IPPP1-443-74/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-74/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynności maklerskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynności maklerskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X S.A. świadczy działalność maklerską polegającą na oferowaniu maklerskich instrumentów finansowych, w szczególności akcji. W ramach tej usługi Spółka w imieniu emitenta zamierza zaoferować akcje w ofercie publicznej, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Na wykonanie tych czynności będą składały się następujące działania:

* Zaopiniowanie właściwych uchwał WZA emitenta dotyczących przeprowadzenia publicznej oferty oraz ich wprowadzenia na rynek regulowany,

* Sporządzenie konstrukcji oferty publicznej,

* Organizacji i koordynacji spotkań z potencjalnymi inwestorami,

* Sporządzenie części prospektu emisyjnego zgodnie z dyrektywą 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 4 listopada 2003 r.,

* Przeprowadzenie wyceny akcji,

* Udział w postępowaniu rejestracyjnym przed komisją nadzoru finansowego,

* Ewentualne sporządzenie aneksów do prospektu emisyjnego,

* Przyjmowanie zapisów i wpłat na akcje,

* Organizacja konsorcjum podmiotów przyjmujących zapisy i wpłaty na akcje,

* Współpraca z Krajowym Depozytem XXX. i Giełdą Papierów Wartościowych S.A. w W w zakresie przydziału akcji i dopuszczenia praw do akcji i akcji na rynku prowadzonym przez giełdę,

* Wydanie opinii członka GPW na potrzeby procedury kwalifikacyjnej przed giełdą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wszystkie wymienione czynności wykonywane w ramach oferowania maklerskich instrumentów finansowych są zwolnione z podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa finansowego.

2.

Czy ma znaczenie, że wynagrodzenie będzie płatne od całości, tj. nie będzie rozróżnione za poszczególne czynności.

Zdaniem Spółki wszystkie wymienione czynności zwolnione są z podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 69 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) oferowanie maklerskich instrumentów finansowych jest działalnością maklerską. Usługa ta jest zdefiniowana ogólnie w art. 72 tej ustawy. Usługi te zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 89, poz. 844) jako usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych (67.12.10-00.10) są usługami pośrednictwa finansowego.

W opinii Wnioskodawcy wymienione w treści wniosku usługi nie mieszczą się w wyłączeniach zwolnionych od opodatkowania usług pośrednictwa finansowego wymienionych w pkt 1-9 poz. 3 sekcja J ex (PKWiU 65-67). Zatem, wymienione usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54,poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 8 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl zaś art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU ex 65-67), ze wskazanymi enumeratywnie w tym załączniku ośmioma wyłączeniami podlegającymi opodatkowaniu:

1.

działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usługi polegające na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usługi ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usługi przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcje dotyczące dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcje dotyczące praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w sekcji J - "Usługi pośrednictwa finansowego" sklasyfikowane w grupowaniu dział 67 - usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniowym, w skład których wchodzą:

* usługi pomocnicze związane pośrednictwem finansowym, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych PKWiU 67.1,

* usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi PKWiU 67.2.

Z treści wniosku wynika, iż X w ramach działalności maklerskiej zamierza w imieniu emitenta w ofercie publicznej zaoferować akcje. Usługi te Spółka kwalifikuje jako usługi pośrednictwa finansowego na rynkach papierów wartościowych o symbolu PKWiU 67.12.10-00.10. Usługi pośrednictwa finansowego o wskazanym symbolu nie zostały wymienione w wyłączeniach z tej grupy usług w wykazie usług zwolnionych od podatku.

W świetle przywołanych przepisów oraz przestawionej przez podatnika klasyfikacji (przy założeniu, iż zgodnie z obowiązkiem spoczywającym na podatniku prawidłowo dokonał on zaklasyfikowania usługi), stwierdzić należy, że czynności, które zamierza wykonywać Strona nie mieszczą się wśród czynności, co do których ustawodawca zastosował wyłączenie od zwolnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług w załączniku Nr 4 poz. 3 ustawy. Zatem, jeżeli świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa finansowego mieszczą się w zakresie czynności pośrednictwa finansowego i nie mają do nich zastosowania, wskazane wyłączenia, to tym samym są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa finansowego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00.10, to na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo tut. organ podatkowy informuje, iż obowiązkiem świadczącego usługę jest zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania. W przypadku wątpliwości dotyczących klasyfikacji PKWiU Podatnik może zwrócić się do Urzędu Statystycznego, który dokona klasyfikacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl