IPPP1-443-752/11-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-752/11-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) - przesłanym do tut. Organu przez Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu celem załatwienia zgodnie z właściwością (data wpływu do BKiP w Toruniu 28 marca 2011 r.) - uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 24 maja 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2011 r. jest pomocniczą jednostką Akademii. W obrocie gospodarczym występuje jako oddział samobilansujący osoby prawnej. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest Akademia posługująca się numerem NIP. Tym samym numerem NIP posługuje się Wnioskodawca natomiast numer identyfikacyjny REGON składa się z dwóch członów, z których pierwszy jest numerem Akademii, a drugi liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez A. (kopia zaświadczenia GUS w załączeniu). Dotychczas Wnioskodawca działała jako nie posiadająca osobowości prawnej jednostka budżetowa Akademii.

Działalność Wnioskodawcy polegająca na bezpłatnym udostępnianiu zbiorów była wyłączona spod przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. Nr 54, poz. 535). Biblioteka nadal prowadzi działalność polegającą na bezpłatnym udostępnianiu zbiorów, nie osiąga przychodów w związku z czym nie ma podatku należnego, a całość podatku naliczonego w fakturach zakupu usług i towarów stanowi koszt brutto.

Od 2009 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 realizuje projekt Biblioteka, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego realizacja zakończy się w 2012 r.. Efektem projektu będzie bezpłatny, pełny elektroniczny dostęp do zasobów jednej z najstarszych bibliotek w Polsce.

W latach 2009 i 2010 całość ponoszonych wydatków brutto łącznie z naliczanym w fakturach zakupu podatkiem VAT była kwalifikowalna i podlegała współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Po zmianie organizacyjnej od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca jako samobilansująca pomocnicza jednostka naukowa A., mimo że jest zarejestrowana jako płatnik podatku od towarów i usług nadal prowadzi działalność nie podlegającą opodatkowaniu i nie ma możliwości odliczania podatku VAT. Również efekt realizowanego projektu tj. bezpłatny elektroniczny dostęp do zbiorów nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, w której podstawowym rodzajem działalności jest bezpłatne udostępnianie zbiorów można uznać, że Wnioskodawca działający jako jednostka samobilansująca w strukturze Akademii nie ma możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w trakcie realizacji projektu oraz czy w konsekwencji całkowite wydatki łącznie z podatkiem VAT płaconym w fakturach zakupu dotyczących realizowanego projektu mogą być nadal uznawane za kwalifikowalne i tym samym podlegać współfinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dotychczasowych zasadach.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu towarów i usług w związku z realizowanym projektem "Biblioteka" ponieważ nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Taki sam charakter działalności tj. nie podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT będzie obowiązywał po zrealizowaniu projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt Biblioteka, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, którego realizacja zakończy się w 2012 r.. Efektem projektu będzie bezpłatny, pełny elektroniczny dostęp do zasobów jednej z najstarszych bibliotek w Polsce. Wnioskodawca prowadzi działalność nie podlegającą opodatkowaniu i nie ma możliwości odliczania podatku VAT. Również efekt realizowanego projektu tj. bezpłatny elektroniczny dostęp do zbiorów nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl