IPPP1-443-773/11-5/AS - Opodatkowanie VAT nieodpłatnego świadczenia przez spółkę usług w zakresie rezerwacji hoteli w okresie próbnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-773/11-5/AS Opodatkowanie VAT nieodpłatnego świadczenia przez spółkę usług w zakresie rezerwacji hoteli w okresie próbnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 czerwca 2011 r. i pismem z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 czerwca 2011 r. i pismem z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawą działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jest tzw. Baza Hoteli, czyli zbiór podmiotów oferujących usługi hotelowe (dalej: "Hotele"), które mocą pisemnych umów ze Spółką, zgadzają się świadczyć swoje usługi, na rzecz wskazanych przez Spółkę osób, z dużym upustem cenowym (zwykle jest to 50%), jeśli dysponują akurat wolnymi pokojami. Hotele nie otrzymują od Spółki żadnego wynagrodzenia; ich korzyść polega na optymalizacji wykorzystania swojego potencjału usługowego, tj. otrzymują możliwość zaoferowania usług w pokojach, które w przeciwnym razie pozostałyby w ogóle nie wykorzystane. Również Spółka nie otrzymuje od Hoteli jakiejkolwiek odpłatności.

Spółka świadczy swoje usługi na rzecz podmiotów korzystających z usług hotelowych (Klienci), oferując im rezerwację w jednym z Hoteli znajdujących się w Bazie Hotelowej z możliwością otrzymania wysokiego, wyżej wspomnianego rabatu. W praktyce wygląda to tak, że Klient nabywa od Spółki prawo do korzystania z rzeczonych usług Spółki na określony czas, za co płaci Spółce z góry, określoną cenę. Dowodem nabycia usługi, uprawniającym do korzystania przez Klienta z przedmiotowych usług Spółki jest plastikowa, imienna karta z logo H. (dalej: "Karta H."). W okresie ważności Karty H., jej posiadacz (wyłącznie osoba, której imię i nazwisko zostało wytłoczone na Karcie H.) ma prawo zlecać Spółce, bez dodatkowej odpłatności, dokonywanie na jego rzecz rezerwacji usług hotelowych w Hotelach znajdujących się w Bazie Hoteli, z prawem do otrzymania od Hotelu wysokiego rabatu. W rozliczeniach pomiędzy Klientem i Hotelem Spółka nie pośredniczy w żaden sposób: Hotel obciąża bezpośrednio Klienta (uwzględniając rabat), a Klient dokonuje zapłaty bezpośrednio na rzecz Hotelu.

Spółka oferuje dwa rodzaje usług:

A. Pakiet srebrny za cenę 695 złotych + VAT; wydana w związku z tym pakietem srebrna karta ważna jest przez 12 miesięcy i uprawnia do korzystania z Hoteli na terenie Polski,

B. Pakiet złoty za cenę 995 złotych + VAT; wydana w związku z tym pakietem złota karta ważna jest przez 12 miesięcy i uprawnia do korzystania z Hoteli na całym świecie.

W przypadku sprzedaży dużej ilości pakietów, np. na rzecz firm, które nabywają je dla swoich pracowników lub klientów, Spółka stosuje bardzo wysokie rabaty, obniżając cenę pojedynczego pakietu nawet poniżej 200 zł brutto (z VAT).

Kierując się celami promocyjno-reklamowymi, Spółka planuje wprowadzenie darmowych okresów próbnych korzystania z jej usług. W tym celu zostaną utworzone Karty H. o 4-miesięcznym okresie ważności, które będą za darmo przekazywane potencjalnym Klientom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od nieodpłatnie świadczonych usług w 4-miesięcznych okresach próbnych Spółka powinna odprowadzać VAT należny.

2.

Czy nieodpłatne świadczenie usług, w 4-miesięcznych okresach próbnych, na rzecz osób fizycznych związane jest z obowiązkiem sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a PITU.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna wydana została w odniesieniu do pytania nr 1 w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Spółki, od nieodpłatnie świadczonych usług w 4-miesięcznych okresach próbnych Spółka nie powinna odprowadzać VAT-u należnego.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT-u, opodatkowaniu podlega jedynie odpłatne świadczenie usług podczas, gdy w przedmiotowej sprawie będziemy mieli do czynienia ze świadczeniami nieodpłatnymi. Wprawdzie art. 8 ust. 2 VAT-u dopuszcza opodatkowanie niektórych usług świadczonych nieodpłatnie, jednakże tylko w okolicznościach wskazanych w tym przepisie (katalog zamknięty). Żaden z dwóch wymienionych w art. 8 ust. 2 przypadków nie znajduje zastosowania do planowanego przez Spółkę nieodpłatnego świadczenia usług w 4-miesięcznych okresach próbnych. Artykuł 8 ust. 2 pkt 1 jest do sytuacji Spółki oczywiście nieadekwatny, gdyż świadczenie Spółki nie będzie polegać na udostępnianiu towarów. Natomiast art. 8 ust. 2 pkt 2 nie znajdzie zastosowania ponieważ nieodpłatne świadczenie usług przez Spółkę nie będzie służyło innym celom niż działalność gospodarcza - Spółka będzie to wszak czynić w celach promocyjno-reklamowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach działalności gospodarczej prowadzi tzw. bazę hoteli, czyli zbiór podmiotów oferujących usługi hotelowe, które mocą pisemnych umów ze Spółką, zgadzają się świadczyć swoje usługi, na rzecz wskazanych przez Spółkę osób, z dużym upustem cenowym (zwykle jest to 50%), jeśli dysponują akurat wolnymi pokojami. Hotele nie otrzymują od Spółki żadnego wynagrodzenia, ich korzyść polega na optymalizacji wykorzystania swojego potencjału usługowego. Spółka również nie otrzymuje od hoteli jakiejkolwiek odpłatności.

Spółka świadczy swoje usługi na rzecz klientów, tj. podmiotów korzystających z usług hotelowych, oferując im rezerwację w jednym z hoteli znajdujących się w bazie, z możliwością otrzymania wysokiego rabatu. Klient nabywa od Spółki prawo do korzystania z usług Spółki na określony czas, za co płaci Spółce z góry określoną cenę. Dowodem nabycia usługi przez klienta jest plastikowa, imienna karta (Karta H.). W rozliczeniach pomiędzy Klientem i Hotelem Spółka nie pośredniczy w żaden sposób: Hotel obciąża bezpośrednio Klienta (uwzględniając rabat), a Klient dokonuje zapłaty bezpośrednio na rzecz Hotelu.

Spółka planuje wprowadzenie darmowych okresów próbnych korzystania z jej usług. W tym celu zostaną utworzone Karty H. o 4-miesięcznym okresie ważności, które będą za darmo przekazywane potencjalnym Klientom.

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Z opisu sprawy wynika, iż w odniesieniu do próbnego 4-miesięcznego okresu świadczenia usług, polegających na rezerwacji w hotelach znajdujących się w bazie Spółki, z możliwością otrzymania wysokiego rabatu przez klienta, Wnioskodawca nie uzyska żadnego wynagrodzenia. Tym samym nie można przedmiotowych usług uznać za odpłatne, zatem nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Aby natomiast nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż nieodpłatny 4-miesięczny okres korzystania z usług Spółki służy celom promocyjno-reklamowym działalności Wnioskodawcy, zatem wiąże się z całokształtem funkcjonowania Spółki i ma pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nieodpłatnie świadczone usługi będą służyły celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania również art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie dochodzi do użycia towarów, które stanowiłyby część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, że nieodpłatnie świadczone usługi rezerwacji hoteli w 4-miesięcznym okresie próbnym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie służy celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl