 88 ust. 1 pkt 4 nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania, a Spółka będzie uprawniona do odliczenia całego VAT naliczonego w związku z nabywanymi świadczeniami realizowanymi przez Wykonawcę w ramach kompleksowej usługi cateringowej.

Powyższa interpretacja art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT jest zgodna z regulacjami unijnymi. Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L2011.77.1), "usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy." Innymi słowy, także i ww. rozporządzenie odróżnia usługi restauracyjne (tożsame w ocenie Spółki z usługami gastronomicznymi) od usług kateringowych na podstawie miejsca, w którym podawane są posiłki.

Zaprezentowane wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Przykładem w tym zakresie może być interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-307/13-2/MKw), w której organ potwierdził prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z zakupem usług kateringowych, podkreślając, że usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, że do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie przyjętego stanowiska w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego VAT od nabywanych usług cateringowych realizowanych przez Wykonawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja rozstrzyga w zakresie przedstawionego stanu faktycznego, natomiast w części odnoszącej się do wskazanego zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl