IPPP1-443-756/07-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-756/07-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 4 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyszczególnienia na fakturze usługi transportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyszczególnienia na fakturze usługi transportowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług przeprowadzkowych (w tym pakowanie, przenoszenie, transport, rozpakowywanie, malowanie, sprzątanie). Transport dokonywany jest za pomocą własnego taboru, jak również wynajmowanymi środkami transportu. Transportowane przedmioty to używane mienie klientów, które jest przeprowadzane z jednej lokalizacji do drugiej, zarówno w kraju jak i za granicą. Ponadto, jeśli istnieje taka potrzeba, Strona świadczy usługi polegające na magazynowaniu mienia klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Jeśli Strona wykorzystuje własny transport, to czy taka aktywność jest traktowana jako usługa transportowa.

2.

Jeśli tak, to czy mając na uwadze wachlarz świadczonych dla klienta usług należy wyodrębnić ją na fakturze.

Wskazując własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Spółka wskazała, iż zajmuje się świadczeniem usług w zakresie przeprowadzek i obejmuje ono swym zakresem bardzo szeroki asortyment usług, począwszy od pakowania do malowania i sprzątania pomieszczeń włącznie. Mienie przeprowadzane to rzeczy osobiste i domowego użytku, w żadnym razie nie mogą być one traktowane jako towary, które będą wprowadzane do obrotu. Działalność spedycyjna uregulowana w kodeksie cywilnym, która polega na wysyłaniu lub odbiorze przesyłek, zważeniu, sprawdzeniu stanu przesyłki, załatwieniu formalności celnych, konwojowaniu i składowaniu różni się od wykonywanej przez Podatnika działalności. Działalność skupia się na dokonywaniu przeprowadzek lokalnych (biur, mieszkań osób prywatnych). W ocenie Podatnika elementy i cechy świadczonej usługi nie wyczerpują znamion umowy spedycyjnej, określonej w kodeksie cywilnym. W ocenie Spółki prowadzona działalność polega na świadczeniu usług w zakresie transportu. Spółka stoi na stanowisku, iż usługa transportu, bez względu na to czy jest świadczona przy użyciu własnego lub też wynajętego taboru, nie powinna być wyszczególniona na fakturze, gdyż stanowi ona jeden z elementów kompleksowej usługi, która jest świadczona na rzecz klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast stosownie do ust. 3 tego artykułu usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia od nabywcy.

W złożonym wniosku Strona wskazała, iż świadczy kompleksowe usługi w zakresie przeprowadzek, na które składa się szereg czynności: pakowanie, przenoszenie, transport, rozpakowanie, malowanie, sprzątanie. Z powyższego wynika, iż usługa transportowa jest jednym z elementów świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Zatem Podatnik, niezależnie czy świadczy tę usługę własnym czy też wynajętym środkiem transportu nie powinien jej odrębnie wykazywać na fakturze wystawianej kontrahentowi, dokumentującej wykonanie usługi przeprowadzki.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, że nie dokonuje klasyfikacji statystycznej usług świadczonych przez podatnika. Organem właściwym w tym zakresie jest Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który na wniosek zainteresowanego klasyfikacji takiej dokonuje.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl