IPPP1/443-724/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-724/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką zajmującą się miedzy innymi wywozem i utylizacją odpadów stałych. Usługa będąca przedmiotem zapytania polega na odpłatnym wydzierżawieniu pojemnika do gromadzenia nieczystości. Usługa ta jest powiązana (równolegle świadczona) z usługą odbioru, wywozu odpadów i ich zagospodarowania.

Usługa dzierżawy pojemnika wraz z usługą wywozu nieczystości stałych (frakcji mokrej) zgromadzonych w dzierżawionym pojemniku i usługą odbioru worka z osobno wysegregowanymi surowcami wtórnymi (frakcją suchą) stanowi całość świadczonej usługi odbioru odpadów komunalnych. Usługa dla części odbiorców jest świadczona z pominięciem odbioru odpadów segregowanych. Wówczas całość wywożonych odpadów jest gromadzona w dzierżawionych pojemnikach. Wszystkie sprecyzowane wyżej usługi świadczone są na podstawie jednej umowy na odbiór odpadów komunalnych.

Usługa dzierżawy pojemnika będąca przedmiotem zapytania jest wykonywana w połączeniu z usługą odbioru i wywozu odpadów. Odbiór odpadów zgromadzonych w przedmiotowym pojemniku odbywa się 1 raz tygodniowo lub 1-2 razy w miesiącu zgodnie z harmonogramem ustalonym w porozumieniu z odbiorcą usługi. Odbiór osobno wysegregowanych surowców wtórnych wykonywany jest raz w miesiącu zgodnie z harmonogramem podanym do wiadomości odbiorcy usługi. Odbiór odpadów może być dokonywany również na podstawie zgłoszenia telefonicznego zleceniodawcy (odbiorcy usług).

Wydanie pojemnika zleceniodawcy (odbiorcy usługi) odbywa się za pokwitowaniem, pod warunkiem podpisania przez odbiorcę usług umowy na świadczenie całości usługi odbioru odpadów komunalnych. W ramach usługi Spółka zobowiązuje się do wymiany pojemnika w przypadku jego zużycia będącego wynikiem normalnego użytkowania. W przypadku zaginięcia, zniszczenia lub przedwczesnego (wynikającego z niewłaściwego użytkowania) zużycia pojemnika, zleceniodawca (odbiorca usługi) zobowiązany jest do pokrycia równowartości zaistniałej szkody. Rozwiązanie umowy na odbiór odpadów komunalnych skutkuje odebraniem pojemnika za pokwitowaniem.

Spółka nie świadczy usług polegających wyłącznie na dzierżawieniu pojemników bez powiązania z odbiorem, wywozem i zagospodarowaniem odpadów zgromadzonych w tychże pojemnikach. 26 czerwca 2009 r. wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego o sklasyfikowanie usługi dzierżawy pojemników na odpady. W odpowiedzi wnioskodawca otrzymał informację, iż usługa ta mieści się w grupowaniu: PKWiU 90.00.21-00.00 "Usługi w zakresie wywożenia odpadów". Jest to grupowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się do celów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na usługę dzierżawy pojemników na gromadzenie odpadów należy stosować stawkę VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy dla usługi dzierżawy pojemników do gromadzenia odpadów świadczonej w powiązaniu z usługą odbioru i wywozu tych odpadów należy zastosować stawkę VAT 7%. Wynika to zarówno z charakteru samej usługi jak i klasyfikacji, której dokonała upoważniona do tego instytucja.

Do niniejszego wniosku dołączono potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię pisma z Urzędu Statystycznego, w którym zawarta jest klasyfikacja usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, dla niektórych towarów i usług, ustawodawca przewidział możliwość stosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Stosownie zatem do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zastosowanie określonej stawki podatku od towarów i usług do sprzedaży danego towaru wymaga zatem prawidłowego zaklasyfikowania tego wyrobu zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Zauważyć należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał opinię z Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, iż usługa dzierżawy pojemników na odpady, będąca przedmiotem zapytania, mieści się w grupowaniu PKWiU 90.00.21-00.00 "Usługi w zakresie wywożenia odpadów".

Opisana powyżej usługa objęta jest preferencyjną, tj. 7%, stawką podatku VAT z uwagi na fakt, iż znajduje się ona w pozycji 153 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT, w której wskazano "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" PKWiU 90.0.

Uwzględniając przywołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w sytuacji zaklasyfikowania przedmiotowej usługi dzierżawy pojemników na odpady do symbolu PKWiU 90.00.21-00.00 "Usługi w zakresie wywożenia odpadów", jej świadczenie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy.

Podkreślenia jednakże wymaga fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów czy usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym należy podkreślić, iż niniejszą interpretację oparto na założeniu, że przedmiotowa usługa polegająca na dzierżawie pojemników na odpady faktycznie mieści się w PKWiU 90.00.21-00.00 "Usługi w zakresie wywożenia odpadów".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z tym załączone pismo Urzędu Statystycznego nie było przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl