IPPP1/443-771/14-4/MPe - Ustalenie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-771/14-4/MPe Ustalenie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 25 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 lipca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (LGD) jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (PROW). Środki finansowe pozyskane tą drogą Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów/usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, który nie podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę/Stowarzyszenie.

Niniejszy wniosek dotyczy realizacji projektu współpracy dofinansowanego (w formie refundacji poniesionych kosztów) ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 LEADER działanie 421 Wdrażanie projektów współpracy. Projekt ma na celu budowę i promocję marki poprzez realizację szeregu działań promujących obszar Partnerów i turystykę na terenie gmin tworzących poszczególne LGD. Zaplanowane działania w projekcie umożliwią dotarcie z przekazem promocyjnym, prezentującym walory do mieszkańców regionu, województwa oraz turystów z całego kraju.

P - jest projektem partnerskim realizowanym przez: Lokalne Grupy Działania: "Razem dla..." -, Stowarzyszenie.

Całkowity budżet projektu stanowią budżety cząstkowe poszczególnych Partnerów. Każdy z Partnerów odpowiada za szczegółowe zadania realizowane na terenie swojej LGD, ale także w części za działania wspólne.

W ramach partnerskiego projektu LGD jest zobowiązana zgodnie z zawartą umową partnerską z dnia 21 listopada 2013 r. i umową o przyznanie pomocy na realizację ww. projektu zawartą w dniu 2 lipca 2014 r. z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa:

* opracowania systemu identyfikacji wizualnej oraz materiałów graficznych projektu;

Opracowany zostanie system identyfikacji wizualnej, który pozwoli zidentyfikować Wnioskodawcy działanie i odróżnić je od innych, wykreować wizerunek marki Wnioskodawcy na rynku. Przygotowane zostaną 3 rodzaje materiałów promocyjnych-ulotek. Opracowany zostanie folder - publikacja, w której przedstawiony zostanie szlak kulinarny w regionie Wnioskodawcy.

* opracowania mobilnej aplikacji na smartfony - stanowiącą wirtualny przewodnik po terenie Partnerów projektu, z której każdy będzie mógł korzystać bezpłatnie. Zawierać będzie ona aktualne informacje o najbliższych wydarzeniach, zabytkach i ciekawych miejscach. Wyposażona zostanie w trasy turystyczne, piesze i rowerowe, treści turystyczne, katalog najciekawszych miejsc. Opracowane zostaną także plakaty promujące aplikację;

* udziału w Targach Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych w dniach4 - 6 kwiecień 2014 r.;

* organizacji konferencji inaugurującej projekt;

* opracowania i wykonania gadżetów promocyjnych-kubki z nadrukami;

* opracowania publikacji - przewodnika turystycznego, który będzie zawierał informacje o najciekawszych atrakcjach turystycznych, na temat historii i kultury; Opracowanie będzie zawierać fotografie oraz mapy przedstawiające wybrane trasy turystyczne.

* opracowania publikacji "Smaki ", która przedstawiać będzie dziedzictwo kulinarne obszaru LGD "Razem dla...". Przedstawione zostaną przepisy na dania przygotowane

- z produktu tradycyjnego "Papryki ", omówione zostaną produkty tradycyjne

- i regionalne, które cechują się najwyższą jakością, wytwarzane są zgodnie z tradycyjnymi metodami.

W związku z realizacją projektu LGD planuje ponieść następujące koszty:

* w zakresie kosztów administracyjno - merytorycznych - wynagrodzenie koordynatora projektu z ramienia LGD "Razem dla..." (umowa zlecenie), wynagrodzenie asystenta projektu (umowa zlecenie), zakup materiałów biurowych, usługi pocztowe, delegacje służbowe;

* w zakresie kosztów dot. organizacji konferencji inaugurującej projekt - koszt przygotowania cateringu;

* w zakresie kosztów opracowania identyfikacji wizualnej i materiałów graficznych;- zaprojektowanie przez grafika papieru firmowego, banerów statycznych i dynamicznych na strony internetowe oraz 3 rodzajów ulotek i folderu - publikacji na temat szlaku kulinarnego regionu (jedna umowa cywilno - prawna); wydruk ulotek i folderu - publikacji;

* w zakresie kosztów dot. udziału w Targach Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych - koszty delegacji, koszty zakupu powierzchni wystawienniczej oraz zakupu wystawianych produktów spożywczych;

* w zakresie kosztów opracowania i wykonania gadżetów promocyjnych-kubki z nadrukami;- koszty związane z wykonaniem kubków przez firmę zewnętrzną;

* w zakresie kosztów związanych z opracowaniem publikacji "Smaki " - koszt wynagrodzenia autora tekstu do publikacji, koszt opracowania graficznego i wydruku publikacji;

* w zakresie kosztów opracowania publikacji - przewodnika turystycznego - koszty związane z wynagrodzeniem autora opracowującego treść przewodnika oraz opracowania graficznego i wydruku publikacji;

* w zakresie opracowania aplikacji mobilnej na smartfony - koszt wykonania aplikacji, koszty autora opracowującego informacje do publikacji, koszty przygotowania tłumaczenia tekstu na język angielski, koszt zaprojektowania i wydruku plakatów promujących aplikację.

Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz z wartością towaru/usługi podatek VAT, który nie może być odliczany przez Stowarzyszenie /Wnioskodawcę. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu wystawione będą na Wnioskodawcę. Projekt nie generuje dochodu.

Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę projektu stanowi koszt kwalifikowany w ramach ww. dziania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader PROW na lata 2007-2013.

W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca/Stowarzyszenie LGD "Razem dla Radomki" ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc działalność statutową/realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą",w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarówi usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowaw art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). Środki finansowe pozyskane tą drogą Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów/usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu.

Wniosek dotyczy realizacji projektu współpracy P dofinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 LEADER działanie 421 Wdrażanie projektów współpracy. Projekt ma na celu budowę i promocję marki, poprzez realizację szeregu działań promujących obszar Partnerów i turystykę na terenie gmin tworzących poszczególne LGD. Zaplanowane działania w projekcie umożliwią dotarcie z przekazem promocyjnym, prezentującym walory do mieszkańców regionu, województwa oraz turystów z całego kraju. Opisany projekt nie generuje dochodu.

Z uwagi na przedstawiony stan sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o VAT, gdyż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych (Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej). W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i ocenyw zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl