IPPP1/443-735/14-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-735/14-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymania maszyny w wyniku likwidacji jednostki zależnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymania maszyny w wyniku likwidacji jednostki zależnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. zwane dalej wnioskodawcą, jest większościowym udziałowcem (posiada 96,5% udziałów w kapitale zakładowym w jednostce zależnej P. Sp. z o.o., która została postawiona w stan likwidacji, (uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 29 listopada 2013 r. o postawieniu spółki w stan likwidacji). Wnioskodawca posiada udziały nieprzerwanie od ponad dwóch lat. Po zaspokojeniu wierzycieli z likwidowanego przedsiębiorstwa pozostał majątek (maszyny), który zostanie przekazany do wnioskodawcy jako właściciela udziałów. Maszyny te będą wykorzystywane przez wnioskodawcę do działalności gospodarczej. Przy nabyciu towarów (maszyn) przez jednostkę zależną P. Sp.o.o. podlegających przekazaniu w następstwie likwidacji, przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowe nabycie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane maszyny w wyniku likwidacji jednostki zależnej wraz z fakturą dają podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie składnika majątku wspólnikowi likwidowanej spółki kapitałowej stanowi zgodnie z art. 7 ust. 2 dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy tego przepisu.

Jednostka zależna przekazując majątek po likwidowanym przedsiębiorstwie ma obowiązek wystawienia faktury na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 106a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Artykuł 29a ust. 2 stanowi, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymana faktura przez Wnioskodawcę daje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przedstawionym stanie faktycznym, art. 88 ust. 1 tej ustawy nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zatem mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy należy wskazać, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów i świadczenie usług, gdy czynności te dokonywane są odpłatnie. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od tej zasady.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei w przypadku świadczenia usług ów wyjątek od zasady określony został w art. 8 ust. 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest udziałowcem (posiada 96,5% udziałów w kapitale zakładowym w jednostce zależnej P. Sp. z o.o., która została postawiona w stan likwidacji, (uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 29 listopada 2013 r. o postawieniu spółki w stan likwidacji). Po zaspokojeniu wierzycieli z likwidowanego przedsiębiorstwa pozostał majątek (maszyny), który zostanie przekazany do Wnioskodawcy jako właściciela udziałów. Maszyny te będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Przy nabyciu towarów (maszyn) przez jednostkę zależną P. Sp.o.o. podlegających przekazaniu w następstwie likwidacji, przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowe nabycie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymania maszyn.

Wskazać należy, że konsekwencją przekazania poszczególnych składników majątku jedynemu udziałowcowi w związku z likwidacją spółki, w tym przypadku maszyn, jest nabycie przez udziałowca (Wnioskodawcę) prawa do rozporządzania ww. towarami jak właściciel. Brak odpłatności w przypadku powyższej dostawy towarów nie wyklucza jednak opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, dla uznania nieodpłatnego przekazania towarów za odpłatną dostawę towarów muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

podatnik przekazuje nieodpłatnie lub zużywa towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

2.

podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów.

Zatem z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji przekazania majątku pozostałego po likwidacji Spółki z o.o. na rzecz Wnioskodawcy dochodzi do zmiany właściciela majątku. W stosunku do przekazanych składników majątku Spółka z o.o. dokona na rzecz udziałowca dostawy towarów, gdyż spełnione zostaną obydwa warunki wymienione powyżej. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie, a przy nabyciu maszyn Spółce z o.o. przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że opisana czynność jest przekazaniem towaru bez wynagrodzenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazanie składnika majątku wspólnikowi likwidowanej spółki kapitałowej stanowi zgodnie z art. 7 ust. 2 dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy tego przepisu. Jednostka zależna przekazując majątek po likwidowanym przedsiębiorstwie ma obowiązek wystawienia faktury na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 106a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że podstawową zasadą systemową podatku od towarów i usług jest jego neutralność dla podatnika (podatek obciąża finalnego odbiorcę - konsumenta). Jak wynika z orzecznictwa TSUE (np. w sprawie C-438/09 z dnia 22 grudnia 2010 r.,) ustanowiony system odliczeń w VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie lub uiszczonego w ramach jego całej działalności gospodarczej (pkt 24). W przypadku czynności nieodpłatnych, w przypadku gdy podlegają one opodatkowaniu VAT, do zapłaty podatku jest zobowiązany dostawca towaru lub świadczący usługę. Nabywca nie ponosi w tym przypadku żadnych kosztów, w tym nie ponosi ciężaru tego podatku, nie ma zatem podstaw do odliczania przez niego VAT rozliczonego przez darczyńcę (odliczenie VAT stanowiłoby dla obdarowanego nieuzasadnioną korzyść). Umożliwienie w takich przypadkach obdarowanemu podatnikowi odliczenia podatku uiszczonego przez podatnika - darczyńcę byłoby sprzeczne z zasadami konstrukcyjnymi podatku VAT.

Ponadto należy podkreślić, że jednostka zależna przekazując majątek po likwidowanym przedsiębiorstwie nie ma obowiązku wystawienia faktury.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zatem, w art. 106a pkt 2 w powiązaniu z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy przewidziane zostały podstawy prawne dla udokumentowania dostaw towarów, w przypadku których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju bądź państwo trzecie. Tym samym Sp. z o.o. na podstawie tych przepisów nie może wystawić faktury.

Zgodnie z powołanym art. 106a pkt 1 w pow. z art. 106b ust. 1 pkt 1 fakturę wystawia się, jeśli dokumentuje ona sprzedaż.

Artykuł 2 pkt 22 wskazuje, ze sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Artykuł 7 ust. 2 zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą, ale dla celów opodatkowania. Czynność ta nie wypełnia jednak definicji sprzedaży, gdyż mimo, że dochodzi do dostawy, to nie dochodzi do odpłatności ze strony obdarowanego. Nie można w tej sytuacji wystawić faktury.

Zatem należy wskazać, że w przypadku nieodpłatnego przekazania maszyn na rzecz Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje towar nieodpłatnie, a więc nie ponosi ciężaru ekonomicznego podatku od towarów i usług. Transakcja ta nie może być udokumentowana fakturą. Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu przejęcia majątku likwidacyjnego (maszyn).

Jednocześnie Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl