IPPP1/443-761/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-761/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizowanym projektem pn. "Potrzeba, możliwość a konieczność doskonalenia swoich umiejętności zawodowych" współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizowanym projektem pn. "Potrzeba, możliwość a konieczność doskonalenia swoich umiejętności zawodowych" współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja realizuje projekt pn. "Potrzeba, możliwość a konieczność doskonalenia swoich umiejętności zawodowych" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie - na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa.

Celem projektu jest wyposażenie grup nauczycieli w dodatkowe kwalifikacje zawodowe, które wzbogacą proces edukacyjny młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Zgodnie z § 4 Statutu Fundacji, celem jej działalności jest aktywizowanie bezrobotnych, zwłaszcza młodych do podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek oraz inicjowanie rozwoju małych przedsiębiorstw. Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast podstawową formą działalności Fundacji jest działalność szkoleniowa, podlegająca zwolnieniu z podatku VAT.

Projekt skierowany jest do pracujących nauczycieli głównie ze środowisk wiejskich, którzy z własnej inicjatywy zamierzają doskonalić swój warsztat pracy poprzez podwyższenie swoich kwalifikacji, zawodowych.

Projekt obejmuje następujące formy wsparcia dla uczestników projektu: * zorganizowanie szkoleń, w wyniku których beneficjenci podwyższą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie:

* obsługi komputera i wykorzystania internetu w pracy;

* umiejętności posługiwania się językiem obcym;

* umiejętności z dziedziny psychologicznych aspektów pracy z młodzieżą.

Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu są bezpłatne w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zasadami realizacji projektów w ramach ZPORR naliczony podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, (czyli podlegającym refundacji), jeśli zgodnie z przepisami, Beneficjentowi (czyli Fundacji) nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacji jako jednostce realizującej projekt "Potrzeba, możliwość a konieczność doskonalenia swoich umiejętności zawodowych" przysługuje prawo do zwrotu lub odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu prowadzonego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - działania 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: - odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju,

* odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Fundacji nie przysługuje możliwość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu kwot podatku naliczonego zawartych w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wykluczają zatem możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 7 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji" w skład których wchodzą usługi szkoleniowe.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja ponosi wydatki w ramach realizowanego projektu, które są bezpośrednio związane z usługami szkolenia, świadczonymi bezpłatnie, które jak podał Wnioskodawca są zwolnione od podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe wchodzą w skład usług w zakresie edukacji i na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Reasumując powyższy stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy należy wskazać, iż ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Dlatego należy uznać, iż Wnioskodawca właściwie wskazał, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazany przez fundację rodzaj działalności. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl