IPPP1/443-725/13-4/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-725/13-4/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 26 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27 sierpnia 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi przeprowadzenia egzaminów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi przeprowadzenia egzaminów.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 5 września 2013 r., złożonym w dniu 6 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność między innymi w postaci usług szkoleniowych w zakresie programów Microsoft. W tym celu zatrudnia pracowników, którzy prowadzą szkolenia, a także korzysta z podwykonawstwa osób prowadzących działalność gospodarczą, którzy posiadają stosowne kwalifikacje do prowadzenia szkoleń. Szkolenia zakończone są egzaminem, który uczestnik szkolenia odbywa w siedzibie Spółki na sprzęcie Spółki, za pomocą aplikacji z której Spółka może korzystać, gdyż wcześniej zakupiła usługi w postaci umożliwienia przeprowadzenia egzaminów dotyczących programów Microsoft. Dla usług sprzedawanych przez Spółkę podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży usługi szkoleniowej, w skład której wchodzi egzamin. Istnieje również możliwość przystąpienia tylko do egzaminu, bez odbywania szkolenia. Wówczas podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży przeprowadzonego egzaminu.

Spółka zakupuje od firmy zarejestrowanej w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej usługi elektroniczne, które umożliwiają przeprowadzenie egzaminów dotyczących programów Microsoft. Spółka jako nabywca usługi opodatkowuje podatkiem VAT usługi elektroniczne po przeprowadzeniu egzaminów potwierdzonych fakturą wystawioną przez firmę od której je nabywa. Jeśli dochodzi do dokonania przedpłaty w postaci voucherów na egzaminy, to wówczas Spółka opodatkowuje podatkiem VAT w momencie dokonania przedpłaty za usługi elektroniczne. Firma zarejestrowana w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej udostępnia na własnym serwerze aplikację do przeprowadzenia egzaminu MCTS (M.Certified Technology Specjalist) / MCITP (M.Certified IT Technology Professional).

W powyższych szkoleniach i egzaminach biorą udział osoby indywidualne oraz osoby zgłaszane przez instytucje. Spółka zawarła umowę z Warszawską Wyższą Szkolą Informatyki w związku z realizacją projektu: "Kuźnia kompetencji IT - otwarte szkolenia IT dla osób spoza społeczności akademickiej" współfinansowanego w co najmniej 70% ze środków Unii europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego na zorganizowanie egzaminu MCTS/MCITP zakończonego uzyskaniem certyfikatu imiennego dla 24 uczestników szkoleń. Ponieważ instytucja ta jest beneficjentem środków publicznych, więc Spółka traktuje usługi zlecone przez tą instytucję, jako usługi zwolnione, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.04.2012 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W uzupełnieniu wskazano, że Spółka nie świadczy usług będących przedmiotem zapytania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Testy egzaminacyjne zamawiane są drogą elektroniczną na podstawie zgłoszenia uczestnika na określony dzień i godzinę.

Osoba zdająca egzamin jest rejestrowana przez pracownika COMP, weryfikowana jest jego tożsamość i uczestnik egzaminu wprowadzany jest na salę, gdzie po przedstawieniu mu przez pracownika COMP warunków uczestnictwa udostępniany jest mu formularz egzaminacyjny, gdzie przy pomocy nadanego numeru identyfikacyjnego uczestnik uzyskuje dostęp do danego egzaminu.

Po upływie czasu przewidzianego na zdanie egzaminu uczestnik dostaje wydruk z wynikiem, który po połączeniu się serwera COMP S.A z serwerem firmy, która udostępniła testy automatycznie jest przesyłany, i jest podstawą do wystawienia przez nich certyfikatu.

Usługi będące przedmiotem zapytania realizowane są za pomocą internetu w większości zautomatyzowane przy niewielkim udziale człowieka.

Wykonanie przedmiotowej usługi bez wykorzystania technologii internetu nie byłoby możliwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia z VAT, w przypadku, gdy wystawia fakturę za egzaminy na rzecz Beneficjenta Zleceniodawcy, który płaci za te usługi środkami uwzględnionymi w realizowanym przez Beneficjenta projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Spółkę faktura stanowi dla Beneficjenta dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że usługi przeprowadzenia samego egzaminu podlegają zwolnieniu z podatku VAT w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.04.2012 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli są sfinansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Usługi przeprowadzenia samego egzaminu mogą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, na takich samych zasadach jak usługi szkoleniowe, które:

- pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Egzamin jest integralną częścią kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Kwalifikacje zawodowe potwierdzane są świadectwem wystawionym przez jednostki objęte systemem oświaty lub zaświadczeniem o zdaniu egzaminu - w pozostałych przypadkach. Świadczą o tym m.in. przepisy Kodeksu Pracy, które w art. 103,2 Rozdział III Kwalifikacje zawodowe upoważnia do przyznania urlopu szkoleniowego dla pracownika przystępującego do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Również Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. z 2009 r. Nr 61, poz. 502) w § 9 określa, że umowa w sprawie realizacji przygotowania zawodowego dorosłych określa w szczególności rodzaj egzaminu. Ponieważ w przepisach dotyczących podatku VAT nie został określony zakres usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zatem konieczne jest sięgnięcie do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L nr 77/1). Rozporządzenie unijne ma charakter wiążący dla wszystkich państw członkowskich i jest ono stosowane bezpośrednio - czyli nie wymaga implementacji do prawa krajowego, lecz staje się jego elementem z chwilą wejścia w życie. Usługi w zakresie szkoleń zawodowych w ww. rozporządzeniu wykonawczym Rady są rozumiane jako nauczanie:

* pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz

* mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z tym, że bez znaczenia w tym przypadku jest czas trwania kursu, tak samo więc traktowane są kursy trwające jeden dzień jak i kilka miesięcy, a egzamin jest niezbędnym elementem tego nauczania.

Drugim elementem zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest finansowanie tych usług w całości ze środków publicznych.

Ustawa o VAT nie wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem środków publicznych, a więc w tym zakresie trzeba posiłkować się definicją środków publicznych zawartą w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Przepisy te zaliczają do środków publicznych m.in.: dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz określone w tym przepisie przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Jeśli dofinansowanie prowadzonych szkoleń nastąpi z tych źródeł, to wówczas będzie to finansowanie ze środków publicznych spełniające warunek zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Środki otrzymywane przez beneficjentów na prowadzenie projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z budżetu państwa (dotacja celowa) i Europejskiego Funduszu Społecznego (płatność pochodząca z budżetu Unii Europejskiej), zdaniem MF mieszczą się kategorii środków publicznych. Finansowanie ze środków publicznych ma miejsce, jeśli Spółka świadczy usługi związane z kształceniem zawodowym na rzecz Beneficjenta - Zleceniodawcy, który płaci za usługi szkoleniowe, a jednocześnie środki te są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez Beneficjenta projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Spółkę faktura stanowi dla Beneficjenta dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ((Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (§ 13 ust. 8 rozporządzenia).

Na mocy § 13 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Niemniej jednak wskazać należy, że dostawa towarów i usług, związana z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, by korzystała ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 17a ustawy lub w § 13 ust. 9 rozporządzenia, winna być dokonana przez ten sam podmiot, co wyświadczył usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Natomiast zapis "finansowana w całości ze środków publicznych" nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (...),

c. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1),

c. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

e. inne środki.

W tym miejscu wskazać należy, że art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1), wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (282/2011) kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Beneficjentem Projektu, współfinansowanego w co najmniej 70% ze środków Unii europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na zorganizowanie egzaminu MCTS/MCITP zakończonego uzyskaniem certyfikatu imiennego dla 24 uczestników szkoleń.

W uzupełnieniu wniosku, Spółka wskazała, że nie świadczy usług będących przedmiotem zapytania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Testy egzaminacyjne zamawiane są drogą elektroniczną na podstawie zgłoszenia uczestnika na określony dzień i godzinę. Osoba zdająca egzamin jest rejestrowana przez pracownika COMP, weryfikowana jest jego tożsamość i uczestnik egzaminu wprowadzany jest na salę, gdzie po przedstawieniu mu przez pracownika COMP warunków uczestnictwa udostępniany jest mu formularz egzaminacyjny, gdzie przy pomocy nadanego numeru identyfikacyjnego uczestnik uzyskuje dostęp do danego egzaminu. Po upływie czasu przewidzianego na zdanie egzaminu uczestnik dostaje wydruk z wynikiem, który po połączeniu się serwera COMP S.A z serwerem firmy, która udostępniła testy automatycznie jest przesyłany, i jest podstawą do wystawienia przez nich certyfikatu. Usługi będące przedmiotem zapytania realizowane są za pomocą internetu w większości zautomatyzowane przy niewielkim udziale człowieka. Wykonanie przedmiotowej usługi bez wykorzystania technologii internetu nie byłoby możliwe.

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Świadczone usługi polegają na zorganizowaniu egzaminu zakończonego uzyskaniem certyfikatu imiennego dla 24 osób.

Tym samym dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wnioskodawca nie świadczy również usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Przedmiotem usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Beneficjenta jest jedynie zapewnienie własnych pracowników dokonujących rejestracji i weryfikacji tożsamości uczestnika egzaminu, wprowadzenia go na salę. Pracownik Spółki przedstawia uczestnikowi egzaminu warunków uczestnictwa, udostępnia formularz egzaminacyjny, gdzie przy pomocy nadanego numeru identyfikacyjnego uczestnik uzyskuje dostęp do danego egzaminu.

Natomiast po upływie czasu przewidzianego na zdanie egzaminu uczestnik dostaje wydruk z wynikiem, który po połączeniu się serwera Spółki z serwerem firmy, która udostępniła testy automatycznie jest przesyłany, i jest podstawą do wystawienia przez firmę certyfikatu.

Testy egzaminacyjne Spółka zamawia są drogą elektroniczną na podstawie zgłoszenia uczestnika na określony dzień i godzinę.

O usługach kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy, jeśli podwykonawca faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia. Takich usług Wnioskodawca nie świadczy. Wnioskodawca, jako podwykonawca, nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego a jedynie zapewnienia własny personel w celu rejestracji i weryfikacji tożsamości uczestnika egzaminu, wprowadzenia go na salę, przedstawienia uczestnikowi egzaminu warunków uczestnictwa, udostępnia formularza egzaminacyjnego, gdzie przy pomocy nadanego numeru identyfikacyjnego uczestnik uzyskuje dostęp do danego egzaminu. Wnioskodawca zamawia również drogą elektroniczną testy egzaminacyjne (na podstawie zgłoszenia uczestnika na określony dzień i godzinę) dla zleceniodawcy - wykonawcy projektu szkoleniowego i jednocześnie beneficjenta środków publicznych.

Zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Wnioskodawca nie świadczy bowiem usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Tym samym nie jest możliwym również, w analizowanej sprawie, zastosowanie zwolnienia o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 oraz § 13 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest również uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 17 i 17a ustawy lub § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, gdyż jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest podmiotem świadczącym usługi podstawowe, tj. usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi świadczone na mocy zawartej umowy opodatkowane będą podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl