IPPP1/443-75/08-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-75/08-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia deklaracji uproszczonej oraz zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia deklaracji uproszczonej oraz zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Polski w zakresie obrotu energią elektryczną. Energia elektryczna będzie nabywana wewnątrzwspólnotowo oraz następnie dostarczana do odbiorców na terenie kraju bądź też do innych krajów Unii Europejskiej. Przesył energii elektrycznej nabywanej wewnątrzwspólnotowo będzie odbywał się w systemie ciągłym, zaś faktura za przekazaną energię będzie wystawiana na Spółkę za okresy miesięczne. Krajowy operator systemu przesyłowego będzie przekazywał Spółce potwierdzenia o ilości nabytej energii również w ujęciu miesięcznym. Jednocześnie w trakcie danego miesiąca Spółka nie będzie posiadała innych informacji na temat ilości energii elektrycznej przesyłanej z innych państw członkowskich UE w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy złożenie deklaracji uproszczonej i zapłata akcyzy od energii elektrycznej nabywanej wewnątrzwspólnotowo w ciągu 5 dni od otrzymania faktury sprzedawcy bądź raportu krajowego operatora systemu przesyłowego dokumentującego ilość nabytej energii elektrycznej (w zależności, który dokument zostanie otrzymany wcześniej), spełnia wymogi art. 76 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem wnioskodawcy.

Spółka stoi na stanowisku, że złożenie deklaracji uproszczonej oraz zapłata akcyzy w ciągu 5 dni od momentu otrzymania faktury dostawcy bądź raportu krajowego operatora systemu przesyłowego, potwierdzającego ilość nabytej wewnątrzwspólnotowo energii elektrycznej jest prawidłowe w świetle obowiązujących przepisów akcyzowych.

Zgodnie z art. 76 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych są zobowiązani po dokonaniu przywozu na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego i dokonać zapłaty akcyzy w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Natomiast art. 76 ust. 2 ustawy wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z dniem dokonania przywozu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania nabycia.

Spółka pragnie zauważyć, iż energia elektryczna stanowi towar szczególny, do którego termin "dokonanie przywozu" zastosowany w przytoczonym art. 76 ustawy nie może mieć bezpośredniego zastosowania, bowiem w przedmiotowej sytuacji przesył energii będzie miał charakter ciągły, nie zaś jednorazowy bądź też definitywny, jak sugeruje określenie "dokonanie przywozu" użyte w przepisach akcyzowych. Tym samym, nie będzie również możliwości określenia ilości nabytej wewnątrzwpólnotowo energii elektrycznej, w innym ujęciu niż za okresy miesięczne, w związku z faktem, iż w przedstawionym stanie faktycznym planowanych operacji, Spółka będzie otrzymywała informacje o ilościach nabytej energii wyłącznie w ujęciu miesięcznym po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego na fakturach sprzedawcy. Spółka będzie również otrzymywała potwierdzenia nabycia energii elektrycznej od krajowego operatora systemu przesyłowego za okresy miesięczne. Z praktycznego oraz technicznego punktu widzenia nie jest również możliwym otrzymywanie tego rodzaju informacji za krótsze okresy niż miesięczne. W efekcie, Spółka nie będzie miała fizycznej możliwości uzyskania informacji o ilości nabytej energii za okresy inne niż okresy miesięczne. Zarówno bowiem fakturowanie dostarczonej wewnątrzwpólnotowo energii, jak i przekazywanie potwierdzeń przez krajowego operatora systemu przesyłowego będzie odbywać się z zastosowaniem miesięcznych okresów rozliczeniowych. W praktyce więc, Spółka nie będzie w stanie określić podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej i rozliczać akcyzy w okresach krótszych niż okresy miesięczne. Zastosowanie miesięcznych okresów rozliczeniowych dla składania deklaracji uproszczonych i zapłaty akcyzy od wewnątrzwspólnotowych nabyć energii elektrycznej, zdaniem Spółki jest zgodne z art. 76 ustawy bowiem w opisanej sytuacji, z racji ciągłego przesyłu energii elektrycznej o "dokonaniu przywozu" będzie można mówić w sytuacji otrzymania przez Spółkę faktury bądź też raportu operatora systemu przesyłowego. Należy podkreślić, iż dopiero w tym momencie zostanie ustalona konkretna ilość energii elektrycznej przesłanej z innego państwa członkowskiego UE do Polski. Co więcej, podsumowanie to zostanie potwierdzone odpowiednim dokumentem. Specyficzne uwarunkowania, jakie towarzyszą obrotowi i transferom energii elektrycznej sprawiają, że w sytuacji ciągłego przesyłu energii nie można wydzielić pojedynczego nabycia bądź otrzymania energii w inny sposób niż za pomocą dokumentów potwierdzających przekazaną ilość energii w danym miesiącu będącym okresem rozliczeniowym.

Tym samym termin "dokonanie przywozu", do którego odwołuje się art. 76 ustawy, precyzujący moment powstania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia, będzie odnosił się do przesyłu konkretnej ilości energii w ramach danego okresu rozliczeniowego. Przesył zaś będzie zakończony w momencie, w którym Spółka otrzyma precyzyjną i potwierdzoną informację o ilości nabytej energii - czyli w momencie otrzymania faktury bądź też raportu od krajowego operatora systemu przesyłowego, w którym nastąpi podsumowanie ilości przesłanej energii. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach przepisów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo w piśmie z dnia 23 grudnia 2004 r. (nr 441000-PA-9100l-87/04/2179/EU), Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wskazał, iż (...) rozliczanie nabycia energii elektrycznej może następować w okresach miesięcznych. Obowiązek podatkowy powstanie w tym dniu miesiąca, w którym nastąpi ostatnie przekazanie energii elektrycznej, nie zawsze będzie to jednak ostatni dzień miesiąca. Będzie to ostatni dzień, w którym miało miejsce przekazanie energii, wskazany przez operatora systemu przesyłowego lub wystawcę faktury i od tego dnia należy obliczać terminy do złożenia deklaracji i zapłaty podatku akcyzowego." W przytoczonym piśmie organ podatkowy podzielił więc pogląd, iż przekazanie energii można uznać za dokonane dopiero w sytuacji zakończenia danego okresu rozliczeniowego, czyli w momencie otrzymania przez Spółkę informacji o ilości nabytej energii w danym okresie rozliczeniowym, co z kolei znajduje przełożenie na powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie w tym właśnie momencie, kiedy dany przekaz został zakończony i podsumowany odpowiednim dokumentem potwierdzającym ilość nabytej energii. Tak więc, skoro obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwpólnotowego energii elektrycznej powstanie w momencie umownego zakończenia danego przesyłu energii, poprzez zamknięcie jego trwania otrzymaniem dokumentu podsumowującego ilościowo dokonany transfer energii, tym samym pięciodniowy termin na zapłatę akcyzy i złożenie deklaracji uproszczonej powinien również być liczony od tego momentu. Wobec powyższego, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego powyżej stanowiska i udzielenie pisemnej interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie wymienione w załączniku nr 1 do przedmiotowej ustawy. Wyroby akcyzowe zharmonizowane to zgodnie z pkt 2 art. 2 ww. ustawy - paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Wyroby akcyzowe niezharmonizowane to w myśl art. 2 pkt 3 ustawy wyroby inne niż wyroby zharmonizowane. Definicja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych jest definicją negatywną. Wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi są wyroby wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do przedmiotowej ustawy. Uwzględniając powyższe, wymieniona w poz. 61 załącznika nr 1 do ustawy energia elektryczna (PKWiU 40.10.10, CN 2716 00 00) jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z art. 6 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem jej wydania. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstaje obowiązek podatkowy dla wyrobów akcyzowych, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony podmiot stwierdził dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu (art. 6 ust. 6 ww. ustawy).

Artykuł 76 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje sposób rozliczania akcyzy przez podatników podatku akcyzowego w przypadku dokonywania przez nich wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych oraz wskazuje na ciążący na ww. podatnikach obowiązek złożenia deklaracji podatkowej. Zapisy art. 76 dotyczą wszystkich, nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych z wyłączeniem samochodów osobowych.

Zgodnie z art. 76 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych są obowiązani po dokonaniu przywozu na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego i dokonać zapłaty akcyzy w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z powyższym zapisem podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia, po dokonaniu przywozu, ma obowiązek złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego - w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia ma także obowiązek dokonać wpłaty podatku w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspolnotowego nabycia wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstaje z dniem dokonania przywozu wyrobów akcyzowych, jednak nie późnej niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania nabycia (art. 76 ust. 2 ww. ustawy). W dniu dokonania przywozu wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego na terytorium kraju, powstaje obowiązek podatkowy i od tego dnia biegnie pięciodniowy termin do złożenia deklaracji uproszczonej oraz zapłaty należnego podatku. W przypadku, gdy od dnia nabycia wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych do dnia przywozu wyrobów na terytorium kraju upłynie więcej niż 7 dni, obowiązek podatkowy powstaje z dniem upływu siódmego dnia licząc od dnia nabycia. Termin do złożenia deklaracji oraz zapłaty podatku, o którym mowa w art. 76 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym rozpoczyna bieg od tego dnia.

Energia elektryczna, której wewnątrzwspólnotowe nabycie jest przedmiotem zapytania to specyficzny wyrób akcyzowy niezharmonyzowany, w przypadku którego trudno jest mówić o dokonaniu przywozu. Przesył nabywanej energii elektrycznej, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego będzie miał charakter ciągły. W ujęciu słownikowym ciągłość oznacza: dziejący się, odbywający się, trwający stale, nieustannie, ustawicznie, stale powtarzający się, stały. W takiej sytuacji trudno jest wyodrębnić czynność, którą można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne, odrębne. Wnioskodawca będzie znał ilość nabytej energii elektrycznej dopiero, gdy otrzyma fakturę od kontrahenta lub potwierdzenie nabycia energii elektrycznej wystawione przez krajowego operatora systemu przesyłowego. Faktura jak i raport krajowego operatora przesyłowego są wystawiane w systemie miesięcznym. Przed datą otrzymania tych dokumentów Spółka nie będzie miała wiedzy o ilości nabytej energii elektrycznej, a tym samym nie będzie w stanie ustalić podstawy opodatkowania.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca o ilości i chwili wydania nabytej energii elektrycznej dowie się w dniu otrzymania faktury lub raportu krajowego operatora systemu przesyłowego wystawianych za okresy miesięczne, należy uznać, że ten dzień jest dniem "dokonania przywozu". Nabycie energii elektrycznej będzie rozliczane za okresy miesięczne (z uwagi na terminy wystawiania faktur i raportów), obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu energii elektrycznej powstanie w dniu miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzyma fakturę lub raport krajowego operatora systemu przesyłowego (w zależności, który dokument wpłynie do Podatnika jako pierwszy).

Pięciodniowy termin do złożenia deklaracji uproszczonej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia energii elektrycznej i zapłaty podatku rozpoczyna bieg od dnia otrzymania przez Wnioskodawcę faktury lub raportu krajowego operatora przesyłowego.

Z uwagi na powyższe stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl