IPPP1/443-784/11-2/AP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji przez stowarzyszenie konferencji, zjazdów oraz sympozjów dla swoich członków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-784/11-2/AP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji przez stowarzyszenie konferencji, zjazdów oraz sympozjów dla swoich członków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy organizacji konferencji, zjazdów i sympozjów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy organizacji konferencji, zjazdów i sympozjów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie:

* rozwijania i propagowania inicjatyw, postaw i działań sprzyjających rozwojowi archiwistyki i archiwoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych

* występowania z inicjatywami, dotyczącymi polityki Państwa wobec archiwów i archiwistów, przyczyniania się do właściwego gromadzenia i zabezpieczenia narodowego zasobu archiwalnego oraz wspierania organizacyjnie i rzeczowo osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmą takie działania

* upowszechniania wiedzy o archiwach i archiwaliach oraz o prawnych podstawach postępowania z dokumentacją

* doskonalenia kwalifikacji zawodowych archiwistów oraz podnoszenia ich wiedzy ogólnej

* dbałość o wysoki poziom etyki i solidarność zawodową członków, integrowanie ich we właściwym środowisku oraz budowanie zaufania i szacunku dla tego zawodu i spraw archiwalnych.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT.

Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług archiwalnych, wydawniczych. Od ww. usług odprowadzany jest podatek VAT zgodnie z przepisami podatkowymi.

Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej pragnie zorganizować Konferencję i Sympozjum, a także w 2012 r. Zjazd w celu upowszechniania wiedzy archiwalnej (cel zgodny ze statutem). Do końca 2010 r. usługi te korzystały ze zwolnienia na podstawie załącznika nr 4 dla usług świadczonych przez "organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane", a także jako usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80 usługi w zakresie edukacji.

Podczas takiego Zjazdu czy Konferencji wygłaszane są prelekcje naukowe dotyczące wiedzy archiwalnej i szeroko rozumianego problemu archiwistyki. Zjazd, który Wnioskodawca pragnie zorganizować w 2012 r. skierowany będzie nie tylko do członków Stowarzyszenia, ale do wszystkich odbiorców, którzy chcą się podzielić wiedzą w dziedzinie archiwistyki. Często za członków Stowarzyszenia płatności są regulowane przez firmy zatrudniające członków.

W związku z nowelizacją ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. zniesiono załącznik nr 4 i wykaz usług zwolnionych z podatku VAT przeniesiono do treści ustawy, z której wynika, że usługi edukacyjne opodatkowane są stawką podstawową. Pojawił się natomiast zapis w art. 43 ust. 1 pkt 21 o możliwości zwolnienia z podatku usług świadczonych przez niezależne grupy osób na rzecz swoich członków. W związku z czym powstaje pytanie, czy Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w organizacji ww. usług dla swoich członków zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nowelizacją ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. Stowarzyszenie przy organizacji Konferencji, Zjazdów, Sympozjów organizowanych dla swoich członków może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21. Czy podstawą dokumentującą taką przynależność będzie opłacona składka czy też deklaracja wstąpienia do organizacji. Jeśli takie zwolnienie będzie możliwe, to jak należy postąpić (jaką stawkę przyjąć) w przypadku opłaty za Zjazd przez firmę zatrudniającą członka Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) od dnia 1 stycznia 2011 r. został uchylony załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zawierający wykaz usług zwolnionych od VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione z VAT są: "usługi świadczone przez niezależne grupy osób na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona z podatku, lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji".

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że usługi te powinny być opodatkowane stawką podstawową, ze względu na fakt, iż brak jest precyzyjnego zdefiniowania formy, w jakiej powinny działać niezależne grupy osób, aby można było stosować zwolnienie z VAT do usług świadczonych przez grupę na rzecz swoich członków. Trudno również stwierdzić czy taka konferencja lub zjazd jest usługą niezbędną do wykonywania działalności. Stowarzyszenie organizując konferencję, swoją ofertę kieruje do szerokiej grupy odbiorców, nie tylko do członków, ale również do różnego typu organizacji czy też firm. W związku z czym niejednokrotnie koszty udziału członka Stowarzyszenia w konferencji są pokrywane częściowo lub całkowicie przez macierzysty zakład pracy uczestnika (który niejednokrotnie jest podatnikiem podatku VAT). Również bardzo nieprecyzyjne jest sformułowanie dotyczące konkurencji: "jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji". Bardzo ciężko jest określić przesłankę, czy dane zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji. W przypadku tak wielu niejasności Wnioskodawca uważa, że bezpieczniejsze będzie zastosowanie stawki podstawowej dla usług świadczonych przez Stowarzyszenie w tym zakresie dla wszystkich uczestników Konferencji czy Zjazdów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższych przepisów wynika, iż żeby uznać dane świadczenie za czynność opodatkowaną na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, musi to być świadczenie odpłatne, musi istnieć konkretny podmiot, beneficjent, który ponosi z wyświadczenia usługi korzyść, nawet potencjalną.

Stosownie do art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał - jako zwolnione - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) (PKWiU 91) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktu 21 regulującego zwolnienie od podatku ww. usług oraz rozszerzającego ich zakres. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas ujęte były w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast pkt 29 tego przepisu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi zaś art. 43 ust. 1 pkt 31 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Przy czym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 cyt. ustawy).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Stowarzyszenie, będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność statutową w zakresie: rozwijania i propagowania inicjatyw, postaw i działań sprzyjających rozwojowi archiwistyki i archiwoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; występowania z inicjatywami, dotyczącymi polityki Państwa wobec archiwów i archiwistów, przyczyniania się do właściwego gromadzenia i zabezpieczenia narodowego zasobu archiwalnego oraz wspierania organizacyjnie i rzeczowo osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmą takie działania; upowszechniania wiedzy o archiwach i archiwaliach oraz o prawnych podstawach postępowania z dokumentacją; doskonalenia kwalifikacji zawodowych archiwistów oraz podnoszenia ich wiedzy ogólnej; dbałość o wysoki poziom etyki i solidarność zawodową członków, integrowanie ich we właściwym środowisku oraz budowanie zaufania i szacunku dla tego zawodu i spraw archiwalnych. Dla realizacji celów statutowych Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług archiwalnych, wydawniczych. Od ww. usług odprowadzany jest podatek VAT zgodnie z przepisami podatkowymi. W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie pragnie zorganizować Konferencję i Sympozjum, a w 2012 r. Zjazd w celu upowszechniania wiedzy archiwalnej (cel zgodny ze statutem). Podczas takiego Zjazdu czy Konferencji wygłaszane są prelekcje naukowe dotyczące wiedzy archiwalnej i szeroko rozumianego problemu archiwistyki. Zjazd, który Wnioskodawca pragnie zorganizować w 2012 r. skierowany będzie nie tylko do członków Stowarzyszenia, ale do wszystkich odbiorców, którzy chcą się podzielić wiedzą w dziedzinie archiwistyki. Często za członków Stowarzyszenia płatności są regulowane przez firmy zatrudniające członków.

Powołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, wskazuje kryteria, jakie łącznie należy spełnić, by można było zastosować zwolnienie od podatku. Należą do nich m.in.:

* Istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. Ustawa o VAT nie definiuje formy, w jakiej powinny działać niezależne grupy osób, o których mowa w analizowanym przepisie, a jedynie wskazuje warunki, jakie grupa powinna spełniać, aby można było stosować zwolnienie z VAT do usług świadczonych przez grupę na rzecz jej członków. Aby usługi świadczone przez grupę mogły być uznane za zwolnione od podatku, sama grupa powinna spełniać kryteria wymienione w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające uznać ją za podatnika tego podatku.

* Działalność podmiotów wchodzących w skład grupy jest zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników. Należy wyjaśnić, że zakres działalności zwolnionej od VAT wynika z przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy. Do czynności wyłączonych spod opodatkowania VAT należą czynności, które nie są wymienione w art. 5 ww. ustawy. Nie podlegają VAT również czynności wykonywane przez podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT.

* Usługi niezależnej grupy osób są świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy.

* Usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku.zwolnionej od VAT wynika z przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy. Do czynności wyłączonych spod opodatkowania VAT należą czynności, które nie są wymienione w art. 5 ww. ustawy. Nie podlegają VAT również czynności wykonywane przez podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT.

* Usługi niezależnej grupy osób są świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy.

* Usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku.

Podstawowym warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest wymóg, aby podmioty, na rzecz których niezależne grupy dokonują świadczeń, były członkami takiej grupy, natomiast z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Zjazd, który Wnioskodawca pragnie zorganizować w 2012 r. skierowany będzie nie tylko do członków Stowarzyszenia, ale do wszystkich odbiorców, którzy chcą się podzielić wiedzą w dziedzinie archiwistyki.

Jednocześnie warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy jest, aby usługi niezależnej grupy osób były świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy, natomiast Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż Stowarzyszenie swoją ofertę kieruje do szerokiej grupy odbiorców, nie tylko do członków, ale również do różnego typu organizacji czy też firm.

Innym warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia określonego w cyt. powyżej przepisie jest cel świadczenia przedmiotowych usług, tj. zwolnienie obejmuje wyłącznie usługi, które są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników. Tymczasem z okoliczności sprawy wynika, iż nawet Wnioskodawca nie jest przekonany, czy taka konferencja lub zjazd jest usługą niezbędną do wykonywania działalności.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawioną sytuację, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca prowadząc działalność w formie stowarzyszenia, co prawda świadczy usługi polegające na organizacji zjazdów, konferencji czy sympozjów m.in. na rzecz swoich członków, jednakże z faktu tego nie można wywieść, iż usługi te świadczone są przez niezależną grupę osób - nie znajduje to bowiem odzwierciedlenia w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Stowarzyszenie we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ponadto, Wnioskodawca nie spełnia pozostałych warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT do zastosowania zwolnienia. Oznacza to, że przepis ten nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Ponadto wskazać należy, iż czynności polegające na organizacji zjazdów, konferencji, sympozjów nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika bowiem, że zwolnienie od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

* usługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane są wyłącznie przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,

* usługi wykonywane są na rzecz swoich członków, w ich zbiorowym interesie w zamian za składki,

* wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów,

* podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i nie osiągają zysków w sposób systematyczny,

* zastosowanie zwolnienia nie powoduje zakłóceń konkurencji.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym czy obywatelskim, zatem powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT nie może mieć również zastosowania w niniejszej sprawie.

Jednocześnie, analizując przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Stowarzyszenie nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem czynności, o których mowa we wniosku nie mogą korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie. Natomiast, z uwagi na fakt, iż organizowane zjazdy, konferencje i sympozja nie mieszczą się w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - ich celem, jak wskazuje Wnioskodawca jest upowszechnianie wiedzy archiwalnej, a podczas zjazdu czy konferencji wygłaszane są prelekcje naukowe dotyczące wiedzy archiwalnej i szeroko rozumianego problemu archiwistyki - nie mogą także korzystać ze zwolnienia przewidzianego w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W konsekwencji usługi organizowania zjazdów, konferencji oraz sympozjów podlegają zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podstawową, tj. 23% stawką podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl