IPPP1/443-763/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-763/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 listopada 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie robót budowlanych. W roku 2007 korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, a w roku 2008 i styczniu 2009 r., na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT.

W okresie korzystania ze zwolnienia z podatku VAT Wnioskodawca zakupił w dniu 3 czerwca 2008 r. środek trwały o wartości początkowej 6.893,00 zł brutto, przeznaczony do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z podatku VAT.

Od zakupionego środka trwałego nie odliczył zapłaconego podatku VAT naliczonego, ponieważ w tym okresie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy VAT.

W dniu 1 lutego 2009 r. Wnioskodawca dobrowolnie zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT i od tego dnia wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Przed dniem 1 lutego 2009 r. złożył VAT-R i wybrał kwartalne rozliczanie podatku VAT.

Na dzień rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT, Wnioskodawca nie posiadał żadnych towarów handlowych i materiałów, wobec czego nie sporządził spisu z natury towarów handlowych i materiałów. W wyniku braku takiego obowiązku, nie sporządził również żadnego innego spisu z natury pozostałych składników majątku, w tym środka trwałego, który zmienił swoje przeznaczenie i miał być wykorzystywany do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych.

Ponieważ środek trwały zmienił swoje przeznaczenie i był wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej, w deklaracji VAT-7K za pierwszy kwartał 2009 r. (w pozycji 50 deklaracji VAT-7K), Wnioskodawca wykazał i odliczył podatek VAT naliczony od zakupionego wcześniej środka trwałego. Dokonał tego w oparciu o art. 91 (ust. 7, ust. 7c) ustawy VAT, uwzględniając to, że:

* wartość początkowa środka trwałego nie przekracza 15 tysięcy zł,

* od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano środek trwały nie upłynęło 12 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał prawo, w oparciu o art. 91 (ust. 7, ust. 7c) ustawy VAT w deklaracji VAT-7K za pierwszy okres rozliczeniowy - I kwartał 2009 r. (w pozycji 50 deklaracji VAT-7K) wykazać i odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionego w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy VAT środka trwałego, który w dniu 1 lutego 2009 r. zmienił swoje przeznaczenie i jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca zaznacza, iż wartość początkowa środka trwałego nie przekracza 15 tysięcy złotych, a od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano środek trwały nie upłynęło 12 miesięcy.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z brzmieniem art. 91 (ust. 7, ust. 7c) ustawy VAT w sytuacji, gdy środek trwały zmienił swoje przeznaczenie i jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, a jego wartość początkowa jest niższa od 15 tysięcy złotych oraz od końca okresu rozliczeniowego, którym wydano środek trwały nie upłynęło 12 miesięcy, Wnioskodawca mógł odliczyć zapłacony podatek VAT od zakupionego środka trwałego wykazując go w pozycji 50 deklaracji VAT-7K za pierwszy okres rozliczeniowy VAT (w tym przypadku pierwszy kwartał 2009 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało określone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że związek zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że od dnia 2 listopada 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie robót budowlanych. W 2007 r. korzystał ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, a w 2008 r. i w styczniu 2009 r. na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W czerwcu 2008 r., tj. w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku VAT, Wnioskodawca zakupił środek trwały (o wartości początkowej 6.893,00 zł brutto). W związku z tym, że ten środek trwały przeznaczony był do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z podatku VAT, Wnioskodawca nie odliczył naliczonego podatku VAT. Jednak w dniu 1 lutego 2009 r. Wnioskodawca dobrowolnie zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT, i od tego dnia wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Przed tym dniem złożył VAT-R i wybrał kwartalne rozliczanie podatku VAT.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z prawidłowością postępowania, tj. prawa - w oparciu o art. 91 ust. 7 i 7c ustawy o VAT - w deklaracji VAT-7K za pierwszy okres rozliczeniowy wykazania i odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionego w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku VAT środka trwałego, który w dniu 1 lutego 2009 r. zmienił swoje przeznaczenie.

Z chwilą podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia środka trwałego będącego w posiadaniu Wnioskodawcy, zaistniała okoliczność zmieniająca prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup tego środka trwałego.

Zasady dokonywania korekt podatku naliczonego regulują przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie zaś do ust. 2 cyt. powyżej artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl zaś art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Artykuł 91 ust. 7c stanowi zaś, iż jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, iż w stosunku do środków trwałych o wartości poniżej 15.000 zł, a wykorzystywanych w działalności podatnika do czynności zwolnionych od podatku VAT, przewidziano roczny okres korekty. Zatem w przypadku zmiany ich przeznaczenia zastosowanie znajdują przepisy ust. 1 i ust. 3 art. 91 ustawy o VAT, w związku z ust. 7 tego artykułu. Korekta podatku naliczonego w sposób przewidziany w art. 91 ust. 1 ww. ustawy jest korektą dokonywaną po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało, i stosownie do reguły wyrażonej w art. 91 ust. 7 - nie przysługiwało - prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Według ustawy o podatku od towarów i usług rok podatkowy jest rokiem kalendarzowym, zatem rok, o którym mowa w art. 91 ust. 1 ustawy, będzie rokiem nabycia określonych dóbr (tj. w przedmiotowej sytuacji - środka trwałego nabytego przez Wnioskodawcę w 2008 r.), i tylko w deklaracji za pierwszy okres rozliczeniowy następnego roku dokonać można korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca postąpił prawidłowo wykazując i odliczając w deklaracji VAT-7K za pierwszy okres rozliczeniowy (tj. za pierwszy kwartał 2009 r.) podatek VAT naliczony od zakupionego w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku VAT środka trwałego, który w dniu 1 lutego 2009 r. zmienił swoje przeznaczenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl