IPPP1-443-718/07-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-718/07-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności lokalu na rzecz członka spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności lokalu na rzecz członka spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia przenosi własność lokalu na rzecz członka spółdzielni, który posiada spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu ustanowione po 1 maja 2004 r.. Czynność ta, podlega podatkowi VAT i na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o VAT, do końca roku 2007 korzysta z opodatkowania stawką- 0%. Natomiast po 31 grudnia 2007 r. czynność ta będzie opodatkowana stawką 7%. Do 31 lipca 2007 r. członek spółdzielni w takiej sytuacji dopłacał połowę różnicy między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym (to stanowiło podstawę opodatkowania). Obecnie członkowie uzyskują własność mieszkania po dopłaceniu wyłącznie nominalnej kwoty umorzonego kiedyś kredytu budowlanego. Te pieniądze, Spółdzielnia oddaje w całości do budżetu państwa. Spółdzielnia nie uzyskuje więc przychodu. Członkowie wpłacają natomiast kwotę za przeniesienie udziału w gruncie. Udział w gruncie, przenoszony jest w tym samym akcie notarialnym co własność lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy od czynności przeniesienia własności lokalu, do którego przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu ustanowione po 1 maja 2004 r. należy naliczać podatek VAT, jeśli według nowych zasad wprowadzonych ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych, osoby te nie dokonują żadnych wpłat do spółdzielni z wyjątkiem nominalnego umorzenia kredytu.

* Jeśli należy naliczyć VAT od wyżej wymienionej czynności, jaka będzie podstawa opodatkowania, uwzględniając nowe zasady rozliczania spółdzielni z członkami, którzy przenoszą własność lokali.

* Jaką stawką opodatkować kwoty wpłacone z tytułu przeniesienia wraz z własnością lokalu udziału we własności gruntu.

Zdaniem Wnioskodawcy, po 31 lipca 2007 r. przy czynności przeniesienia własności lokalu na rzecz członka, który posiadał spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu (ustanowione po 1 maja 2004 r.), nie powstanie obowiązek naliczenia podatku VAT, gdyż jedyną kwotą wpłaconą z tytułu przeniesienia własności jest kwota nominalnego umorzenia kredytu. Jest to kwota w całości przekazywana do budżetu państwa, spółdzielnia nie osiąga z tego tytułu przychodu.

Natomiast obowiązek naliczenia VAT, powstanie w przypadku wpłaty kwoty z tytułu przeniesienia udziału w gruncie. Należy wtedy zastosować stawkę VAT, taką samą jak przy przeniesieniu własności lokalu wraz z którym przenosi się udział w gruncie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Z kolei art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy, stanowi iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku 0% stosuje się do: przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego.

Zatem, z ww. przepisów wynika, iż przy przeniesieniu własności lokalu mieszkalnego (do którego przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu ustanowione po 1 maja 2004 r.), Spółdzielnia korzysta do 31 grudnia 2007 r. ze stawki 0%, biorąc za podstawę opodatkowania, różnicę między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę podatku.

Spółdzielnia wskazuje, iż po 31 lipca 2007 r. członkowie spółdzielni w związku ze zmianą ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uzyskują własność mieszkania po dopłaceniu wyłącznie nominalnej kwoty umorzonego kredytu budowlanego, którą to kwotę Spółdzielnia przekazuje w całości do budżetu państwa, nie uzyskując z tego tytułu żadnego przychodu, w związku z czym, zdaniem Spółdzielni nie powstanie obowiązek naliczenia podatku.

Jednakże przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy wyraźnie wskazuje, iż czynność przeniesienia własności lokalu mieszkalnego jest dostawą towarów, która stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w przypadku gdy Spółdzielnia przenosi własność lokalu na rzecz członka spółdzielni, który posiada spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu po dopłaceniu wyłącznie nominalnej kwoty umorzonego kredytu budowlanego, dokonuje dostawy, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Natomiast podstawa opodatkowania powinna być ustalona stosownie do art. 29 ust. 8 ustawy, który stanowi, iż jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Powyżej wskazano, iż stawka w wysokości 0% od dostawy wymienionej w art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy, obowiązywała do 31 grudnia 2007 r., natomiast stosownie do postanowień ustawy z dnia 19 września 2007 r. - o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), od dnia 1 stycznia 2008 r. obowiązuje stawka w wysokości 7%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w ust. 12 tego art. zapisano, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Następnie w ust. od 12a do 12c art. 41 ustawy, ustawodawca zawarł definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 249, poz. 1861), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7%, również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c.

W przypadku kwot wpłacanych przez członków z tytułu przeniesienia wraz z własnością lokalu mieszkalnego udziału we własności gruntu, stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy, do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązywała stawka w wysokości 0%, natomiast od dnia 1 stycznia 2008 r. obowiązuje stawka w wysokości 7%. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu: faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl