IPPP1-443-708/07-2/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-708/07-2/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zadań publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zadań publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w B. wykonuje powierzone mu w regulaminie organizacyjnym (statucie) przez gminę zadania polegające na utrzymaniu zieleni miejskiej, utrzymaniu czystości, konserwacji, oświetlenia konserwacji utrzymaniu i remoncie dróg ulic i chodników, utrzymaniu targowisk itp. Wnioskodawca wykonuje zatem zadania publiczne, których obowiązek wykonania przepisy prawa nakładają na gminę. Zakres przedmiotowy czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę określa regulamin organizacyjny (statut) Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w B.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy czynności wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w B. na podstawie upoważnienia zawartego w regulaminie organizacyjnym (statucie) uchwalonym przez gminę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czy w przypadku wykonywania przedmiotowych czynności Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w B. zobowiązany jest wystawić na rzecz gminy fakturę VAT, czy też może rozliczać się z gminą na podstawie not obciążeniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei, zgodnie z § 8 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) stanowi natomiast, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formie zakładu budżetowego. Ponadto, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 listopada 2005 r., III SA/WA 2445/2005, do powierzenia zadań własnych gminy jednostkom organizacyjnym (w tym zakładom budżetowym) nie jest potrzebna umowa. Podstawą do ich zlecenia może być bowiem sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania.

Wynika z powyższego, że dany podmiot nie jest zobowiązany uiścić podatku VAT, gdy:

* jest organem władzy publicznej lub urzędem obsługującym ten organ;

* wykonuje czynności wynikające z realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których realizacji został on powołany;

* nie wykonuje jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Strony, Zakład wykonuje powierzone mu w regulaminie organizacyjnym (statucie) przez gminę zadania (zadania publiczne gminy nałożone przepisami prawa). Przyjąć należy, że de facto wykonuje on czynności zadań publicznych.

Przedmiotowe czynności nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia się z gminna podstawie faktur VAT, lecz na podstawie not obciążeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 - j. t.) definiuje gminę jako wspólnotę samorządową, która zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa, i zawierać umowy z innymi podmiotami. Stosownie do ust. 2 art. 9 tej ustawy gmina oraz inna komunalna osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Artykuł 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) stanowi, iż gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego (gminy) w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

1.

odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;

2.

pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 zakłady budżetowe tworzą, (...) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ust. 2 art. 25 tej ustawy stanowi, iż tworząc zakład budżetowy organ, o którym mowa w ust. 1, określa:

1.

nazwę i siedzibę;

2.

przedmiot działalności;

3.

właściwą część budżetu, z którą zakład będzie się rozliczał;

4.

źródła przychodów własnych;

5.

stan wyposażenia w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane w użytkowanie zakładowi.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zakład Komunalny wykonuje powierzone mu w regulaminie organizacyjnym (statucie) przez gminę zadania publiczne nałożone na gminę odrębnymi przepisami, tj. utrzymanie zieleni miejskiej, utrzymanie czystości, konserwacja oświetlenia, konserwacja, utrzymanie i remont dróg ulic i chodników, utrzymanie targowisk itp.

Jak wskazują powołane wyżej przepisy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego (gminy) w szczególności w formie zakładu budżetowego. Gmina tworząc zakład budżetowy określa w jego statucie przede wszystkim przedmiot jego działalności. Tak więc relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą. Jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez jednostkę macierzystą czyli gminę zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Podkreślić należy, że powierzenie zakładowi budżetowemu konkretnych zadań przez gminę (innych niż określone statutem), nie tworzy - z punktu widzenia opodatkowania - sytuacji odmiennej od tej, gdy zakład wykonuje zadania statutowe. Umowa cywilnoprawna jest instrumentem, za pomocą którego następuje powierzenie wykonania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom, nie zaś własnej jednostce organizacyjnej.

Reasumując, zwolnieniu podlegają wyłącznie czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, które są wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowe na rzecz gminy, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, rozliczanie pomiędzy Zakładem Komunalnym a gminą winno się odbywać na podstawie innych dokumentów niż faktury, o których mowa w art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl