IPPP1-443-751/07-2/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-751/07-2/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej premię pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W celu zwiększenia obrotów S.A. (dalej zwana "Spółką") prowadzi różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie klientów do nabywania jej towarów. W tym celu Spółka, zgodnie z zawartymi umowami, przyznaje kontrahentom (odbiorcom) premie pieniężne (dalej zwane "premiami",). Premie przysługują za przekroczenie określonego w umowie progu obrotów, tj. wartości netto towarów zakupionych przez danego kontrahenta od Spółki; w danym okresie rozliczeniowym. Okresem rozliczeniowym może być miesiąc, kwartał lub rok. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zrealizowanego przez Spółkę obrotu z danym kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym.

Dla udokumentowania premii; o których mowa wyżej w pkt 1, kontrahenci będą wystawiać faktury VAT Przykładowe opisy, które znajdą się na fakturach to: "usługi marketingowe" "usługi promocyjne" "bonus", "premia pieniężna roczna (bonus)" "rabat retrospektywny". Faktury wystawione przez kontrahentów na Spółkę będą zawierały podatek VAT według stawki 22%. Spółka otrzyma faktury VAT w grudniu 2007 r. (zdarzenie przyszłe nr 1) oraz po 1 stycznia 2008 r. (zdarzenie przyszłe nr 2). Faktury dokumentujące premie będą regulowane przez Spółkę po 1 stycznia 2008 r. Na zasadach opisanych powyżej Spółka planuje przyznawać premie także - oparciu o umowy zawierane po 1 stycznia 2008 r. (zdarzenie przyszłe nr 3).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wystawiona przez kontrahenta faktura VAT (z wykazanym VAT wg stawki 22%), w związku z przyznaną przez Spółkę premią pieniężną stanowić będzie dla Spółki podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej zwanej "ustawą VAT") przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. znak PPS-812-1222/2004/AP/4026 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2005 r. Nr 2, poz. 22) stwierdził m.in., że "w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartość, czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy; a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach."

W przedmiotowym przypadku Spółka będzie regulowała zobowiązania z tytułu premii pieniężnych za okresy rozliczeniowe miesięczne; kwartalne lub roczne pod warunkiem dokonania przez kontrahentów nabyć towarów w określonej umownie wartości. Premie te nie będą, więc przyporządkowane konkretnym dostawom. Opierając się, więc na wyżej przywołanej interpretacji Ministra Finansów kontrahent otrzymujący premię zobowiązany jest wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonaną na rzecz Spółki usługę.

Biorąc powyższe pod uwagę, oraz mając na uwadze fakt, iż nabywane usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka stoi na stanowisku, że otrzymana od kontrahenta faktura VAT stanowić będzie dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, (z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 88 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl