IPPP1-443-719/07-3/IZ
Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-719/07-3/IZ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń bez obsługi - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń bez obsługi.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka z o.o. świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.34.10-00.00 "Usługi wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi".
Usługi te obejmują:
* wypożyczenie i wykonanie zabudowy powierzchni (projekt, montaż i demontaż),
* dostarczenie indywidualnych elementów zabudowy,
* wypożyczenie mebli, sprzętu agd, sprzętu audio-video na odrębne zlecenie.
Usługi te świadczone są:
na rzecz polskich podmiotów gospodarczych w kraju i poza jego granicami
na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych (z krajów UE oraz z krajów trzecich) na targach w kraju jaki poza jego granicami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jak powinna być opodatkowana usługa sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 71.34.10-00.00 "Usługi wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi" świadczona na rzecz:
polskich podmiotów gospodarczych na targach w kraju i poza jego granicami
zagranicznych podmiotów gospodarczych na targach w kraju i poza jego granicami.
Spółka z o o. uważa, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.34.10-00.00 "Usługi wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi"
świadczone na rzecz polskich podmiotów gospodarczych w kraju i poza jego granicami - podlegają opodatkowaniu w Polsce,
świadczone na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych (z krajów UE oraz z krajów trzecich) na targach w kraju jak i poza jego granicami - nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Ustawodawca przewidział jednak dla pewnych usługi szczegółowe regulacje dotyczące określenia miejsca ich świadczenia.
Stosownie do zapisu art. 27 ust. 3 ww. ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W powołanym powyżej ust. 4 pkt 6 wymieniono usługi wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.
Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.34.10-00.00 tj. usługi wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi. Nabywcami tych usług są zarówno podmioty krajowe jak i zagraniczne.
Gdy nabywcą usługi jest podmiot zagraniczny z kraju trzeciego lub z terytorium Wspólnoty miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności bądź stały adres lub miejsce zamieszkania. W odniesieniu do nabywców z terytorium Wspólnoty zasada ta będzie miała zastosowanie, pod warunkiem, iż nabywca posiada status podatnika i ma siedzibę w kraju innym niż świadczący usługę.
W przypadku gdy nabywcą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest podatnik polski, mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale nie w kraju innym niż w kraju świadczącego usługę, nie może mieć zastosowania zasada określona w ww. art. 27 ust. 3 pkt 2. W takiej sytuacji ustalając miejsce świadczenia dla przedmiotowej usługi kierować się należy generalną zasadą określoną w art. 27 ust. 1 ustawy.
W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, iż usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.34.10-00.00 "Usługi wynajmu lub dzierżawy pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi" świadczone dla polskich podatników podlegają opodatkowaniu w kraju (mieszczą się w dyspozycji art. 5 ust. 1 ww. ustawy), świadczone dla nabywców zagranicznych nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, że nie dokonuje klasyfikacji statystycznej usług świadczonych przez podatnika. Organem właściwym w tym zakresie jest Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który na wniosek zainteresowanego klasyfikacji takiej dokonuje.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.