IPPP1-443-74/11-4/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-74/11-4/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia z tytułu wykonywania czynności polegających na administrowaniu dokumentów towarzyszących zawarciu umowy oraz raportowaniu i przyjmowaniu składek w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,

* zastosowania zwolnienia z tytułu wykonywania czynności polegających na administrowaniu procesem likwidacji szkód (pytanie nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia do podatku VAT z tytułu wykonywania czynności polegających na administrowaniu dokumentów towarzyszących zawarciu umowy oraz raportowaniu i przyjmowaniu składek w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, a także administrowaniu procesem likwidacji szkód. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (Spółka) prowadzi działalność polegającą na sprzedaży sprzętu RTV i AGD poprzez sieć sklepów oraz usług związanych ze sprzętem np. dostawa i instalacja sprzętu. Dodatkowo Spółka świadczy też usługi pośrednictwa finansowego na rzecz banków oraz pośrednictwa ubezpieczeniowego i czynności pomocnicze na rzecz firm ubezpieczeniowych. W 2006 r. Spółka zawarła umowę współpracy w zakresie obejmowania ubezpieczeniem sprzętu gospodarstwa domowego zakupywanego w sieci sklepów Spółki z firmą ubezpieczeniową A. S.A. Oddział w Polsce (A.), w ramach której Sp. z o.o. zobowiązuje się wykonywać czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego niestanowiące pośrednictwa ubezpieczeniowego w rozumieniu ustawy z 23 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym i spełniające warunki określone w art. 3 ust. 2 tej ustawy.

Wykonywane w ramach pośrednictwa czynności to:

* przyjmowanie od ubezpieczających oświadczeń woli zawarcia umowy ubezpieczenia,

* wydawanie ubezpieczającym Ogólnych Warunków Ubezpieczenia,

* przyjmowanie w imieniu i na rzecz A. składek,

* przyjmowanie i archiwizowanie dokumentów ubezpieczenia,

* sporządzanie i wysyłanie do A. raportów zawartych i rozwiązanych umów ubezpieczenia.

Umowa ta mówi również, że czynności związane z procesem likwidacji szkód będą świadczone przez Sp. z o.o. - co zostanie zawarte w dodatkowej umowie. W maju 2010 r. Spółka zawarła więc z firmą ubezpieczeniową C. S.A. Oddział w Polsce (C.) (wcześniej A. S.A. Oddział w Polsce) umowę współpracy w zakresie administrowania procesem likwidacji szkód z tytułu ubezpieczenia sprzętu gospodarstwa domowego zakupionego w sieci sklepów Spółki. W umowie tej Sp. z o.o. zobowiązuje się do wykonywania w imieniu i na rzecz C. następujących czynności składających się na administrowanie procesem likwidacji szkód związanych ściśle z umowami ubezpieczenia:

* przyjmowanie zgłoszenia szkody, zarejestrowanie szkody, podjęcie decyzji o sposobie likwidacji szkody,

* likwidacja szkody przez naprawę, wymianę sprzętu lub wypłatę odszkodowania,

* rozliczenie kosztów likwidacji szkody,

* skompletowanie dokumentów dotyczących likwidacji szkody i przekazanie C. raportów dotyczących likwidacji szkody,

* koordynowanie współpracy z siecią zakładów naprawczych.

Sp. z o.o. otrzymuje wynagrodzenie za wymienione czynności administrowania likwidacją szkód. C. zwraca też Spółce na podstawie refaktury koszty diagnostyki i napraw zakładów naprawczych związane z likwidacją szkody, zobowiązuje się do zakupu w Sp. z o.o. nowych sprzętów w procesie likwidacji szkód oraz do pokrycia kosztów odszkodowania wypłaconego przez Sp. z o.o. ubezpieczonym.

W nadesłanym uzupełnieniu Spółka dodała, iż w ramach opisanych we wniosku czynności nie jest zarejestrowanym agentem ubezpieczeniowym zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z 2003 r., z późn. zm.), ale ma podpisaną umowę agencyjną z ubezpieczycielem i wykonuje pośrednictwo ubezpieczeniowe spełniając warunki określone w art. 3 ust. 2 tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2011 r. wynagrodzenie Sp. z o.o. z tytułu usług pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczonych zgodnie z opisaną powyżej umową korzysta ze zwolnienia z VAT.

2.

Czy zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2011 r. wynagrodzenie Sp. z o.o. z tytułu czynności administrowania procesem likwidacji szkód korzysta ze zwolnienia z VAT.

W opinii Wnioskodawcy usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, który mówi, że zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Wynagrodzenie Sp. z o.o. z tytułu czynności administrowania procesem likwidacji szkód korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, który mówi, że zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41. Niewątpliwie usługa administrowania likwidacją szkód stanowi element usługi ubezpieczenia, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy i niezbędny do świadczenia usługi ubezpieczenia. Jednocześnie nie mają tu zastosowania przepisy art. 43 ust. 14 i 15 ustawy o VAT. Ust. 14 mówi bowiem, że przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41. Zdaniem Wnioskodawcy w omawianym przypadku mamy do czynienia z czynnościami, które stanowią samodzielny element usługi ubezpieczenia, a nie usługi pośrednictwa ponieważ są wykonywane bezpośrednio na rzecz firmy ubezpieczeniowej, a nie na rzecz pośrednika ubezpieczeniowego.

Ust. 15 zaś mówi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

W zakresie związanych z likwidacją szkody refakturowania kosztów zakładów naprawczych oraz sprzedaży nowego sprzętu Spółka stosuje stawkę podstawową (w 2011 r. - 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu wykonywania czynności polegających na administrowaniu dokumentów towarzyszących zawarciu umowy oraz raportowaniu i przyjmowaniu składek w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, oraz za nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu wykonywania czynności polegających na administrowaniu procesem likwidacji szkód.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 pkt 4 wymieniał jako zwolnione usługi pośrednictwa finansowego (sklasyfikowane w sekcji J ex 65-67), z wyłączeniem usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktu 37 oraz ustępów od 13 do 15, regulujących zwolnienia od podatku m.in. działalności ubezpieczeniowej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Podkreślić należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, wprowadzonym w życie w dniu 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 13 ww. ustawy wskazał, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41. 14. Zgodnie z ust. 14, ww. przepisu nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zatem, w pierwszej kolejności należy określić jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 37 zwolnienie dla świadczonych usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, w celu właściwego zrekonstruowania normy prawnej ujętej w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy należy odnieść się do zewnętrznych aktów prawa, dotyczących niniejszej materii. Aktem regulującym przedmiotowe zagadnienie jest ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.), zwanej dalej UPU, zgodnie z regulacjami której, wykonywane za wynagrodzeniem czynności faktyczne lub prawne związane z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia stanowią szeroko pojęte pośrednictwo ubezpieczeniowe. W szczególności zakres czynności agencyjnych w rozumieniu art. 4 pkt 1 powyższej ustawy obejmuje:

* pozyskiwanie klientów,

* wykonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do zawierania umów ubezpieczenia,

* zawieranie umów ubezpieczenia,

* uczestniczenie w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie,

* organizowanie i nadzorowanie czynności agencyjnych.

Artykuł 2 pkt 2 ww. ustawy określa, iż pośrednictwo ubezpieczeniowe jest wykonywane wyłącznie przez agentów ubezpieczeniowych lub brokerów ubezpieczeniowych, z zastrzeżeniem art. 3. Z kolei art. 7 ust. 1 tejże ustawy wskazuje, iż agentem ubezpieczeniowym jest przedsiębiorca wykonujący działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych.

Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do wykonywania pośrednictwa ubezpieczeniowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* umowa ubezpieczenia, której zawarcia lub wykonania dotyczą czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego, wymaga wiedzy jedynie w zakresie oferowanej ochrony ubezpieczeniowej oraz nie jest umową ubezpieczenia na życie ani umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej;

* podstawową działalnością przedsiębiorcy nie jest działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego;

* umowa ubezpieczenia, której zawarcia lub wykonania dotyczą czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego, jest zawierana jako uzupełnienie dostarczanych przez przedsiębiorcę towarów lub świadczonych usług i pokrywa następujące ryzyka:

* zniszczenia, utraty lub uszkodzenia tych towarów lub

* uszkodzenia lub utraty bagażu oraz inne ryzyka związane z usługami w zakresie podróży oferowanymi przez przedsiębiorcę, w tym objęte ubezpieczeniem na życie lub ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej;

* wysokość rocznej składki należnej z tytułu umowy ubezpieczenia, a w przypadku umowy ubezpieczenia grupowego wysokość rocznej składki opłacanej przez ubezpieczającego, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 500 euro, obliczonej w złotych według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w tabeli kursów nr 1 każdego roku, a czas trwania umowy ubezpieczenia nie przekracza 5 lat.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na sprzedaży sprzętu RTV i AGD poprzez sieć sklepów oraz usług związanych ze sprzętem. Dodatkowo Spółka świadczy też usługi pośrednictwa finansowego na rzecz banków oraz pośrednictwa ubezpieczeniowego i czynności pomocnicze na rzecz firm ubezpieczeniowych. W 2006 r. Spółka zawarła umowę współpracy w zakresie obejmowania ubezpieczeniem sprzętu gospodarstwa domowego zakupywanego w sieci sklepów Spółki z firmą ubezpieczeniową, w ramach której zobowiązała się wykonywać czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego takie jak: przyjmowanie od ubezpieczających oświadczeń woli zawarcia umowy ubezpieczenia, wydawanie ubezpieczającym Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, przyjmowanie w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń składek, przyjmowanie i archiwizowanie dokumentów ubezpieczenia, sporządzanie i wysyłanie raportów zawartych i rozwiązanych umów ubezpieczenia. W maju 2010 r. Spółka zawarła także z firmą ubezpieczeniową umowę współpracy w zakresie administrowania procesem likwidacji szkód z tytułu ubezpieczenia sprzętu gospodarstwa domowego zakupionego w sieci sklepów Spółki, polegającego na przyjęciu zgłoszenia szkody, zarejestrowaniu szkody, podjęciu decyzji o sposobie likwidacji szkody, likwidacji szkody przez naprawę, wymianie sprzętu lub wypłacie odszkodowania, rozliczeniu kosztów likwidacji szkody, skompletowaniu dokumentów dotyczących likwidacji szkody i przekazaniu raportów dotyczących likwidacji szkody oraz koordynowaniu współpracy z siecią zakładów naprawczych. Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie za wymienione czynności administrowania likwidacją szkód, a także na podstawie refaktury zakład ubezpieczeń zwraca koszty diagnostyki i napraw zakładów naprawczych związane z likwidacją szkody, oraz zobowiązuje się do zakupu w sklepach Spółki nowych sprzętów w procesie likwidacji szkód oraz do pokrycia kosztów odszkodowania wypłaconego przez Wnioskodawcę ubezpieczonym. W nadesłanym uzupełnieniu Spółka dodała, iż w ramach opisanych we wniosku czynności nie jest zarejestrowanym agentem ubezpieczeniowym zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z 2003 r., z późn. zm.), ale ma podpisaną umowę agencyjną z ubezpieczycielem i wykonuje pośrednictwo ubezpieczeniowe spełniając warunki określone w art. 3 ust. 2 tej ustawy. Wątpliwości Wnioskodawcy w przedstawionych okolicznościach sprowadzają się do możliwości objęcia zwolnieniem od podatku od towarów i usług przedmiotowych usług wymienionych we wniosku.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż działalność pośrednictwa ubezpieczeniowego dotyczy działalności wykonywanej przez pośrednika, który nie zajmuje miejsca jakiejkolwiek strony umowy dotyczącej produktu finansowego. Powinna to być usługa wykonana na rzecz strony umowy oraz opłacona przez nią jako odrębna działalność pośrednictwa. Pośrednictwo to ma zatem na celu dokonanie wszelkich niezbędnych czynności, które umożliwiłyby zawarcie przez obie strony umowy, przy czym pośrednik nie realizuje w stosunku do treści umowy żadnego własnego interesu.

Konfrontując szczegółowo przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego czynności z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego z przytoczonymi powyżej czynnościami wymienionymi w ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym należy stwierdzić, iż są one zbieżne i wpisują się one w charakterystyczny zakres przedmiotowy usług wykonywanych przez pośrednika ubezpieczeniowego. Co prawda ww. ustawa zakłada, iż usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego mogą być świadczone wyłącznie przez agentów ubezpieczeniowych lub brokerów ubezpieczeniowych, przy czym w dalszych przepisach ustawa wskazuje, że agentem ubezpieczeniowym jest przedsiębiorca wykonujący działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Unormowania zawarte w tej ustawie przewidują także pewne odstępstwa. I tak, zgodnie z art. 3 ust. 2 UPU, na który powołuje się Spółka, regulacje tej ustawy nie mają zastosowania w przypadku świadczenia usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, pod warunkiem łącznego spełnienia określonych w punktach od 1 do 4 przesłanek. Powyższe oznacza, że na podmiocie, którego podstawową działalnością nie jest działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego, jak to ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy zajmującego się generalnie sprzedażą sprzętu AGD i RTV, pośredniczącego w zawieraniu umów ubezpieczenia mienia, traktowanych jako uzupełnienie dostarczanych przez niego towarów i pokrywających ryzyko zniszczenia, utraty lub uszkodzenia tych towarów, gdzie roczna składka nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 4 UPU, pomimo świadczenia usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, nie ciążą szczególne obowiązki przewidziane w niniejszej działalności, wynikające z omawianej ustawy, jak chociażby konieczność wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych.

Stąd też nie można stwierdzić, iż Wnioskodawca pomimo braku statusu agenta ubezpieczeniowego nie zajmuje się świadczeniem usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, bowiem w ramach umów zawartych z towarzystwem ubezpieczeniowym zajmuje się przyjmowaniem od ubezpieczających oświadczeń woli zawarcia umowy ubezpieczenia, wydawaniem ubezpieczającym Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, przyjmowaniem w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń składek, przyjmowaniem i archiwizowaniem dokumentów ubezpieczenia, sporządzaniem i wysyłaniem raportów zawartych i rozwiązanych umów ubezpieczenia. Inna umowa z kolei obejmuje współpracę z towarzystwem ubezpieczeniowym w zakresie administrowania procesem likwidacji szkód z tytułu ubezpieczenia sprzętu gospodarstwa domowego zakupionego w sieci sklepów Spółki, polegającego na przyjęciu zgłoszenia szkody, zarejestrowaniu szkody, podjęciu decyzji o sposobie likwidacji szkody, likwidacji szkody przez naprawę, wymianie sprzętu lub wypłacie odszkodowania, rozliczeniu kosztów likwidacji szkody, skompletowaniu dokumentów dotyczących likwidacji szkody i przekazaniu raportów dotyczących likwidacji szkody oraz koordynowaniu współpracy z siecią zakładów naprawczych. Ww. czynności z całą pewnością stanowią czynności wykonywane przez pośredników ubezpieczeniowych, wymienione w art. 4 pkt 1 UPU, zarówno te obejmujące administrowanie dokumentami towarzyszącymi zawarciu umowy ubezpieczenia, raportowanie i przyjmowanie składek, jak również te zmierzające do likwidacji szkód poprzez naprawę towaru lub wypłatę odszkodowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli określone świadczenie stanowi pośrednictwo ubezpieczeniowe (czynności agencyjne) na podstawie ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym i jednocześnie nie obejmuje ono zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczeniowych, to świadczenie takie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT. W niniejszej sprawie czynności wykonywane przez Spółkę mieszczą się w zakresie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, określonym przedmiotowo w UPU. Podkreślenia wymaga fakt braku posiadania przez Wnioskodawcę statusu agenta ubezpieczeniowego, jednakże brak ten wynika bezpośrednio z przepisów tej ustawy, która pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek dopuszcza możliwość zwolnienia m.in. z obowiązku uzyskania stosownego wpisu do rejestru agentów.

Reasumując, przedmiotowe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umów, o których mowa we wniosku zawartych z towarzystwem ubezpieczeniowym, stanowią pośrednictwo ubezpieczeniowe na gruncie ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, co w konsekwencji daje podstawę do zastosowania zwolnienia od podatku VAT niniejszych usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług. Zastosowaniu niniejszego zwolnienia nie sprzeciwia się brak posiadania przez Spółkę statusu agenta ubezpieczeniowego, bowiem zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca spełnia warunki wymieniowe w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 UPU.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania nr 2, dotyczącego możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności polegających na administrowaniu procesem likwidacji szkód z tytułu ubezpieczenia sprzętu gospodarstwa domowego zakupionego w sieci sklepów Spółki, stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe ze względu na oparcie się na innych przepisach aniżeli tych wskazanych przez Zainteresowanego w uzasadnieniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl