IPPP1-443-766/08-2/AB - Ustalenie stawki podatku VAT dla usług remontowo-budowlanych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, wykonania infrastruktury towarzyszącej oraz dostawy urządzenia do przewozu osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-766/08-2/AB Ustalenie stawki podatku VAT dla usług remontowo-budowlanych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, wykonania infrastruktury towarzyszącej oraz dostawy urządzenia do przewozu osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi remontowo budowlane w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, infrastrukturę towarzyszącą i dostawę urządzenia do przewozu osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi remontowo budowlane w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, infrastrukturę towarzyszącą i dostawę urządzenia do przewozu osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo przystąpiło do przetargu nieograniczonego na wykonania zadania "Adaptacja hotelu przy ul. H w Ś na mieszkania socjalne". Zakres wyżej wymienionego zadania obejmuje:

*

adaptację czterech kondygnacji nadziemnych na 52 mieszkania socjalne, w piwnicach przewidziano 52 komórki lokatorskie, 5 lokali usługowych oraz pomieszczenia techniczne,

*

wykonanie przyłączy: kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, cieplnej, elektrycznej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia terenu, usunięcie kolizji, wykonania parkingów i dojść do budynku oraz przebudowę ogrodzenia,

*

zakup i dostarczenie jednego urządzenia służącego do przewozu wózków inwalidzkich po schodach do lokali usługowych.

Wykonanie powyższych prac remontowo - budowlanych w budynku oraz infrastruktury towarzyszącej i zakupu urządzenia dla niepełnosprawnych objęta jest jedną umową. Integralnymi składnikami niniejszej umowy są następujące załączniki: kosztorysy ofertowe. Zestawienie wartości kosztorysów obejmuje:

1.

lokale

2.

lokale usługowe,

3.

uzbrojenie i urządzenie terenu,

4.

zakup i dostawa urządzania dla niepełnosprawnych (urządzenie nie montowane na trwałe).

Remontowany budynek jest sklasyfikowany w PKOB pod symbolem 11. Powierzchnia lokali mieszkalnych stanowi około 90 procent powierzchni całego budynku, natomiast powierzchnia zajmowana przez lokale usługowe to około 10 procent.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wyceniając prace remontowe w:

a.

lokalach mieszkalnych i lokalach usługowych,

b.

przy pracach związanych z uzbrojeniem i urządzeniem terenu wokół remontowanego obiektu,

c.

przy zakupie i dostawie urządzenia dla niepełnosprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad a)

W przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów (tu: lokale mieszkalne oraz lokale usługowe) klasyfikuje się je w jednej pozycji, w zależności od użytkowania największej jego części. Jeśli przeważająca część obiektu używana jest na cele mieszkaniowe - mamy do czynienia z obiektem budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11. Zdaniem Strony pozycje: adaptacja lokali mieszkalnych i lokali usługowych mieszczących się w tym budynku powinny być objęta jedną stawką VAT w wysokości 7%, gdyż nie ma dwóch oddzielnych umów pierwszej: na wykonanie prac w lokalach mieszkalnych i drugiej umowy na wykonania prac w lokalach usługowych, a zdecydowanie większa powierzchnia budynku przeznaczona jest na cele mieszkalne.

Ad b)

W przypadku infrastruktury towarzyszącej - uzbrojenie i urządzenie terenu - podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.

Ad c)

W przypadku zakupu i dostawy urządzenia dla niepełnosprawnych - zdaniem Spółki, należy zastosować 7% stawkę podatku VAT (dostawca wyżej wymienionego urządzania taką stawkę stosuje przy sprzedaży, a przedsiębiorstwo dokonuje jedynie odsprzedaży).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. a)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11;

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

*

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

*

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2;.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do przetargu na wykonanie usług remontowo-budowlanych polegających na adaptacji hotelu sklasyfikowanego w PKOB pod symbolem 11, na mieszkania socjalne, komórki lokatorskie, lokale usługowe i pomieszczenia techniczne. Zadanie to obejmuje również wykonanie przyłączy kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, cieplnej, elektrycznej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia terenu, usunięcie kolizji, wykonania parkingów i dojść do budynku, przebudowę ogrodzenia, zakup i dostarczenie urządzenia służącego do przewozu wózków inwalidzkich po schodach do lokali usługowych. Wykonanie powyższych prac remontowo - budowlanych w budynku oraz infrastruktury towarzyszącej i zakupu urządzenia dla niepełnosprawnych objęte jest jedną umową.

Reasumując, w związku z tym, iż przedmiotem robót budowlanych jest realizacja całego zadania inwestycyjnego polegającego na adaptacji budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, na lokale mieszkalne i użytkowe, do przedmiotowych robót będzie miała zastosowanie stawka 7 % podatku od towarów i usług.

Ad. b)

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wykonuje przyłącza kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, cieplnej, elektrycznej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia terenu, parkingi i dojścia do budynku oraz przebudowę ogrodzenia.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż stosownie do ww. przepisów ustawy i rozporządzenia, preferencyjna, 7 % stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Znowelizowane od 1 stycznia bieżącego roku przepisy, nie wprowadziły preferencji podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. - z uwagi na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy - roboty z nią związane podlegają opodatkowaniu według stawki 22% stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy.

Tak więc, dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu będzie miała zastosowanie stawka 22% podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy.

Ad. c)

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach umowy o adaptację hotelu na budynek mieszkalny z 5 lokalami usługowymi, dokonuje zakupu i dostawy urządzenia służącego do przewozu wózków inwalidzkich po schodach lokali usługowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

A zatem, dostawa urządzenia służącego do przewozu niepełnosprawnych będzie opodatkowana stawką właściwą dla tego towaru.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja towaru bądź usługi otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl