IPPP1/443-726/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-726/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia przy ustalaniu proporcji obrotu związanego z zaliczkowymi wpłatami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia przy ustaleniu proporcji obrotu związanego z zaliczkowymi wpłatami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia realizuje budowę mieszkań ze środków własnych członków, wnoszonych w formie wpłat ratalnych w kwotach ustalonych na podstawie stanu zaawansowania inwestycji. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymane zaliczki na budowę mieszkań traktowane są przez spółdzielnię jako obrót stanowiący podstawę opodatkowania. O kwoty podatku naliczonego przy zakupie materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT obniżany jest podatek należny.

Ponadto w spółdzielni występuje także obrót niepodlegający opodatkowaniu, związany z gospodarką mieszkaniową oraz opodatkowany dotyczący znajdujących się w eksploatacji garaży i w niewielkich kwotach lokali użytkowych.

Przy kwalifikowaniu wydatków, spółdzielnia dokonuje odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz z czynnościami nieopodatkowanymi, w stosunku do których takiego prawa nie posiada.

Nie jest jednak możliwe wyodrębnienie całości kwot do czynności wyżej wymienionych, stąd też spółdzielnia stosuje proporcjonalne rozliczenie kwot podatku naliczonego, w celu przypisania czynnościom w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest uwzględnienie przy obliczeniu proporcji obrotu opodatkowanego i zwolnionego, a w efekcie kwoty podatku VAT naliczonego dającej prawo do obniżenia podatku należnego, obrotu związanego z zaliczkowymi wpłatami członków na realizację inwestycji.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zdaniem Spółdzielni uwzględnienie w ustaleniu proporcji, obrotu związanego z zaliczkowymi wpłatami na realizację inwestycji jest właściwe.

W myśl art. 90 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik obniża podatek należny o tę część podatku, którą może przypisać do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 91 ust. 2 nie dokonuje się rocznej korekty w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jednakże w art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest mowa o tym, że "amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe".

Ponieważ budynki mieszkalne nie będą podlegały amortyzacji, to zdaniem spółdzielni zaliczki wpłacane przez członków na poczet wkładów budowlanych nie mogą zostać wyłączone z obrotu spółdzielni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Przepis ustawy zawarty w art. 90 ust. 5 wskazuje, że do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Artykuł 87 ust. 3 ustawy - różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Przepisy art. 90 ust. 5 i 6 ustawy wskazują na wyłączenie, zgodnie z którym do obrotu nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji) używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności oraz uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W oparciu o przepis art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, że Wnioskodawca właściwie wskazał, iż zaliczkowe wpłaty dokonywane przez członków spółdzielni w związku z realizacją budowy mieszkań winny być zaliczone do obrotu, stanowiącego podstawę do ustalenia proporcji. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy do obrotu wlicza się również kwoty otrzymanych zaliczek pomniejszone o kwotę podatku. Ponadto należy wskazać, iż wybudowane mieszkania nie będą podlegać amortyzacji, dlatego też wpłacane zaliczki na poczet przedmiotowej inwestycji nie podlegają wyłączeniu z obrotu o którym mowa w art. 90 ust. 5 ustawy. Należy również wskazać, iż działalność Wnioskodawcy - Spółdzielni - polega głównie na budowaniu lub nabywaniu budynków w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków spółdzielni, dlatego też transakcje w zakresie nieruchomości nie mogą zostać uznane za dokonywane sporadycznie. W związku z powyższym, obrót z wpłacanych przez członków spółdzielni zaliczek na poczet budowanych mieszkań winien być uwzględniony przy wyliczaniu proporcji o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, z uwagi iż wybudowane mieszkania nie będą podlegały amortyzacji i transakcje związane z nieruchomościami nie są wykonywane przez Wnioskodawcę sporadycznie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl