IPPP1/443-76/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-76/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie obsługi obrotu gotówkowego. W ramach tej działalności Wnioskodawca świadczy m.in. usługi polegające na:

* obsłudze wpłat gotówkowych przyjmowanych od klientów Wnioskodawcy w formie zamkniętej (dalej jako: "Wpłaty zamknięte"),

* obsłudze wypłat gotówkowych dokonywanych przez Wnioskodawcę dla jej klientów w formie zamkniętej (dalej jako: "Wypłaty zamknięte"),

* wymianie gotówki (dalej jako: "Wymiana gotówki").

Odbiorcami usług Wnioskodawcy są zarówno instytucje bankowe jak i inne podmioty, u których występują przepływy dużych strumieni gotówki.

Wnioskodawca poniżej przedstawia charakterystykę wykonywanych usług.

1. Obsługa Wpłat zamkniętych

Obsługa Wpłat zamkniętych przez Wnioskodawcęobejmuje następujące etapy:

a. Przyjęcie Wpłaty zamkniętej przez Wnioskodawcę

Wpłaty Zamknięte przyjmowane przez Wnioskodawcę muszą zostać sformowane przez klienta Wnioskodawcy opakowanie zamknięte np. w postaci koperty bezpiecznej, worka przesyłkowego. Opakowanie z gotówką musi zostać zabezpieczone przez klienta w sposób uniemożliwiający dostęp do zawartości bez pozostawienia śladów naruszenia Opakowania.

Obsługa Wpłat zamkniętych polega na ich przyjmowaniu przez upoważnionego pracownika X., bez sprawdzania ich zawartości, za pokwitowaniem na dowodzie wpłaty. Dowód wpłaty określa deklarowaną przez klienta ilość gotówki znajdującą się w opakowaniu z Wpłatą zamkniętą.

Wpłaty zamknięte mogą być wpłacane zarówno w placówkach X. (tekst jedn.: poprzez stacjonarne okienko pocztowe) (urządzenie, poprzez które Wnioskodawca umożliwia swoim klientom dokonywanie Wpłat zamkniętych poza godzinami otwarcia okienek pocztowych) lub w innych miejscach wskazanych przez klientów X. (poprzez tzw. wysunięte okienko pocztowe).

b. Przeliczenie oraz weryfikacja gotówki w opakowaniu z Wpłatą zamkniętą

Wnioskodawca w kolejnym etapie dokonuje przeliczenia oraz weryfikacji gotówki znajdującej się w opakowaniu z Wpłatą zamkniętą. Czynność ta realizowana jest przez pracowników X. w specjalistycznych centrach obsługi gotówki, wyposażonych w odpowiednie urządzenia liczące, sortujące oraz monitorujące proces przeliczania.

Stosowane procedury pozwalają zweryfikować ewentualne różnice między zadeklarowaną przez klienta wartością gotówki a jej wartością rzeczywistą, czy zidentyfikować fałszywe monety/banknoty bądź środki pieniężne wycofane z obiegu.

c. Uznanie rachunku bankowego klienta X. równowartością przeliczonej Wpłaty zamkniętej

Końcowym etapem usługi jest uznanie rachunku bankowego klienta X. równowartością przeliczonej Wpłaty zamkniętej. Przelew dokonywany jest w uzgodnionym przez strony terminie. Co do zasady jest to pierwszy dzień roboczy po przyjęciu Wpłaty zamkniętej. Odpowiedzialność X. z tytułu przyjęcia Wpłaty zamkniętej rozpoczyna się z chwilą potwierdzenia przyjęcia Wpłaty zamkniętej przez pracownika X. na dowodzie wpłaty, a kończy z chwilą uznania rachunku wskazanego klienta X. równowartością przeliczonej Wpłaty zamkniętej. W przypadku przyjmowania Wpłat zamkniętych za pośrednictwem Wrzutni Nocnej, odpowiedzialność X. rozpoczyna się z chwilą prawidłowego otwarcia Wrzutni Nocnej, a kończy z chwilą uznania rachunku wskazanego przez klienta X. równowartością przeliczonej Wpłaty zamkniętej.

Usługi X. w opisanym powyżej zakresie świadczone są zgodnie wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa.

Co do zasady wynagrodzenie X. z tytułu wykonanej usługi kalkulowane jest w oparciu o wartość środków pieniężnych objętych świadczeniem (wartość dokonanych Wpłat zamkniętych). Przy czym w sytuacji, gdy usługa obsługi Wpłat zamkniętych realizowana jest z wykorzystaniem tzw. opcji wysuniętego okienka pocztowego (czyli Wpłata zamknięta przyjmowana jest w miejscu wskazanym przez klienta), wśród elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia X., poza opłatą z tytułu czynności przeliczenia (weryfikacji) gotówki znajdującej się w opakowaniu z Wpłatą zamkniętą oraz z tytułu czynności przekazania równowartości Wpłaty zamkniętej na rachunek bankowy klienta, pojawia się dodatkowo opłata za dokonanie czynności/stawienie się pracownika X. w miejscu wskazanym przez klienta.

2. Obsługa Wypłat zamkniętych

W przypadku Wypłat zamkniętych usługa X. polega na wypłacie na zasadach ustalonych w umowie środków pieniężnych, które wcześniej zostaną wpłacone na rachunek bankowy X.

W tym przypadku pracownicy X. w specjalistycznych centrach obsługi gotówki na podstawie otrzymanego harmonogramu realizacji Wypłat zamkniętych komisyjnie przygotowują gotówkę na Wypłaty zamknięte wypełniając specyfikacje nominałową dopinaną do opakowania jednostkowego. Zgodnie z procedurami, opakowania z gotówką są zabezpieczane w sposób uniemożliwiający dostęp do zawartości bez pozostawienia śladów naruszenia opakowania.

Wypłaty zamknięte mogą być dokonywane przez pracowników X. zarówno w jej placówkach (tekst jedn.: w stacjonarnym okienku pocztowym), jak i w innych miejscach wskazanych przez klientów X. (w tzw. "wysuniętym okienku pocztowym"). Możliwa jest również sytuacja w której pracownik X. umieszcza opakowanie z Wypłatą zamkniętą w szafie transferowej klienta.

Odpowiedzialność X. rozpoczyna się w momencie przekazania przez klienta X. na jej rachunek bankowy kwoty Wypłaty zamkniętej, a kończy z chwilą potwierdzenia na dowodzie wypłaty przez klienta X. dokonania Wypłaty zamkniętej lub z chwilą jej umieszczenia w szafie transferowej i prawidłowego jej zamknięcia.

Usługi X. w opisanym powyżej zakresie świadczone są zgodnie wymaganiami wynikającymi z prawa.

Co do zasady wynagrodzenie X. z tytułu wykonanej usługi kalkulowane jest w oparciu o wartość środków pieniężnych objętych świadczeniem (wartość dokonanych Wypłat zamkniętych). W sytuacji, gdy usługa obsługi Wypłaty zamkniętej jest realizowana z wykorzystaniem tzw. opcji wysuniętego okienka pocztowego (czyli Wypłata zamknięta dokonywana jest w miejscu wskazanym przez klienta), wśród elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia X., poza opłatą z tytułu czynności obejmujących przygotowanie opakowania z Wypłatą Zamkniętą, pojawia się opłata za dokonanie czynności/stawienie się pracownika X. w miejscu wskazanym przez klienta.

3. Wymiana gotówki

Usługa Wymiany gotówki polega na przekazaniu przez Wnioskodawcę określonej ilości gotówki w formie bilonu lub w formie banknotów, w zamian, odpowiednio: za równowartość gotówki w banknotach lub równowartość gotówki w banknotach o wyższym nominale.

W tym przypadku pracownicy X. w specjalistycznych centrach obsługi gotówki na podstawie otrzymanego harmonogramu realizacji komisyjnie przygotowują gotówkę w bilonie lub w banknotach wypełniając specyfikacje nominałową dopinaną do opakowania jednostkowego. Zgodnie z procedurami, opakowania z gotówką są zabezpieczane w sposób uniemożliwiający dostęp do zawartości bez pozostawienia śladów naruszenia opakowania.

Pracownicy X. przekazują opakowania zamknięte z gotówką w bilonie w zamian za ich równowartość w banknotach (bądź opakowania zamknięte z gotówką w banknotach w zamian za ich równowartość w banknotach o wyższym nominale), bez sprawdzania zawartości, za pisemnym pokwitowaniem odbioru przez klienta X.

Usługa Wymiany gotówki może być realizowana przez pracowników X. zarówno w jej placówkach (tekst jedn.: w stacjonarnym okienku pocztowym), jak i w innych miejscach wskazanych przez klientów X. (w tzw. "wysuniętym okienku pocztowym").

W sytuacji, gdy usługa Wymiany gotówki jest realizowana z wykorzystaniem tzw. opcji wysuniętego okienka pocztowego (czyli w miejscu "wskazanym przez klienta), jednym z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia za wykonaną usługę, poza opłatą z tytułu czynności obejmujących przygotowanie opakowania z gotówką, jest opłata za dokonanie czynności/stawienie się pracownika X. w miejscu wskazanym przez klienta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na obsłudze Wpłat zamkniętych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

2. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na obsłudze Wypłat zamkniętych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

3. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi Wymiany gotówki podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na obsłudze Wpłat zamkniętych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Ad. 2.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na obsłudze Wypłat zamkniętych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Ad. 3.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi Wymiany gotówki podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

UZASADNIENIE

Ustawa o VAT wprowadza szereg zwolnień dla transakcji finansowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zwolnione od podatku są transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 38-40 utawy o VAT, zwolnione są:

* usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

* usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

* usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu tego nie stosuje się jednak do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

W opinii X. nie powinno budzić wątpliwości, że świadczone przez nią usługi polegające na obsłudze Wpłat zamkniętych, obsłudze Wypłat zamkniętych oraz Wymianie gotówki, jako transakcje finansowe, podlegają zwolnieniu opodatkowania VAT.

Zdaniem X. podstawą prawną dla zwolnienia wskazanych usług powinien być przepis art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Na zakres rozumienia zwolnienia zawartego w tym przepisie wskazuje uzasadnienie do projektu nowelizacji ustawy o VAT (Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, druk sejmowy 3205, Sejm VI kadencji), który to projekt stał się podstawą do wprowadzenia przedmiotowego przepisu w obecnym brzmieniu:

"Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy zwolniona od podatku jest dostawa, łącznie z pośrednictwem, dotycząca walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Proponowana zmiana ma charakter doprecyzowujący - wyrażenie: "dostawę, (...) dotyczącą walut, banknotów i monet" zastąpiono wyrażeniem: "transakcje, (...) dotyczące walut, banknotów i monet", które w sposób bardziej precyzyjny przedstawia charakter tych czynności. Pieniądze (waluta, banknoty, monety) jako prawny środek płatniczy nie powinny być uznane za towary będące przedmiotem dostawy. Nabycie pieniędzy (czyli faktycznie wymiana walut na środki krajowe, wymiana banknotów lub monet w ramach tej samej waluty, czy też wymiana banknotów i monet na inne środki płatnicze lub operacje odwrotne) nie stanowi transakcji dostawy towarów, jest natomiast świadczeniem usług pośrednictwa finansowego. Powyższe nie dotyczy pieniędzy (banknotów, monet) stanowiących przedmioty kolekcjonerskie, które nie pełnią funkcji płatniczej."

Obecne brzmienie przepisu ar. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wprowadza więc szerokie zwolnienie dla transakcji odnoszących się do obsługi gotówki.

Jak Wnioskodawca zaznaczyła w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku, wykonywane przez nią usługi obsługi Wpłat zamkniętych, Wypłat zamkniętych oraz Wymiany gotówki obejmują następujące czynności:

1.

przyjmowanie gotówki, jej przeliczanie i weryfikację oraz uznawanie rachunku bankowego kwotą przeliczonej gotówki (w przypadku Wpłat zamkniętych),

2.

przygotowanie gotówki w bezpiecznych opakowaniach oraz dokonywanie jej wypłat po uprzednim uzyskaniu wpłaty na rachunek bankowy X. (w przypadku Wypłat Zamkniętych),

3.

przygotowanie gotówki w postaci bilonu lub banknotów, w bezpiecznych opakowaniach oraz jej wymiana w zamian za równowartość w banknotach lub w banknotach o wyższym nominale (w przypadku Wymiany gotówki).

Wskazane czynności, w opinii X., bez wątpienia stanowią transakcje dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy niezależnie od tego, czy dokonywane są one w placówkach X. (przez stacjonarne okienko pocztowe), (w przypadku Wpłat zamkniętych), szafach transferowych (w przypadku Wypłat zamkniętych), czy też w miejscu wskazanym przez Klienta (przez tzw. "wysunięte okienko pocztowe"). Wobec tego powinny być w całości zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jednak jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Powyższy przepis jest implementacją art. 135 ust. 1 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT"), zgodnie z którym zwolnieniu z VAT podlegają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność w zakresie obrotu gotówkowego, w ramach której wykonuje czynności polegające na:

* obsłudze wpłat gotówkowych przyjmowanych od klientów w formie zamkniętej - w ramach tych czynności Spółka dokonuje przyjęcia gotówki, przeliczenia jej i weryfikacji oraz dokonuje uznania rachunku bankowego kwotą przeliczonej gotówki;

* obsłudze wypłat gotówkowych dokonywanych przez Wnioskodawcę dla jej klientów w formie zamkniętej - w ramach tych czynności Spółka przygotowuje gotówkę w bezpiecznych opakowaniach oraz dokonuje jej wypłat po uprzednim uzyskaniu wpłaty na rachunek bankowy Wnioskodawcy;

* wymianie gotówki - w ramach tych czynności Spółka przygotowuje gotówkę w postaci bilonu lub banknotów, w bezpiecznych opakowaniach oraz wymienia ją w zamian za równowartość w banknotach lub banknotach o wyższym nominale.

Wymienione czynności Wnioskodawca świadczy w placówkach Spółki, we wrzutniach nocnych, bądź w szafach transferowych, czy też w miejscu wskazanym przez klienta. Jak wskazał Zainteresowany opisane szczegółowo we wniosku czynności stanowią transakcje dotyczące wymiany walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy.

Analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy pozwala na uznanie, że wymienione przez Wnioskodawcę czynności stanowią transakcje dotyczące banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Tym samym należy uznać, że czynności związane z wpłatami zamkniętymi, wypłatami zamkniętymi oraz wymianą gotówki będą korzystać ze zwolnienia od płotku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprezentowanym w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie przedstawionego stanu faktycznego w części odnoszącej się do zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl