IPPP1-443-728/10-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-728/10-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ministerstwa, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu K.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu K.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M. (zwany dalej Wnioskodawcą) jest beneficjentem umowy finansowej nr... zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Komisją Europejską przyznającej grant na działania sieci Europejskich Służb Zatrudnienia (EURES) w Polsce w okresie od 1 kwietnia 2009 r. do 31 maja 2010 r., w ramach projektu pn. "K.". Umowa taka zawierana jest przez M. rokrocznie w celu realizacji działań EURES w Polsce.

EURES jest siecią współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy w krajach UE/EOG: w Polsce zadania w ramach sieci EURES realizuje M. oraz wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy. Sieć EURES została powołana przez Komisje Europejską, aby wspierać jedną z czterech podstawowych swobód obywateli UE/EOG, tj. swobodę przepływu pracowników, poprzez: międzynarodowe pośrednictwo pracy, informowanie na temat członkowskich, warunków życia i pracy w krajach członkowskich, identyfikowanie i przeciwdziałanie przeszkodom w mobilności. Usługi EURES są ogólnodostępne, bezpłatne i skierowane do osób poszukujących pracy, zainteresowanych wyjazdem do innego kraju UE/EOG w celach podjęcia pracy oraz do pracodawców, którzy chcą prowadzić rekrutację pracowników z zagranicy.

Działania sieci EURES w Polsce współfinansowane są z budżetu Komisji Europejskiej. Środki finansowe przekazywane są Polsce na podstawie ww. umowy. Działania przewidziane w umowie realizowane są przez Wnioskodawcę oraz szesnaście wojewódzkich urzędów pracy, którym środki na ten cel M. przekazuje na mocy porozumień zawieranych pomiędzy M. a samorządami województw. Wartość brutto środków finansowych przyznanych na ten cel przez Komisję Europejską w bieżącym roku budżetowym wynosi 784 130,66 euro. Po zakończeniu okresu realizacji umowy Komisja Europejska rozlicza wydatki poniesione przez beneficjenta. Za koszty kwalifikowalne projektu uznaje się wydatki na podróże i koszty utrzymania oraz wydatki na zakup towarów i usług, bezpośrednio związane z realizacją działań określonych w ww. umowie. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym tylko wówczas, gdy beneficjent umowy nie ma możliwości jego odzyskania

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu "K." i poniesionymi w związku z tym kosztami zakupu towarów i usług M. nie przysługuje prawo do odzyskania poniesione go kosztu podatku od towarów i usług (VAT).

Wnioskodawcy - beneficjentowi projektu "K". współfinansowanego z budżetu Komisji Europejskiej - nie przysługuje prawo do odzyskania poniesionego podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu.

Powyższe wynika z:

1.

Art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym M., jako organu władzy publicznej, nie uznaje się za podatnika.

2.

Charakteru działań wykonywanych w ramach projektu, które to działania nie mają charakteru zarobkowego i rynkowego, wobec czego oferowane są beneficjentom ostatecznym bezpłatnie. Zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu nie jest powiązany z dalszą sprzedażą opodatkowaną (czynnością opodatkowaną). Wobec czego nie ma zastosowania art. 86 przedmiotowej ustawy stanowiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).

Stosownie zaś do treści ust. 6 powołanego artykułu ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. (Dz. U. Nr 216, poz. 1598), minister kieruje następującymi działami administracji rządowej: 1) praca; 2) zabezpieczenie społeczne; 3) sprawy rodziny. Zaś w myśl § 4 powołanego rozporządzenia obsługę ministra zapewnia M.

Z przepisu tego wynika, że M. jest urzędem obsługującym organ jakim jest M.P. Realizując zadania nałożone przepisami prawa M. spełnia przesłanki określone w art. 15 ust. 6 ustawy nie występuje jako podatnik podatku od towarów usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach działań sieci Europejskich Służb Zatrudnienia (EURES) w okresie 1 kwietnia 2009 r. do 31 maja 2010 r. pozyskuje z budżetu Komisji Europejskiej środki finansowe na realizacje projektu pn. "K". EURES jest siecią współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy w krajach UE/EOG. Sieć EURES została powołana przez Komisje Europejską, aby wspierać jedną z czterech podstawowych swobód obywateli UE/EOG, tj. swobodę przepływu pracowników, poprzez: międzynarodowe pośrednictwo pracy, informowanie na temat członkowskich, warunków życia i pracy w krajach członkowskich, identyfikowanie i przeciwdziałanie przeszkodom w mobilności. Usługi EURES są ogólnodostępne, bezpłatne i skierowane do osób poszukujących pracy, zainteresowanych wyjazdem do innego kraju UE/EOG w celach podjęcia pracy oraz do pracodawców, którzy chcą prowadzić rekrutację pracowników z zagranicy. W Polsce zadania w ramach sieci EURES realizuje m.in. M. Zadania wykonywane w ramach projektu "K." udostępniane są ostatecznym beneficjentom bezpłatnie. Zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu nie jest powiązany z dalszą sprzedażą opodatkowaną.

W oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu "K."

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl