IPPP1/443-72/09-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-72/09-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego ze zrealizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego ze zrealizowaną inwestycją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wynikiem realizacji projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców" był zakup następujących towarów i usług:

* wykonanie okablowania budynków Urzędu Miasta L.,

* dostawa stacji roboczych dla stanowisk pracy w Urzędzie,

* dostawa serwerów dla systemu obiegu dokumentów w Urzędzie,

* dostawa systemu bazodanowego dla systemu obiegu dokumentów w Urzędzie,

* dostawa systemu obiegu dokumentów wraz z wdrożeniem w Urzędzie,

* dostawa infomatów dostępowych,

* dostawa skanerów dla biur podawczych w Urzędzie,

* promocja projektu.

Wszystkie wymienione wyżej towary przeznaczone były wyłącznie do wykorzystania przez pracowników Urzędu Miasta L. do usprawnienia wykonywanych przez nich zadań służbowych. Sprzęt komputerowy - stacje robocze, serwery, skanery i infomaty - zainstalowane były w budynkach należących do Urzędu.

Z powstałej infrastruktury okablowania budynków korzystają wyłącznie pracownicy Urzędu.

Zakupione w wyniku realizacji tego projektu towary i usługi nie są przeznaczone do świadczenia usług na rzecz innych podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto L. w ramach realizacji tego projektu może odliczyć podatek VAT w zakupach towarów i usług niezbędnych do jego realizacji.

Zdaniem wnioskodawcy brak jest możliwości do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ Urząd Miasta L. nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z tą inwestycją.

Wszystkie zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi służą wyłącznie pracownikom Urzędu Miasta w celu lepszej i szybszej obsługi mieszkańców L. w zakresie zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Jednocześnie informuję, że Miasto L. otrzymało już interpretację na ww. temat w roku 2007 Znak: IP-PP2-443-442/07-2/IB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku Miasta L. towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Podstawową zasadą dla realizacji prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Strona nie wykorzysta projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców" do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Miasto L. nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT przy wykonywaniu projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl