IPPP1/443-752/14-4/EK - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-752/14-4/EK Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 8 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia 30 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone 4 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia 30 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone 4 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny sprecyzowany ostatecznie w piśmie z dnia 8 sierpnia 2014 r.

Wnioskodawca realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Władza Wdrażająca Projekty Europejskie, która dysponuje tymi środkami wydała nowy podręcznik określający zasady rozliczania projektów. Zgodnie z nim Fundacja ma obowiązek wraz z raportem finansowym złożyć "kopię indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towaru i usług". Jako organizacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego oraz z tytułu przeznaczania dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie dokonał także rejestracji VAT, jako czynny podatnik w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.

Projekt realizowany przez wnioskodawcę to ogólnopolski projekt realizowany przez Stowarzyszenie i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Celem projektu jest:

* uwrażliwienie na zjawisko nierównego traktowania,

* nabycie umiejętności przeciwdziałania dyskryminacji,

* zwiększenie motywacji do kierowania się zasadą tolerancji oraz szacunku wobec osób z różnych grup cudzoziemskich

* dostarczenie wiedzy oraz umiejętności do korzystania z takich wzorów zachowań, które sprzyjają realizacji postaw otwartych dla kontaktów z cudzoziemcami.

Projekt adresowany jest m.in. do Straży Granicznej, Straży Miejskiej, służb pomocy społecznej, instytucji rynku pracy, urzędów miast, gmin i powiatów.

Program zakończy ogólnopolska konferencja, podczas której omówione zostaną dobre praktyki, przedstawiony będzie raport oraz ewaluacja projektu.

Efekty osiągnięte przez zrealizowanie projektu nie będą wykorzystywane obecnie ani w przyszłości przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przytoczonym stanem faktycznym można stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT, a tym samym jest on w pełni kwalifikowalny.

Dotychczas od realizujących projekt finansowany z budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu wymagane było złożenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT. Tym samym musi być on w pełni kwalifikowalny. Wiąże się to z faktem, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane, jako podatnik czynny VAT. A także, że dotacje, które dostaje przeznaczane są w pełni na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego spełniona zostaje przesłanka negatywna w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni. Tym samym uznaje się, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT, czyli jest on w pełni kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Celem projektu jest uwrażliwienie na zjawisko nierównego traktowania, nabycie umiejętności przeciwdziałania dyskryminacji, zwiększenie motywacji do kierowania się zasadą tolerancji oraz szacunku wobec osób z różnych grup cudzoziemskich, dostarczenie wiedzy oraz umiejętności do korzystania z takich wzorów zachowań, które sprzyjają realizacji postaw otwartych dla kontaktów z cudzoziemcami. Efekty osiągnięte przez zrealizowanie projektu nie będą wykorzystywane obecnie ani w przyszłości przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym należy stwierdzić, że w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania regulacja prawna określona w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl