IPPP1-443-742/11-4/JL - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług szkoleniowych dla podmiotów sektora publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-742/11-4/JL Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług szkoleniowych dla podmiotów sektora publicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) - uzupełnionym w dniu 18 lipca 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 5 lipca 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 5 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa prawnego i gospodarczego dla przedsiębiorców oraz podmiotów z sektora publicznego (jednostki samorządu terytorialnego, urzędy, ministerstwa, przedsiębiorstwa państwowe i komunalne). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją ofertę o organizację szkoleń oraz konferencji dla klientów o wskazanym powyżej profilu. Szkolenia będą miały charakter otwarty (dla każdego zainteresowanego) lub zamknięty (dedykowana potrzebom konkretnego podmiotu). Adresatami szkoleń i konferencji zostaną przede wszystkim osoby zatrudnione w podmiotach działających w sektorze publicznym (urzędnicy państwowi, samorządowi, pracownicy instytucji podległych tym urzędom). Część szkoleń skierowana zostanie także do przedsiębiorców. Tematyka szkoleń i konferencji obejmie zagadnienia z zakresu zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, pomocy publicznej, zasad aplikowania o środki finansowe Unii Europejskiej, finansów publicznych, prawa administracyjnego, handlowego, etc.

Szkolenia i konferencje obejmą wykłady, seminaria i warsztaty prowadzone przez pracowników Wnioskodawcy oraz osoby współpracujące z Wnioskodawcą. Wnioskodawca zapewni kompleksową obsługę tych wydarzeń, w tym przede wszystkim dostęp do odpowiednio wyposażonych sal i pomieszczeń, zakwaterowanie, transport, catering, wydruk materiałów szkoleniowych, certyfikatów, ewaluację szkoleń, etc.

Koszty uczestnictwa w szkoleniach i konferencjach organizowanych przez Wnioskodawcę pokryte zostaną w większości przez pracodawców osób uczestniczących w szkoleniach i konferencjach. Część szkoleń objęta będzie także dofinansowaniem z funduszy strukturalnych UE.

Wnioskodawca nie ma statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednostki naukowej PAN, jednostki badawczo-rozwojowej ani uczelni. Nie posiada także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku, gdy szkolenie Wnioskodawcy skierowane jest do podmiotu z sektora publicznego, który środkami publicznymi z budżetu pokrywa jego koszty, usługa ta jest zwolniona z VAT, a jeśli tak, to na jakiej podstawie.

2.

Czy jeśli w sytuacji opisanej w pytaniu nr 1, zamawiający szkolenie pokrywa połowę jego kosztów ze swoich budżetowych środków publicznych, a połowę kosztów stanowi dofinansowanie z funduszy strukturalnych UE, usługa szkoleniowa podlega zwolnieniu z podatku VAT, a jeśli tak, to na jakiej podstawie.

3.

Czy w przypadku, gdy beneficjentami szkolenia są pracownicy przedsiębiorcy, a szkolenie dofinansowane jest w co najmniej 70% ze środków Unii Europejskiej, usługa szkoleniowa podlega zwolnieniu z podatku VAT, a jeśli tak, to na jakiej podstawie.

4.

Czy w przypadku, gdy usługi o których mowa w pytaniach 1-3 są zwolnione z podatku VAT, zwolnienie obejmuje także związane z tymi usługami dostawy i usługi jak np. wynajem sal i pomieszczeń na potrzeby szkoleniowe, zakwaterowanie, transport, catering, wydruk materiałów szkoleniowych, certyfikatów, ewaluację szkoleń, etc.

Stanowisko Wnioskodawcy:

I.

W opinii Wnioskodawcy, odpowiedzi na postawione pytania wymagają ustalenia czy szkolenia i konferencje oferowane przez Wnioskodawcę wpisują się w definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a także w jakiej wysokości i z jakich środków są finansowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno usługi szkoleniowe, jak i konferencyjne oferowane w przyszłości przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Stanowisko takie wynika bezpośrednio z prawa Unii Europejskiej, a konkretnie z obowiązującego od 1 lipca 2006 r. rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Przepis art. 14 wskazanego rozporządzenia nr 1777/2005 precyzuje, co należy rozumieć przez usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str.1 z późn. zm.), obejmują "nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych." Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odnosząc się do wskazanej definicji, należy uznać, że szkolenia i konferencje organizowane przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego. Uczestnikami tych wydarzeń są bowiem osoby, których obowiązki zawodowe ściśle wiążą się z przedmiotem danego szkolenia/konferencji. Wiedza przekazywana na szkoleniu/konferencji pozostaje w bezpośrednim związku z danym zawodem i branżą, w której funkcjonują osoby szkolone. Uczestnicy zdobywają nowe umiejętności i poszerzają kompetencje niezbędne w danym zawodzie/branży - przykładowo: uczestnikami szkoleń z zamówień publicznych są pracownicy Wydziałów zamówień publicznych.

Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, definicję kształcenia zawodowego spełniają zarówno planowane do organizacji szkolenia, jak i konferencje. Szkolenia zakładają mniejszą liczbę uczestników i większy poziom ich interakcji z prowadzącym. Konferencje natomiast przeznaczone są dla większej ilości osób nauczanych metodą wykładową. Każde z tych wydarzeń zapewnia jednak w oczywisty sposób nauczanie uczestników pozostające w bezpośrednim związku z ich branżą lub zawodem, jednakże w odmiennej formie i o różnym stopniu intensywności.

II.

Niezależnie od tego, którą podstawę zwolnienia od podatku VAT wybierzemy (ustawa VAT lub rozporządzenie wykonawcze), zasadniczą przesłanką zastosowania zwolnienia jest pokrycie odpowiedniej wielkości kosztów szkolenia/konferencji ze środków publicznych. Definicja środków publicznych zawarta została w art. 5 ustawy z o finansach publicznych. Na podstawie tego przepisu bezsporne jest, że środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jak i innych jednostek sektora finansów publicznych mają status środków publicznych.

Finansowanie usług kształcenia zawodowego środkami publicznymi ma natomiast dość szerokie ramy, co potwierdza jednolita praktyka decyzyjna organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej o sygnaturze IPPP2/443-954/10-5/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że " (...) termin finansowanie ze środków publicznych" należy czytać szeroko. Słowo "finansowane" może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych". Odnosząc się do powyższego, należy uznać, że większość szkoleń i konferencji organizowanych przez Wnioskodawcę spełnia omawianą przesłankę zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT. Wydarzenia te dofinansowane są bowiem środkami pochodzącymi z funduszy strukturalnych, bądź też ich koszty pokrywane są bezpośrednio z budżetów ich odbiorców, a więc w znakomitej większości przez jednostki sektora finansów publicznych.

III.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy:

W przedmiocie pierwszego pytania, usługi w nim wskazane korzystać będą ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przywołanym przepisem: "zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych".

Jak wskazano w punkcie I. niniejszego stanowiska Wnioskodawcy, świadczone przez niego Usługi mają charakter usług kształcenia zawodowego (pierwsza przesłanka zwolnienia). Jak natomiast wskazano w punkcie II., pokrycie kosztów szkolenia i konferencji ze środków budżetowych jednostki sektora finansów publicznych spełnia definicję "finansowania ze środków publicznych" co przesądza o zaistnieniu drugiej i ostatniej przesłanki zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

W przedmiocie drugiego pytania, usługi w nim wskazane również korzystać będą ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi o których tu mowa są usługami kształcenia zawodowego z przyczyn omówionych powyżej. Choć w stanie faktycznym objętym drugim pytaniem, środki pokrywające koszty szkolenia pochodzą z dwóch źródeł, to jak wskazano w punkcie lI. fundusze unijne, jak i środki budżetowe jednostek sektora finansów publicznych mają charakter środków publicznych. Tym samym omawiana usługa pokryta zostanie w całości ze środków publicznych, co przesądza, że podstawą zwolnienia jej z VAT będzie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

W przedmiocie trzeciego pytania, wskazana usługa podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na mocy art. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem zwolnieniu z podatku VAT podlegają: "Usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanych".

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że organizowane przez niego szkolenia i konferencje są usługami kształcenia zawodowego, zaś dotacja unijna wpisuje się w zakres środków publicznych. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pytaniu trzecim, wysokość dofinansowania szkolenia (co najmniej 70% kosztów) pozwala na skorzystanie ze zwolnienia usługi z podatku VAT.

W przedmiocie pytania czwartego, należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, że związane ze szkoleniami i konferencjami dostawy i usługi jak np. wynajem sali pomieszczeń na potrzeby szkoleniowe, zakwaterowanie, transport, catering, wydruk materiałów szkoleniowych, certyfikatów, ewaluacja szkoleń również podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT. Wymienione usługi i dostawy są bowiem niezbędne i pozwalają na kompleksową realizację usługi szkoleniowej (organizację konferencji) w sposób standardowy, obowiązujący na rynku i powszechnie pożądany przez beneficjentów szkoleń. Żadna z wymienionych dostaw/usług nie funkcjonuje odrębnie, a jest wyłącznie podporządkowana szkoleniu/konferencji pozwalając na rzetelną i kompleksową organizację danego wydarzenia. Wymagany zatem przez ustawodawcę "ścisły" związek wskazanych dostaw i usług z usługą kształcenia zawodowego jest w tym wypadku oczywiście zachowany.

Ich celem nie jest bowiem osiągnięcie dodatkowego dochodu, a jedynie zapewnienie normalnego, rynkowego standardu usługi (patrz: wyrok TSUE, nr C-434/05 w sprawie Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Frlesland - Horizon College).

Odnosząc się do wskazanych powyżej zagadnień, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że przedstawione przez niego stanowisko dotyczy aktualnie obowiązującego stanu prawnego, który budzić może wątpliwości natury konstytucyjnej oraz podejrzenie naruszenia zasad prawidłowej legislacji. Nie jest bowiem dopuszczalna sytuacja, w której przepisy rangi ustawowej modyfikowane są w analogicznym stanie faktycznym zapisami rozporządzenia (akt podustawowy). Upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia wykonawczego znajduje się w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem: "Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień (...)".

Cytowana wyżej delegacja wyraźnie wskazuje upoważnienie do wprowadzenia "innych" zwolnień od podatku VAT. Pod pojęciem "innych zwolnień" należy rozumieć zwolnienia o innym charakterze niż występujące w ustawie, a nie zwolnienia analogiczne, ale statuujące łagodniejsze warunki skorzystania z nich. Jednoczesne obowiązywanie omawianych przepisów może powodować trudności w ich prawidłowym stosowaniu, co powoduje konieczność jednoznacznego rozstrzygnięcia tej kwestii w indywidualnej interpretacji, której dotyczy niniejszy wniosek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy.

I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto zwrócić należy uwagę, iż zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla niektórych czynności.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zestawiając powołane wyżej przepisy z okolicznościami analizowanej sprawy należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie ma tu zastosowania. Jak bowiem wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie ma statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednostki naukowej PAN, jednostki badawczo-rozwojowej ani uczelni.

Należy zatem rozważyć, czy usługi te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Dla zastosowania tych zwolnień istotne jest, oprócz uznania danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania - spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U.UE L Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jak wynika z wniosku, organizowane szkolenia i konferencje organizowane przez Wnioskodawcę obejmują zagadnienia z zakresu zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, pomocy publicznej, zasad aplikowania o środki finansowe Unii Europejskiej, finansów publicznych, prawa administracyjnego, handlowego, etc. Obejmą one wykłady, seminaria i warsztaty prowadzone przez pracowników Wnioskodawcy oraz osoby współpracujące z Wnioskodawcą. Uczestnikami są osoby, których obowiązki zawodowe ściśle wiążą się z przedmiotem danego szkolenia/konferencji. Wiedza przekazywana na szkoleniu/konferencji pozostaje w bezpośrednim związku z danym zawodem i branżą, w której funkcjonują osoby szkolone. Uczestnicy zdobywają nowe umiejętności i poszerzają kompetencje niezbędne w danym zawodzie/branży - przykładowo: uczestnikami szkoleń z zamówień publicznych są pracownicy Wydziałów zamówień publicznych. Szkolenia zakładają mniejszą liczbę uczestników i większy poziom ich interakcji z prowadzącym. Konferencje natomiast przeznaczone są dla większej ilości osób nauczanych metodą wykładową. Każde z tych wydarzeń zapewnia jednak nauczanie uczestników pozostające w bezpośrednim związku z ich branżą lub zawodem, jednakże w odmiennej formie i o różnym stopniu intensywności.

Stwierdzić więc należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w postaci organizacji konferencji oraz szkoleń mają niewątpliwie związek z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem zawodowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia - ustanawiających zwolnienie dla tego typu usług.

Z wniosku wynika również, że Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Poza tym z wniosku nie wynika, aby szkolenia i konferencje prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W konsekwencji zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b również nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności należy stwierdzić, iż decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT w niniejszej sprawie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia wykonawczego, a to z uwagi na fakt, że opisane we wniosku konferencje oraz szkolenia finansowane są ze środków publicznych.

Należy zaznaczyć, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak wynika z powyższego przepisu ustawy o finansach publicznych, zarówno dofinansowanie ze środków budżetu państwa jak i Unii Europejskiej spełnia definicję "finansowania ze środków publicznych", o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Odpowiadając zatem na zadane we wniosku pytania należy wskazać, że w przypadku, gdy szkolenia oraz konferencje organizowane przez Wnioskodawcę, skierowane są do podmiotu z sektora publicznego, który środkami publicznymi z budżetu pokrywa ich koszty, usługi te są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. W tym przypadku bowiem usługa szkoleniowa finansowana jest w całości ze środków publicznych.

Powyższy przepis ma również zastosowanie w przypadku, gdy zamawiający szkolenie pokrywa połowę jego kosztów ze swoich budżetowych środków publicznych, a połowę kosztów stanowi dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W tej sytuacji usługa szkoleniowa jest również w całości finansowana ze środków publicznych.

W trzecim przedstawionym przez Wnioskodawcę przypadku - gdy przedmiotowe usługi dofinansowane są w co najmniej 70% ze środków Unii Europejskiej, zastosowanie ma zwolnienie od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia.

Wskazane powyżej zwolnienia obejmują również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związane ze szkoleniami oraz konferencjami. Z wniosku wynika bowiem, iż usługi szkoleniowe oferowane przez Wnioskodawcę, w ramach których organizowane będą szkolenia i konferencje, są usługami kompleksowymi, na które składają się również świadczenia takie jak dostęp do odpowiednio wyposażonych sal i pomieszczeń, zakwaterowanie, transport, catering, wydruk materiałów szkoleniowych, certyfikatów, ewaluacja szkoleń, etc.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Ponadto § 13 ust. 9 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenia dodatkowe takie jak dostęp do odpowiednio wyposażonych sal i pomieszczeń, zakwaterowanie, transport, catering, wydruk materiałów szkoleniowych, certyfikatów, ewaluacja szkoleń, etc. - są ściśle związane lub wręcz są elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych - należy stwierdzić, iż te świadczenia dodatkowe również korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla danej usługi szkoleniowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, dotyczące zwolnienia z podatku VAT opisanych usług należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl