IPPP1/443-747/07-3/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-747/07-3/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko C. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 21 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, dokumentowania premii pieniężnych oraz odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przyznanie premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, dokumentowania premii pieniężnych oraz odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przyznanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C sp. z o.o. (dalej: Spółka) od dnia 1 stycznia 2008 r. ustala zasady współpracy handlowej z partnerami (dalej: Partner) nabywającymi produkty Spółki. W ramach tychże zasad Partnerzy uprawnieni są do otrzymywania od Spółki bonusu (premii pieniężnej). Premia pieniężna obliczana jest na podstawie następujących zasad: po upływie określonego okresu (zazwyczaj kwartał) poddawana jest analizie realizacja planu nałożonego na konkretnego Partnera, której wyznacznikiem jest wartość odsprzedaży przez Partnerów produktów nabytych od Spółki. Jeśli poziom odsprzedaży tychże produktów przekroczy ustalony za dany okres przez Spółkę poziom planu zakupowego, Spółka wypłaca Partnerowi bonus (premię pieniężną) w określonej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w relacji pomiędzy Spółką a Partnerem ma miejsce świadczenie przez Partnera usługi z tytułu otrzymania bonusu (premii pieniężnej) na warunkach opisanych w stanie faktycznym, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

2.

Na podstawie jakich dokumentów Spółka powinna ujmować wydatki z tytułu udzielanych bonusów.

3.

Czy w sytuacji wystawiania faktur przez Partnerów na udokumentowanie przedmiotowych bonusów Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Partnera.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1 Zdaniem Spółki w relacji pomiędzy nią a Partnerem nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy VAT, co oznacza, iż Partner nie świadczy na rzecz Spółki usługi, a tym samym wypłata bonusu (premii pieniężnej) nie będzie podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). W świetle przedstawionego stanu faktycznego nie można stwierdzić, iż otrzymanie przez Partnera bonusu (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia przez niego określonego pułapu obrotów odsprzedaży produktów Spółki kwalifikować należy jako świadczenie usług na warunkach określonych w ustawie.

W szczególności na brak świadczenia wskazują następujące elementy:

a.

wypłacone przez Spółkę Partnerowi świadczenie pieniężne (otrzymane środki) nie jest zapłatą za świadczenie przez niego jakiejkolwiek usługi, zarówno w znaczeniu działania jak i zaniechania,

b.

brak jest podstaw do zdefiniowania stosunku zobowiązaniowego (podmiotu usługobiorcy zobowiązanego do świadczenia na rzecz dostawcy towaru),

c.

Spółka w zamian za przyznaną premię pieniężną nie uzyskuje wzajemnej korzyści np. prawo wyłączności czy zapewnienie obrotów na założonym pierwotnie poziomie,

d.

przedmiotem świadczenia są pieniądze, które jako wartości rozliczeniowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT,

e.

w ramach dwu niezależnych stosunków prawnych:

1.

stosunku sprzedaży - dostawy towarów oraz,

2.

stosunku, w którym Spółka zobowiązuje się do wypłaty premii pieniężnej, gdzie brak jest zobowiązania wzajemnego ze strony Partnera

- opodatkowana jest wyłącznie dostawa towarów.

f.

dokonanie odsprzedaży towarów powyżej określonej przez Spółkę wielkości, nie może być uznane za świadczenie odrębnej usługi, z tytułu której Partnerowi przysługuje prawo do uzyskania premii pieniężnej, gdyż brak jest tu jakiegokolwiek zobowiązania po stronie partnera do określonego zachowania. Powyższe stanowisko potwierdził m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z dnia 25 września 2007 r. znak: PP-3/4407- 44/07.

Ad. 2. Spółka powinna ujmować wydatki z tytułu udzielanych bonusów na podstawie dokumentu jakim jest nota księgowa, gdyż nie jest to czynność podlegająca podatkowi od towarów i usług.

Ad. 3 W przypadku, gdy Spółka wypłaca bonus (premię pieniężną) a Partner wystawi z tego tytułu fakturę VAT podatek VAT wskazany na fakturze nie będzie stanowił dla Spółki podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy VAT, zaś art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT w brzmieniu, który nadała mu ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1362) ponieważ czynność wypłaty bonusu (premii pieniężnej) Partnerowi nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1 Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym także:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jedną z podstawowych czynności występujących w obrocie krajowym, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest świadczenie usług. W powołanym wyżej przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem "usługi" w przepisach ustawy o VAT objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach. Świadczenie usług może mieć charakter czynny lub bierny, dlatego też świadczenie usług może polegać na zobowiązaniu do powstrzymania się od dokonania czynności lub na tolerowaniu czynności lub sytuacji.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy) nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od dnia 1 stycznia 2008 r. Spółka ustala zasady współpracy handlowej z Partnerami będącymi odbiorcami wyrobów produkowanych przez Spółkę. W ramach tychże zasad Partnerzy uprawnieni są do otrzymywania od Spółki bonusu (premii pieniężnej). Premia pieniężna obliczana jest na podstawie następujących zasad: po upływie określonego okresu (zazwyczaj kwartał) poddawana jest analizie realizacja planu nałożonego na konkretnego Partnera, której wyznacznikiem jest wartość odsprzedaży przez Partnerów produktów nabytych od Spółki. Jeśli poziom odsprzedaży tychże produktów przekroczy ustalony za dany okres przez Spółkę poziom planu zakupowego, Spółka wypłaca Partnerowi bonus (premię pieniężną) w określonej wysokości.

W przypadku przedstawionym przez Spółkę wypłacana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą lecz transakcjami zawartymi w danym okresie czasu (zazwyczaj kwartał). Jeśli poziom odsprzedaży produktów Spółki przekroczy ustalony za dany okres przez Spółkę poziom planu zakupowego, Spółka wypłaca Partnerowi premię pieniężną w określonej wysokości.

Działania Spółki oraz jej Partnerów, polegające na osiągnięciu odpowiedniego poziomu odsprzedaży/zakupów, mają wpływ na otrzymanie/wypłacenie premii pieniężnej. Wypłacenie gratyfikacji pieniężnej jaką jest przyznawany przez Spółkę bonus jest uzależnione od określonego zachowania Partnera (za które otrzymuje ona konkretne, wymierne wynagrodzenie). Powyższe świadczy, że pomiędzy Spółką a jej Partnerami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako odpłatne świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Spółki odnośnie uznania czynności polegającej na wypłacie premii pieniężnej za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

Ad.2 Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z uwagi na to że czynność polegająca na przyznaniu premii pieniężnej jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, powyższa czynność winna być udokumentowana fakturą VAT.

Stanowisko Spółki w kwestii dokumentowania przyznanych premii pieniężnych jest nieprawidłowe.

Ad.3 Jedną z najbardziej istotnych cech podatku od towarów i usług jest jego neutralność. Zasada neutralności podatku od towarów i usług wyraża się w podstawowym prawie podatnika, jakim jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim podatnik wykorzystuje towary i usługi do czynności opodatkowanych, w takim zakresie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi mają służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnik uzyskał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika, z którego może, lecz nie musi skorzystać.

W art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika, jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 przedmiotowej ustawy w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Z uwagi na to że czynność polegająca na przyznaniu premii pieniężnej jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 nie będzie miał zastosowania.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych przez Partnera Spółki o ile wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Partnerów Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl