IPPP1-443-748/11-3/IGo - Uprawnienie stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na potrzeby realizacji projektu na rzecz osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-748/11-3/IGo Uprawnienie stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na potrzeby realizacji projektu na rzecz osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie z siedzibą w D. nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit, która nie ma prawa do odliczania podatku VAT. Celem Stowarzyszenia jest współdziałanie na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności dzieci. Działalność Stowarzyszenia ma na celu stwarzanie osobom niepełnosprawnym możliwości rozwoju i zapewnienie finansowania rehabilitacji. Realizując statutowe cele Stowarzyszenie organizuje imprezy integracyjne, wycieczki edukacyjne oraz prowadzi i finansuje terapie i rehabilitacje dla podopiecznych. Koszty związane z realizacją statutowych celów oparte są na wpływach ze składek członkowskich, dotacjach, darowiznach oraz dochodach z działalności statutowej (organizowanie kiermaszy i zbiórek pieniężnych). Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, jest uprawnione do otrzymywania darowizn z 1% podatku dochodowego. Działalność Stowarzyszenia oparta jest na zasadach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873).

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, iż Stowarzyszenie realizowało projekt "Razem..." w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 - Wdrażanie lokalnych strategii i rozwoju. Celem projektu było rozwijanie aktywności społecznej i poprawa jakości życia przez zaspakajanie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi. Projekt skierowany był do dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i ich rodzin, mający także na celu przeciwdziałanie wykluczeniu ze społeczeństwa.

Zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu "Razem..." nie będą służyć czynnościom opodatkowanym i nie są związane z przyszłą sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu.

Zdaniem wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatków VAT, jest organizacją non-profit, która nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Koszty związane z funkcjonowaniem Stowarzyszenia oparte są na dochodach ze składek członkowskich, dotacjach, darowiznach 1% podatku dochodowego i z działalności statutowej (organizowanie kiermaszy i zbiórek pieniężnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit, która nie ma prawa do odliczania podatku VAT. Celem Stowarzyszenia jest współdziałanie na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności dzieci. Stowarzyszenie realizowało projekt "Razem..." w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 - Wdrażanie lokalnych strategii i rozwoju. Celem projektu było rozwijanie aktywności społecznej i poprawa jakości życia przez zaspakajanie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi. Projekt skierowany był do dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i ich rodzin, mający także na celu przeciwdziałanie wykluczeniu ze społeczeństwa. Zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu "Razem..." nie będą służyć czynnościom opodatkowanym i nie są związane z przyszłą sprzedażą opodatkowaną.

Z powyższego wynika, iż zrealizowany przez Wnioskodawcę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu związanego z realizacją projektu "Razem...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl