IPPP1-443-757/11-3/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-757/11-3/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony w dniu 10 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma osiągnęła w 2010 r. roczny obrót w wysokości 455.880.767,44 zł Głównym źródłem przychodów Firmy jest produkcja metalowa i odlewnicza. W minimalnym zakresie w stosunku do ww. przychodów będą przychody z użytkowania jachtu. W celu nadania rangi i prestiżu swoim zakładom, w dniu 25 maja 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego na leasing jachtu FLY z ratą miesięczną 53.461,57 zł.

Wnioskodawca nadmienia, że wykorzystywanie jachtu następuje w niżej wymienionych kierunkach:

1.

Są i będą prowadzone na jachcie prace reklamowe poprzez odpowiednie napisy i szyldy o produkcji i zbywaniu wyrobów odlewniczych na rzecz państw takich jak: Anglia, Francja, Niemcy, Szwecja, Dania. Wyroby odlewnicze to odlewy tarcz do kół samochodowych i innych części samochodowych.

2.

Na jachcie będą prowadzone spotkania i narady użytkowników i odbiorców wyrobów Firmy połączone z krótkimi rejsami po wodach morza. Jacht posiada 10 miejsc.

3.

Firma posiada wpis w KRS o prowadzeniu działalności rekreacyjnej i turystycznej i chce z takiego zapisu korzystać organizując krótkie wycieczki, jak również wynajmować jacht na takie właśnie cele.

4.

Wykorzystanie jachtu jako nagrody częściowo promocyjnej za małą odpłatnością dla klientów Spółki, klientów którzy przekroczą określony limit zakupów.

5.

Będą organizowane za niską odpłatnością rejsy dla wyróżniających się pracowników zakładów Wnioskodawcy.

6.

Będzie również przeznaczony na cele prywatne właściciela czyli Prezesa i Wiceprezesów Zarządu Spółki.

Wnioskodawca stwierdza, że prowadzone działania mają ścisły związek z przychodami osiąganymi z wykorzystania jachtu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca posiada pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w racie leasingowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W art. 86 ust. 1 ustawy VAT postanowiono, że w zakresie w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom o których mowa w art. 15 ustawy VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem.

Z treści tego przepisu wynika kilka istotnych kwestii.

1.

Obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom - Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem.

2.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Czynności, z których są osiągane przychody z jachtu podlegają opodatkowaniu VAT.

3.

Przepis art. 86 ustawy VAT ustanawia prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a nie obowiązek.

Nie mniej istotną sprawą dla Wnioskodawcy jest zasada neutralności podatku VAT - powyższa zasada, jak wyjaśnił, dla podatnika tego podatku wyraża się tym, że poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tegoż podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność głównie w zakresie produkcji metalowej i odlewniczej. Wnioskodawca posiada również wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym o prowadzeniu działalności rekreacyjnej i turystycznej. W celu nadania rangi i prestiżu swoim zakładom, w dniu 25 maja 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego na leasing jachtu, który jest wykorzystywany niżej wymienionych kierunkach:

1.

Są i będą prowadzone na jachcie prace reklamowe poprzez odpowiednie napisy i szyldy o produkcji i zbywaniu wyrobów odlewniczych na rzecz państw takich jak: Anglia, Francja, Niemcy, Szwecja, Dania. Wyroby odlewnicze to odlewy tarcz do kół samochodowych i innych części samochodowych.

2.

Na jachcie będą prowadzone spotkania i narady użytkowników i odbiorców wyrobów Firmy połączone z krótkimi rejsami po wodach morza. Jacht posiada 10 miejsc.

3.

Firma posiada wpis w KRS o prowadzeniu działalności rekreacyjnej i turystycznej i chce z takiego zapisu korzystać organizując krótkie wycieczki, jak również wynajmować jacht na takie właśnie cele.

4.

Wykorzystanie jachtu jako nagrody częściowo promocyjnej za małą odpłatnością dla klientów Spółki, klientów którzy przekroczą określony limit zakupów.

5.

Będą organizowane za niską odpłatnością rejsy dla wyróżniających się pracowników zakładów Wnioskodawcy.

6.

Będzie również przeznaczony na cele prywatne właściciela czyli Prezesa i Wiceprezesów Zarządu Spółki.

Wnioskodawca wskazał, iż czynności, z których są osiągane przychody z jachtu podlegają opodatkowaniu VAT oraz, że prowadzone działania mają ścisły związek z przychodami osiąganymi z wykorzystania jachtu.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących raty leasingowe z tytułu użytkowania jachtu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przypadku wykorzystywania przedmiotowego jachtu do celów prywatnych właściciela zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., zgodnie z którym nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl