IPPP1/443-778/13-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-778/13-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie ze statutem Instytutu (dalej jako "Instytut") przedmiotem działalności Instytutu jest przede wszystkim:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie lotnictwa, badań kosmicznych w innych dziedzinach techniki, w których występują zagadnienia pokrewne;

* przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, oraz upowszechnienia wyników tych prac;

* upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych poprzez prowadzenie informacji naukowo-technicznej, w tym działalności bibliotecznej w przedmiocie działania Instytutu, prowadzenie działalności normalizacyjnej i patentowej, prowadzenie działalności wydawniczej;

* wykonywanie badań i analiz technicznych związanych z przedmiotem działania Instytutu;

* prowadzenie szkoleń specjalistycznych oraz różnych form kształcenia ustawicznego.

Ponadto Instytut prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, związaną z: produkcją Instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, nawigacyjnych; produkcją statków i konstrukcji pływających, produkcją statków powietrznych statków kosmicznych i podobnych maszyn.

Obecnie Instytut współuczestniczy w realizacji projektu P. (dalej jako "Projekt P. "). Głównym celem Projektu P., określonym na etapie sporządzania wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Badań Stosowanych prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jest:

* opracowanie wzorcowej technologii wytwarzania elementów z prepregów w procesach OOA (Out of Autoclave), które charakteryzują się zastosowaniem niskiego ciśnienia przy formowaniu elementów jak i zastosowaniem możliwie niskiej temperatury utwardzania. Kryterium wyboru parametrów procesu technologicznego będzie uzyskanie kompozytu i struktury kompozytowej charakteryzujących się maksymalnymi poziomami naprężeń dopuszczalnych;

* wykonanie badań próbek materiałowych i fragmentów konstrukcji, mających na celu dostarczenie danych niezbędnych do przeprowadzenia analiz wytrzymałościowych i zakresu pracy materiału;

* zbadanie wpływu wprowadzenia nanorurek węglowych do spoiwa w celu zwiększenia przewodnictwa cieplnego foremnika i jego przewodności elektrycznej i w efekcie ograniczenia skurczu i zastosowania zintegrowanych elementów grzejnych.

Instytut w ramach Projektu P. realizuje samodzielnie bądź we współpracy z Politechniką Warszawską następujące zadania:

Zadanie 1 - Opracowanie technologii bezautoklawowego procesu wytwarzania struktur lotniczych z kompozytów warstwowych (we współpracy z Politechniką Warszawską);

Zadanie 2 - Opracowanie technologii bezautoklawowego procesu wytwarzania struktur przekładkowych (we współpracy z Politechniką Warszawską);

Zadanie 3 - Badania mechanicznych i fizyko-chemicznych właściwości próbek materiałowych i elementów próbnych (Instytut samodzielnie);

Zadanie 4 - Opracowanie zasad formowania, łączenia i napraw elementów strukturalnych płatowca, w tym wymagania dotyczące foremników i zasady kompletacji wyrobu (we współpracy z Politechniką Warszawską).

W ramach wyżej wymienionych zadań realizowane są prace mające na celu zbudowanie bazy materiałowej, określenie przydatności danych materiałów do określonych zastosowań technologicznych. Ponadto przewidywane są prace związane z doborem technologii i badaniem jej wpływu na wyrób, a także realizacją badań materiałowych mających na celu weryfikację poprawności procesu technologicznego.

Wymienione prace prowadzone przez Instytut w ramach Projektu P. mają charakter badawczo - rozwojowy. Prace prowadzone w ramach Projektu P. nie są ukierunkowane na konkretne zastosowanie przemysłowe, jednak realizacja Projektu P. pozwoli na zdobycie wiedzy, która będzie stanowić podstawę do wdrożenia technologii w zastosowaniach przemysłowych. Komercyjne wykorzystanie dorobku Projektu P. jest zależne od przyszłego zainteresowania podmiotów gospodarczych.

Technologia badana w ramach Projektu P. posiada kilka istotnych zalet zarówno pod względem technologii "mokrej" jak i technologii autoklawowej. Można tu wymienić niższy koszt uruchomienia produkcji w stosunku do użycia autoklawu, wysoką powtarzalność wyrobu, a także znaczącą redukcję emisji szkodliwych dla człowieka substancji lotnych. Taki stan rzeczy sprawia, że technologia bezautoklawowych preimpregnatów stanowi dużą szansę na polepszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Wyniki Projektu P. mogą zatem stanowić obiekt zainteresowania dla przedsiębiorstw chcących wdrożyć produkcję z zastosowaniem preimpregnowanych materiałów kompozytowych.

Instytut, na mocy Umowy o wykonanie i finansowanie Projektu P., jest zobowiązany do udostępnienia na zasadach rynkowych wyników prac badawczo rozwojowych przeprowadzonych w ramach Projektu P.

Wydatki Projektu P. są finansowane ze środków publicznych (dotacja celowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz prywatnych (środki przedsiębiorców), przy czym prace Instytutu finansowane są w całości ze środków otrzymanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Powyższy opis dotyczy zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z uczestnictwem Instytutu w realizacji Projektu P. Instytut uprawniony będzie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z tym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Instytutu, z uwagi na fakt, iż na mocy Umowy o wykonanie i finansowanie Projektu P., Instytut jest zobowiązany do udostępnienia na zasadach rynkowych (za wynagrodzeniem) wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych w ramach Projektu P., nabywane na potrzeby Projektu P. towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a konsekwencji wystąpi u niego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z Projektem P.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 VATU czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione co najmniej dwa warunki:

a.

odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz

b.

nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak podnosi A. Bartosiewicz w Komentarzu VAT (Wydawnictwo LEX, Warszawa 2013), przepis art. 86 ust. 1 VATU przyjmuje zasadę, że "prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze).

Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy których nabyciu naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. W tym przypadku bowiem nie występują oni w charakterze konsumentów zakupionych dóbr; podatek VAT zaś obciąża właśnie konsumpcję - zob. także wyrok WSA w Gdańsku z dnia 7 października 2007 r., (I SA/Gd 771/07, LEX nr 475635).

Z uwagi na to, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej)."

I dalej, " (...) dla prawa do odliczenia nie ma także znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

W szczególności pokrycie wydatków na nabycie towarów i usług dotacjami nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia. Sam fakt otrzymania dotacji nie rodzi bezpośrednich skutków w zakresie odliczania podatku naliczonego. Fakt sfinansowania określonych wydatków dotacją nie ma bezpośredniego znaczenia dla możliwości odliczenia VAT naliczonego przy zakupach związanych z czynnościami, na które otrzymana została dotacja. Rolą prawa do odliczenia podatku jest bowiem uwolnienie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku. Nie ma tutaj znaczenia źródło finansowania wydatków, w których zawarty był podatek obciążający podatnika. Liczy się jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej; zob. także wyrok TSUE w sprawie C-204/03 (Komisja v. Kingdom of Spain).

Podobnie TSUE w orzeczeniu z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-74/08 (PARAT Automotive Cabrio Textlltetóket Gyrtókft v. Adó-es Penzugyi Ellenórzesi Hivatal Hatósagi Fóosztaly Eszak-magyarorszagi Kihelyezett Hatósagi Osztaly), w którym stwierdzono, że niezgodne z przepisami unijnymi są regulacje krajowe, które - w przypadku nabycia towarów subwencjonowanych z funduszy publicznych - dopuszczają odliczenie związanego z tym podatku od wartości dodanej jedynie do wysokości części nieobjętej subwencją."

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpłatność oznacza wykonanie powyższych czynności za wynagrodzeniem. W przedmiotowym przypadku Instytut został zobowiązany do udostępnienia podmiotom zewnętrznym na warunkach rynkowych, tj. za wynagrodzeniem, efektu prac wykonanych w ramach Projektu P. Tym samym, w ocenie Instytutu, realizowane przez Instytut prace służą planowanym czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, że zakupy związane z Projektem P. są zewnętrznie finansowane ze środków otrzymanych przez Instytut na ten cel.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 VATU stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakłada się bowiem, że efekty realizowanego zadania badawczego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt P. Prace prowadzone w ramach Projektu P. nie są ukierunkowane na konkretne zastosowanie przemysłowe, jednak realizacja Projektu P. pozwoli na zdobycie wiedzy, która będzie stanowić podstawę do wdrożenia technologii w zastosowaniach przemysłowych. Komercyjne wykorzystanie dorobku Projektu P. jest zależne od przyszłego zainteresowania podmiotów gospodarczych. Instytut, na mocy Umowy o wykonanie i finansowanie Projektu P., jest zobowiązany do udostępnienia na zasadach rynkowych wyników prac badawczo rozwojowych przeprowadzonych w ramach Projektu P. Wydatki Projektu P. są finansowane ze środków publicznych (dotacja celowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz prywatnych (środki przedsiębiorców), przy czym prace Instytutu finansowane są w całości ze środków otrzymanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie, Wnioskodawca wskazał, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakłada się bowiem, że efekty realizowanego zadania badawczego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - dokonane zakupy będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Nie ma przy tym znaczenia źródło finansowania dokonywanych zakupów.

Reasumując, w związku z uczestnictwem Instytutu w realizacji Projektu P., Instytut uprawniony będzie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z tym projektem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl