IPPP1/443-71/11-4/ISz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-71/11-4/ISz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej premii / bonusu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej premii / bonusu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i dokonuje zakupów hurtowych produktów. Za uzyskanie pewnego pułapu obrotów w określonym czasie, dostawcy wypłacają premię (bonus). Premia pieniężna (bonus) wypłacana jest jako odpowiednio procent w stosunku do przekroczeń pewnego pułapu sprzedaży netto na koncie rozrachunkowym. Warunkiem jaki musi spełnić Spółka jest zakup produktów w odpowiednim okresie rozliczeniowym na łączną wartość przekraczającą limit przewidziany w umowie. Na otrzymaną premię (bonus) Spółka zamierza wystawiać notę obciążeniową a dostawca notę uznaniową.

W uzupełnieniu dodano:

1.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie/bonusy nie mają związku z jakimkolwiek zobowiązaniem do eksponowania towarów. Wypłacane premie nie mają również związku z obowiązkiem dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię/bonus. Wnioskodawca w zamian za uzyskanie prawa do premii/bonusu nie ma też obowiązku posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, czy prowadzenia reklamy.

2.

Otrzymywane premie/bonusy są wyliczane wyłącznie na podstawie zrealizowanych dostaw w konkretnym okresie w konkretnej ilości i dotyczą określonego asortymentu towarów.

3.

Jeżeli Wnioskodawca w jakimś okresie nie podejmie działań w zakresie prowadzonej sprzedaży towarów albo nie osiągnie przewidzianych wcześniej progów obrotów premia/bonus nie jest wypłacany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy wypłacane premie czy bonusy związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, lecz wypłacane z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów w okresie rozliczeniowym powinny być traktowane jako odrębna transakcja usługowa podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy wypłacane premie czy bonusy związane są z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, lecz wypłacane wyłącznie z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów w okresie rozliczeniowym, nie powinny być traktowane jako odrębna transakcja usługowa podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Za uzasadnieniem zaprezentowanego stanowiska przemawiają wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06), 2008 r. (sygn. akt I FSK 995/08) i 2010 r. (sygn. akt I FSK 2137/08), gdzie sądy stwierdzają że "osiągnięcie przez nabywcę towarów w określonej umowie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi. Transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a także nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu (...) wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nie odnoszącą się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynności nabycia (dostawy) towarów przez nabywcę tylko poprzez fakt ich zsumowania nie stają się jednocześnie jego usługą na rzecz dostawcy (...) Zatem po odrzuceniu pod wpływem orzecznictwa sądowego kwalifikacji takich premii jako wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, należy przyjąć, iż wypłata premii jest neutralna z punktu widzenia podatku od towarów i usług, a zatem nie uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania u podatnika dokonującego wypłaty".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Usługa, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. By uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdy premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, nie stanowi ona dla nabywcy towarów zapłaty za świadczenie przez niego na rzecz sprzedawcy usług. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje zakupów hurtowych produktów. Za uzyskanie pewnego pułapu obrotów w określonym czasie, dostawcy wypłacają premię (bonus). Premia pieniężna (bonus) wypłacana jest jako odpowiedni procent w stosunku do przekroczeń pewnego pułapu sprzedaży netto na koncie rozrachunkowym. Warunkiem jaki musi spełnić Spółka jest zakup produktów w odpowiednim okresie rozliczeniowym na łączną wartość przekraczającą limit przewidziany w umowie.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie/bonusy nie mają związku z jakimkolwiek zobowiązaniem do eksponowania towarów. Wypłacane premie nie mają również związku z obowiązkiem dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię/bonus. Wnioskodawca w zamian za uzyskanie prawa do premii/bonusu nie ma też obowiązku posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, czy prowadzenia reklamy.

Otrzymywane premie/bonusy są wyliczane wyłącznie na podstawie zrealizowanych dostaw w konkretnym okresie w konkretnej ilości i dotyczą określonego asortymentu towarów. Jeżeli Wnioskodawca w jakimś okresie nie podejmie działań w zakresie prowadzonej sprzedaży towarów albo nie osiągnie przewidzianych wcześniej progów obrotów premia/bonus nie jest wypłacany.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikiem warunkującym otrzymanie premii pieniężnych (bonusów) przez Wnioskodawcę jest osiągnięcie w określonym czasie ustalonego wcześniej w umowie poziomu zakupów.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez nabywcę tych towarów w odpowiedniej wielkości lub też dokonywanie terminowych płatności nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz dostawcy. Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentami (dostawcami) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa. Zatem w niniejszym przypadku nie występuje wzajemne świadczenie o charakterze ekwiwalentnym.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - otrzymywane premie (bonusy), stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonego pułapu obrotów w określonym czasie nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i otrzymana w takim przypadku premia pieniężna, bonus nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usługi.

Otrzymywane premie pieniężne, bonusy nie są wynagrodzeniem za określone zachowanie się Wnioskodawcy wobec swoich dostawców.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej w umowie wielkości zakupów i wypłacenie z tego tytułu przez sprzedawcę kwartalnej i rocznej premii pieniężnej (bonusu) nie stanowi usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc się do orzeczeń Sądów przywołanych przez Wnioskodawcę, tut. Organ podziela wyrażone w nich stanowisko, iż samo osiągnięcie przez kupującego określonej wielkości obrotu z tytułu realizowanych zakupów u jego kontrahenta, nie stanowi usługi na rzecz sprzedawcy oraz przywołanymi w tym zakresie orzeczeniami sądów (NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06, NSA w wyroku z dnia 23 września 2008 r. sygn. akt I FSK 998/08, NSA z 17 lutego 2010 r. sygn. akt I FSK 2137/08).

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej / bonusu w związku z dokonaniem przez Spółkę w określonym czasie określonego poziomu zakupów dotyczącego określonego asortymentu towarów, nie rozstrzyga natomiast kwestii skutków po stronie dostawcy towarów wypłacającego przedmiotowe premie pieniężne, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy, wypłacających te premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl