IPPP1-443-730/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-730/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko. Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaty premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących jej otrzymanie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaty premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących jej otrzymanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

. Sp. z o.o. z siedzibą w Ł jest producentem ogórków szklarniowych. Spółka zawarła umowę z jednym z nabywców towarów, w której zobowiązała się do wypłaty premii pieniężnej. Zgodnie z załącznikiem nr 1.1 pkt 1.2 do umowy "Informacje ogólne" rozdział 1 - definicje "premia pieniężna miesięczna - wynagrodzenie należne Zamawiającemu za wszelkie działanie zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Dostawcy, mierzona w oparciu o nabycie przez Zamawiającego określonej łącznej wartości towarów w miesiącu, rozliczana na zasadach określonych w załączniku nr 1.4 do Umowy "Warunki handlowe".

W załączniku 1.3 do Umowy "Warunki handlowe" ustalono:

* pkt 12 "Podpisując załącznik 1.4 do Umowy "Warunki handlowe" Dostawca zobowiązuje się do przyznania premii na zasadach i w wysokościach określonych w tymże załączniku".

* pkt 13 "Gdy zgodnie z Załącznikiem 1.4 do Umowy "Warunki handlowe" należności Zamawiającego określone są procentowo, kwotę tych należności oblicza się poprzez odniesienie ustalonego procentu do wartości faktycznie zrealizowanych dostaw towarów (wg dokumentów PZ) w fakturowych bez podatku VAT, po odliczeniu wartości zwrotów i/lub odsprzedaży towarów Dostawcy w danym okresie. Towary w rozumieniu niniejszego punktu nie obejmują opakowań zwrotnych".

* pkt 14 "Rozliczenie premii pieniężnych przyznawanych przez Dostawcę zgodnie z załącznikiem 1.4 do umowy "Warunki handlowe" następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Zamawiającego".

W zał. nr 1.4 do umowy - "Warunki handlowe" określono w pkt 1 Premia pieniężna miesięczna:

* wysokość premii - premia pieniężna miesięczna 5,5% obrotu;

* termin płatności - w terminie wskazanym na fakturze VAT;

* forma rozliczenia - potrącenie, a w przypadku gdy stan rozrachunków uniemożliwia potrącenia zapłata przelewem.

Nabywca naszych towarów po zakończeniu każdego miesiąca wystawia fakturę VAT. Kwota netto faktury wynosi 5,5% obrotu miesięcznego oraz VAT w wysokości 22%.

W latach 2006 - 2007 Spółka dokonywała odliczenia podatku VAT z otrzymanych od Nabywcy towaru faktur dokumentujących premię pieniężną. W związku z licznymi sprzecznymi interpretacjami podatników, organów podatkowych oraz wyroków sądowych uznawanie premii pieniężnych jako wynagrodzenia za świadczone usługi i podlegające opodatkowaniu stało się kwestią problematyczną. Do końca 2007 r. zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT - podatek VAT wykazany na fakturze mogliśmy odliczać nie narażając się na negatywne konsekwencje podatkowe. Obecnie po zmianie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT Spółka jako korzystająca z usług Nabywcy towaru odliczając VAT naliczony może narazić się na negatywne konsekwencje podatkowe, jeśli organ podatkowy stwierdzi nieprawidłowość naszego postępowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego premię pieniężną udokumentowaną fakturą VAT przez Nabywcę towarów Spółki można uznać jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką 22%.

Czy Spółka... może odliczyć naliczony w fakturze podatek VAT od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna ustalona w umowie z Nabywcą towarów nie jest związana z konkretną dostawą i nie może być traktowana jako rabat, ale stanowi wynagrodzenie za określone zachowania Nabywcy. W przypadku Spółki to działania Nabywcy zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta a w konsekwencji prowadzące do efektywnej sprzedaży towarów (promowanie towarów Spółki).

Premia pieniężna udokumentowana jest prawidłowo fakturą VAT przez Nabywcę towarów. Spółka... ma prawo do obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tej fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z przywołanego powyżej art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem ogórków szklarniowych. Spółka zawarła z jednym z kontrahentów umowę, na podstawie której wypłaca premia pieniężną miesięczną, stanowiącą wynagrodzenie należne Zamawiającemu za wszelkie działanie zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Wnioskodawcy - Dostawcy. Tak zdefiniowana premia pieniężna, mierzona w oparciu o nabycie przez Zamawiającego określonej łącznej wartości towarów w miesiącu, rozliczana jest na zasadach określonych w powyższej umowie. Rozliczenie premii pieniężnych przyznawanych przez Dostawcę następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Zamawiającego. Warunki umowy określają ponadto: wysokość miesięcznej premii pieniężnej, która wynosi 5,5% obrotu miesięcznego; termin jej płatności oraz formę rozliczenia.

Wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego premii pieniężnych nie można powiązać z żadną konkretną dostawą i ich wypłata nie ma charakteru dobrowolnego, gdyż jest uzależniona od konkretnego zachowania Nabywcy. Wypłacane wynagrodzenie uzależnione od nabycia określonej łącznej wartości towarów w miesiącu, które nie może być uznane za rabat związany z konkretną dostawą, stanowi więc szczególny rodzaj wynagrodzenia dla Zamawiającego za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi. Pomiędzy stronami istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosi 22%. W myśl art. 41 ust. 13 cyt. ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem wypłata premii pieniężnych miesięcznych przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego winna być dokumentowana przez niego fakturami VAT, wystawionymi w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Jak stanowi art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, Jednocześnie należy zauważyć, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ponadto uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jednakże wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., wprowadzony ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonych usług w zakresie wypłaty premii pieniężnych miesięcznych, których celem są działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Wnioskodawcy, następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Zatem zastosowanie znajdą uregulowania wskazane w art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt ustawy, tzn. Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od Zamawiającego, a wystawionych w związku z wypłatą przez Wnioskodawcę na jego rzecz premii pieniężnych, których wypłata uzależniona jest od nabycia określonej łącznej wartości towarów w miesiącu, ustalonej przez strony w zawartej umowie.

Reasumując, wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnych miesięcznych na rzecz kontrahenta - Zamawiającego, uzależniona od nabycia określonej łącznej wartości towarów w miesiącu, ustalonej przez strony w umowie, stanowi wypłatę wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Otrzymywanie przedmiotowych premii pieniężnych, winno być potwierdzane przez Zamawiającego fakturami VAT, wystawianymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. Podatek od towarów i usług wykazany w tych fakturach będzie dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który będzie miał prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl