IPPP1/443-701/14-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-701/14-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nabycia nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nabycia nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. jest spółką celową prowadzącą działalność gospodarczą na rynku nieruchomości (zwana dalej "Spółką"). Obecnie Spółka planuje dokonać nabycia od polskiej spółki (zwanej dalej "Sprzedającym") kilkunastu budynków oraz budowli znajdujących się w gminie Błonie wraz z działkami, na których są posadowione te nieruchomości oraz jedną niezabudowaną działkę. Po sfinalizowaniu transakcji Spółka będzie wynajmować nabyte nieruchomości najemcom. Działalność Spółki, która obejmować będzie między innymi wynajem nabytych nieruchomości, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Poniżej Spółka przedstawia opis nieruchomości będących przedmiotem transakcji:

* zabudowane działki będące przedmiotem transakcji

W ramach transakcji Spółka nabędzie 12 budynków (magazynów), budynek administracyjny, 3 portiernie (zwane dalej łączenie "Budynkami") wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w skład której wchodzą między innymi drogi, parkingi, sieci, stacja transformatorowa, zbiorniki retencyjne i tablice reklamowe, wykorzystywane na potrzeby Budynków (zwane dalej łącznie "Budowlami").

Budynki i Budowle będące podmiotem transakcji znajdują się na działkach o następujących numerach ewidencyjnych: 31/90; 31/91, 31/94, 31/97, 31/103 i 31/105; 31/82 31/98;31/107; 31/100; 31/95; 29/32, 29/35, 29/37, 29/40 i 29/41; 29/36 i 29/39; 29/33; 29/23, 29/29 i 29/30; 29/22; 29/14; 29/11; 12/2 i 61/1 i 11/2 zwanych dalej "Gruntem 1". Budynki, Budowle i Grunt 1 zwane są łącznie Nieruchomością 1. Grunt I składa się wyłącznie z działek zabudowanych.

Budynki (za wyjątkiem Budynku Administracyjnego) i Budowle posiadane przez Sprzedającego zostały wybudowane przez Sprzedającego albo przez jego poprzedników prawnych, tj. spółki, które w przeszłości zostały przejęte przez Sprzedającego (a w konsekwencji Sprzedający stał się następcą prawnym takiej spółki). Wydatki związane z budową Budynków (za wyjątkiem Budynku Administracyjnego) i Budowli podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Sprzedający lub jego właściwi poprzednicy prawni mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z nabywaniem towarów i usług związanych z wybudowaniem Budynków (za wyjątkiem Budynku Administracyjnego), gdyż przedmiotowe nabycia były związane z jego (ich) działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i ten podatek odliczył (y).

Budynek Administracyjny (razem z działką, na której jest posadowiony) został nabyty dnia 29 grudnia 2006 r. od strony trzeciej przez poprzednika prawnego Sprzedającego tj. spółkę, która w przeszłości została przejęta przez Sprzedającego. Nabycie Budynku Administracyjnego podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i poprzednik prawny Sprzedającego miał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia, ponieważ Budynek Administracyjny był wykorzystywany w jego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, i podatek ten odliczył.

Sprzedający wynajmuje budynki magazynowe najemcom. Dziesięć magazynów i Budynek Administracyjny są już w całości przedmiotem umowy najmu. Na dzień planowanej transakcji minie okres dłuższy niż dwa lata, od kiedy magazyny i Budynek Administracyjny zostały wynajęte w całości. Pięć spośród przedmiotowych magazynów było ulepszonych (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych), a koszty ulepszenia przekroczyły 30% wartości początkowej poszczególnych magazynów. Również i w takim przypadku magazyny były wynajmowane w całości (po przeprowadzeniu ostatniego ulepszenia), a przed datą planowanej transakcji minie okres ponad dwóch lat od czasu ostatniego ulepszenia.

Pozostałe dwa magazyny są także przedmiotem umowy najmu, jednakże nie cała powierzchnia przeznaczona pod wynajem jest aktualnie wynajęta. Może się zdarzyć, że na dzień planowanej transakcji magazyny te lub jeden z nich będą w pełni wynajęte, jednakże w żadnym przypadku w tym dniu nie minie okres dwóch lat od momentu, kiedy byłyby wynajęte w całości.

Portiernie będące własnością Sprzedającego nie były przedmiotem oddzielnych umów najmu. Budowle również nie były oddzielnie wynajmowane. Jednakże na podstawie umów najmu magazynów zawartych przez Sprzedającego, ich najemcy mają prawo użytkowania przestrzeni wspólnej Nieruchomości, w tym między innymi dróg i parkingów.

Portiernie i Budowle (za wyjątkiem drogi objazdowej i drogi dojazdowej) nie były ulepszane (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych). Na dzień planowanej transakcji wydatki na ulepszenia drogi dojazdowej i drogi objazdowej przekroczą 30% wartości początkowej tych budowli.

* niezabudowana działka będąca przedmiotem transakcji

W ramach transakcji Spółka planuje nabyć również niezabudowaną działkę o numerze ewidencyjnym 29/43 położoną na terenie gminy Błonie, zwaną dalej "Gruntem 2".

Grunt 2 objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla gminy Błonie, przyjętym na podstawie uchwały rady miasta Błonie z dnia 30 czerwca 1993 r., z późniejszymi poprawkami z dnia 29 maja 1998 r., dnia 14 października 1999 r. i dnia 4 października 2004 r. (zwanym dalej "Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego").

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Grunt 2 oznaczony jest jako teren pod nieuciążliwą zabudowę usługowo-produkcyjną wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi.

Nieruchomość 1 oraz Grunt 2 są poniżej zwane łącznie Nieruchomością.

W ramach planowanej transakcji, oprócz Nieruchomości na Spółkę przejdą również:

* prawa i obowiązki wynikające z obowiązujących umów najmu, które z mocy prawa będą przeniesione na Spółkę (w tym depozyty wniesione przez najemców),

* dokumentacja związana z Nieruchomością i jej wynajmem, w tym dokumenty prawne dotyczące Nieruchomości, umowy najmu, decyzje administracyjne, dokumentacja techniczna, dokumentacja projektowa i podwykonawcza, dokumenty gwarancji wydane Sprzedającemu przez wykonawców (o ile takie istnieją; jeżeli jakiekolwiek dokumenty gwarancji wystawione zostały imiennie na Sprzedającego, zostanie dokonana odpowiednia cesja praw z tych dokumentów na Spółkę).

Może się także zdarzyć, iż przeniesione zostaną również prawa wynikające z gwarancji udzielonych Sprzedającemu przez generalnego wykonawcę (-ów) Nieruchomości, o ile takie istnieją.

W ramach planowanej transakcji Spółka zamierza, co do zasady, nabyć jedynie pozycje wymienione powyżej, a zwłaszcza nie zamierza nabyć aktywów niezwiązanych z Nieruchomością.

Przedmiotem transakcji nie będą w szczególności:

* firma (nazwa przedsiębiorstwa) Sprzedającego,

* wszelkie inne działki niezabudowane będące własnością Sprzedającego (za wyjątkiem wyżej wymienionej działki o numerze ewidencyjnym 29/43),

* umowy o zarządzanie Nieruchomością, ubezpieczenie Nieruchomości, umowy serwisowe z dostawcami dotyczące Nieruchomości (np. usługi ochroniarskie lub sprzątające), jak również umowy o dostawy mediów (dalej łącznie "Umowy Serwisowe"),

* umowy rachunków bankowych Sprzedającego,

* środki pieniężne należące do Sprzedającego (inne niż depozyty najemców wspomniane powyżej),

* należności i zobowiązania handlowe,

* rozliczenia międzyokresowe,

* zobowiązania inwestycyjne z tytułu pożyczek (w tym kredytów bankowych) związanych z przedmiotową Nieruchomością,

* instrumenty finansowe,

* wyposażenie biura Sprzedającego,

* inwestycje w obce środki trwałe związane z modernizacją dróg lokalnych,

* księgi handlowe Sprzedającego,

* umowy i dokumenty związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w zakresie obsługi administracyjnej i prawnej Sprzedającego (jak wspomniano powyżej, przekazana zostanie jedynie dokumentacja techniczna i prawna związana z Nieruchomością).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z intencją stron żadne Umowy Serwisowe nie będą przeniesione na Spółkę. Po sfinalizowaniu planowanej transakcji Spółka zawrze w tym zakresie nowe umowy. W związku z powyższym możliwe jest, że nowe umowy serwisowe będą zawarte z dostawcami wybranymi poprzednio przez Sprzedającego. Niewykluczone jest jednak, iż niektóre Umowy Serwisowe zostaną przeniesione na Spółkę. Jednakże może to nastąpić jedynie w wyjątkowych sytuacjach, kiedy zawarcie przez Spółkę nowej umowy nie będzie możliwe.

Sprzedający nie zatrudnia żadnych pracowników. W związku z tym nie będzie miało miejsca przeniesienie zakładu pracy.

Nieruchomość nie jest organizacyjnie, finansowo czy funkcjonalnie wydzielona w ramach działalności prowadzonej przez Sprzedającego (nie stanowi wydzielonej części przedsiębiorstwa Sprzedającego). Sprzedający nie dokonał zwłaszcza finansowego wydzielenia poprzez umożliwienie odpowiednich alokacji przychodów, kosztów, aktywów i zobowiązań do Nieruchomości. Ponadto Nieruchomość nie stanowi oddziału Sprzedającego.

Zarówno Spółka jak i Sprzedający są zarejestrowanymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości opisana w zdarzeniu przyszłym będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 w powiązaniu z art. 7 Ustawy o VAT (niewyłączoną z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 w powiązaniu z art. 7 Ustawy o VAT (niewyłączoną z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT).

Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, że analogiczne pytanie do pytania będzie przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego przez Sprzedającego.

UZASADNIENIE

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy planowana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. czy mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń z opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 Ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii.

W świetle powyższej definicji towarów, jak również z uwagi na fakt, iż planowane transakcje będą przeprowadzane za wynagrodzeniem, zdaniem Wnioskodawcy, mieszczą się one w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT, jako sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

a. Brak możliwości klasyfikacji przedmiotu sprzedaży jako przedsiębiorstwa

Przepisy Ustawy o VAT nie definiują pojęcia "przedsiębiorstwa" dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach, w doktrynie prawa podatkowego jest powszechnie akceptowalne, iż dla celów podatku VAT pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego. W myśl regulacji zawartej w tym artykule, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

* koncesje, licencje i zezwolenia,

* patenty i inne prawa własności przemysłowej,

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

* tajemnice przedsiębiorstwa,

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zdaniem Spółki, sprzedaż Nieruchomości razem z umowami najmu przejmowanymi z mocy prawa nie wyczerpuje przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa. Sprzedaży Nieruchomości nie będzie towarzyszył transfer innych kluczowych składników, wchodzących w skład normatywnej definicji i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Sprzedającego, obejmujących w szczególności:

* wszelkie działki niezabudowane posiadane przez Sprzedającego (za wyjątkiem działki o numerze ewidencyjnym 29/43),

* firmę (nazwa przedsiębiorstwa) Sprzedającego,

* Umowy Serwisowe,

* umowy rachunków bankowych Sprzedającego,

* środki pieniężne należące do Sprzedającego (inne niż depozyty najemców),

* należności i zobowiązania handlowe,

* rozliczenia międzyokresowe,

* zobowiązania inwestycyjne z tytułu pożyczek związanych z przedmiotową Nieruchomością,

* inwestycje w obce środki trwałe związane z modernizacją dróg lokalnych,

* księgi handlowe Sprzedającego;

* umowy i dokumenty związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w zakresie obsługi administracyjnej i prawnej Sprzedającego (jak wspomniano powyżej, przekazana zostanie jedynie dokumentacja techniczna i prawna związana z Nieruchomością).

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nabywane składniki majątkowe nie stanowią przedsiębiorstwa jest poparte licznymi interpretacjami podatkowymi wydanymi w podobnych stanach faktycznych m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 czerwca 2013 r. (sygn. IPTPP2/443-254/13-2/AW), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 marca 2013 r. (sygn. IPPP1/443-103/13-2/IGo), z dnia 15 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1108/12-2/EK), z dnia 6 listopada 2012 r. (sygn. IPPP1/443-905/12-2/AS), z dnia 18 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-284/12-3/RR) oraz z dnia 6 marca 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-850/11-2/PR), a także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 grudnia 2012 r. (sygn. ITPP2/443-1183/12/AD).

Ponadto, dodatkowym argumentem przemawiającym za tym, iż przedmiotem analizowanej transakcji nie jest przedsiębiorstwo Sprzedającego, dostarczają orzeczenia sądów, m.in. w wyroku NSA z dnia 6 października 1995 r., sygn. SA/Gd 1959/94, w których wyrażono tezę, iż zbycie przez podatnika tylko części jego aktywów z definicji nie może być zakwalifikowane jako zbycie przedsiębiorstwa, choćby nawet przedmiotem zbycia była zdecydowana większość składników majątkowych funkcjonującego przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi bowiem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

Tymczasem transakcji sprzedaży Nieruchomości nie będzie towarzyszył transfer wszystkich aktywów Sprzedającego. Mianowicie, w ramach przedmiotowej transakcji Sprzedający zbędzie jedynie środki trwałe w postaci danej nieruchomości wraz z depozytami wniesionymi przez najemców. Transakcja nie obejmie pozostałych istotnych aktywów Sprzedającego należących obecnie do jego przedsiębiorstwa, tj. niezabudowanych działek gruntu (za wyjątkiem działki o numerze ewidencyjnym 29/43), środków pieniężnych, ksiąg rachunkowych itp. Ponadto, na Wnioskodawcę nie będą przeniesione należności i zobowiązania handlowe oraz co do zasady - transferowane umowy, związane z działalnością przedsiębiorstwa Sprzedającego (za wyjątkiem umów najmu, które przejdą na Spółkę z mocy prawa).

Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw, aby sprzedaż Nieruchomości zaklasyfikować jako zbycie przedsiębiorstwa Sprzedającego.

b. Brak możliwości klasyfikacji przedmiotu sprzedaży jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa

W myśl regulacji art. 2 pkt 27 lit. e Ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników materialnych i niematerialnych stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

* w istniejącym przedsiębiorstwie istnieje zespół składników majątkowych, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym (w tym zobowiązania);

* zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie oraz finansowo;

* składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, dla uznania zespołu składników majątkowych i niemajątkowych będących przedmiotem sprzedaży za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Sprzedającego konieczne byłoby wyodrębnienie zespołu składników majątkowych zarówno na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej, jak i funkcjonalnej.

1. Zespół składników majątkowych

Podstawowym warunkiem uznania, że podatnik ma do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, będących we wzajemnych relacjach stanowiący zespół, a nie zbiór poszczególnych elementów. Warunek ten nie jest w analizowanym przypadku spełniony, gdyż przedmiotem transakcji będą głównie materialne składniki majątkowe (tekst jedn.: działki gruntu wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami), natomiast w skład przenoszonych elementów nie będą wchodziły m.in. niezabudowane działki posiadane przez Sprzedającego (za wyjątkiem działki o numerze ewidencyjnym 29/43), zobowiązania inwestycyjne z tytułu pożyczek związanych z przedmiotową Nieruchomością, prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z zarządzaniem, administracją i bieżącą obsługą nieruchomości, środki pieniężne Sprzedającego, należności i zobowiązania handlowe Sprzedającego, jak również cała dokumentacja, na podstawie której prowadzone są księgi Sprzedającego.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie przywołać również odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 13 czerwca 2003 r. na zapytanie nr 1778 w sprawie możliwości uznania budynku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w której wskazano, że jeśli "osoba prawna prowadzi działalność developerską oraz organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną działalność polegającą na wynajmie lokali w będącym jej własnością budynku, można uznać, że budynek ten oceniany wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, umowami dotyczącymi zawartych umów najmu, zarządzania, dostawy mediów i innymi umowami związanymi z tym budynkiem i działalnością polegająca na najmie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa podatnika. Należy również stwierdzić, że tak wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych stanowić musi jednocześnie niezależną, samodzielną sferę działalności, w ramach której podatnik realizuje określone zadania gospodarcze".

Jak wynika z powyższej interpretacji Ministra Finansów, sprzedaż budynków sama w sobie nie może stanowić sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet jeśli budynki te są przeznaczone na wynajem. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa mogą stanowić budynki wraz z wszystkimi związanymi z nimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, umowami najmu, zarządzania, dostawy mediów i innymi umowami związanymi z tym budynkiem i działalnością polegającą na najmie.

Z uwagi na brak przeniesienia większości powyższych składników, które ściśle związane są z funkcjonowaniem działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu najmu powierzchni magazynowych, zdaniem Wnioskodawcy, nie można mówić o zespole składników majątkowych, a w konsekwencji nie dojdzie do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

2. Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o VAT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Jednakże zgodnie z praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział.

W omawianej sytuacji Sprzedający w żaden sposób nie wyodrębnił w swojej strukturze ani księgach działalności związanej z najmem powierzchni magazynowych w Nieruchomości. W związku z czym całość elementów będącą przedmiotem sprzedaży nie można uznać za jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie, ponieważ stanowi on w istocie wyłączenie części masy majątkowej Sprzedającego, która samodzielnie nie umożliwia prowadzenia działalności gospodarczej.

3. Wyodrębnienie finansowe

Również w tym zakresie Ustawa o VAT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę, iż Sprzedający nie wyodrębnia w swoich księgach działalności związanej z najmem powierzchni w Nieruchomości, jak również nie sporządza odrębnego sprawozdania finansowego związanego z Nieruchomością oraz Spółka nie przejmie ksiąg rachunkowych Sprzedającego nie istnieją podstawy do twierdzenia, iż nabywane w ramach planowanej transakcji elementy są wyodrębnione finansowo w strukturze Sprzedającego.

Dodatkowo należy podkreślić, iż w ramach nabycia Nieruchomości, Wnioskodawca nie będzie przejmować od Sprzedającego środków pieniężnych oraz jakichkolwiek rachunków bankowych Sprzedającego.

Mając na uwadze opisane powyżej okoliczności, zdaniem Spółki, składniki majątkowe i niemajątkowe będące przedmiotem sprzedaży nie będą spełniać warunku wyodrębnienia finansowego, o którym mowa w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

4. Wyodrębnienie funkcjonalne

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w Ustawie o VAT, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Tak więc, aby można było mówić o nabyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zespół nabywanych składników majątkowych i niemajątkowych musi być przeznaczony do prowadzenia określonej działalności gospodarczej. W świetle omawianej sytuacji, aby można było stwierdzić, iż Wnioskodawca nabędzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, przejmowane składniki powinny umożliwić mu kontynuowanie działalności polegającej na najmie powierzchni magazynowych.

Niemniej jednak biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe, przedmiotem sprzedaży nie będą istotne składniki, które pozwoliłyby kontynuować działalność gospodarczą. W celu prowadzenia działalności polegającej na najmie powierzchni magazynowych, Spółka będzie zmuszona do dokonywania niezbędnych nakładów oraz podpisywania niezbędnych do prowadzenia tej działalności umów, bez których na dzień dokonania transakcji sprzedaży taka kontynuacja nie byłaby możliwa.

Ponadto, w opinii Spółki, same składniki majątkowe i niemajątkowe będące przedmiotem planowanej transakcji nie mogłyby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, gdyby potencjalnie zaistniała taka konieczność. Dla umożliwienia prowadzenia działalności, przy pomocy nabywanych aktywów, niezbędny będzie szereg prac, które umożliwią zorganizowanie działalności przez Wnioskodawcę.

Stanowisko, że przenoszone składniki majątkowe nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostało potwierdzone w przywołanych poniżej interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych, m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 czerwca 2013 r. (sygn. IPTPP2/443-254/13-2/AW), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 marca 2013 r. (sygn. IPPP1/443-103/13-2/IGo), z dnia 15 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1108/12-2/EK), z dnia 6 listopada 2012 r. (sygn. IPPP1/443-905/12-2/AS), z dnia 18 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-284/12-3/RR) oraz z dnia 6 marca 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-850/11-2/PR), a także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 grudnia 2012 r. (sygn. ITPP2/443-1183/12/AD).

Podsumowując, brak organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego wyodrębnienia przedmiotu sprzedaży nie pozwala na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Nieruchomości będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom Ustawy o VAT, określonym w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

c. Sprzedaż towaru podlegająca opodatkowaniu VAT

Z uwagi na to, iż planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości stanowić będzie dostawę budynków, budowli i gruntów, będzie ona co do zasady opodatkowana podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, na podstawie art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Niewątpliwie Nieruchomości stanowią towary w rozumieniu tych regulacji.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 (niewyłączoną z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W wydanej interpretacji rozstrzygnięto kwestię opodatkowania planowanej transakcji nabycia nieruchomości - pytanie nr 1 wniosku. W części odnoszącej się do zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla opisanej transakcji (pytanie nr 2) oraz prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z wystawionej przez Sprzedawcę faktury (pytanie nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych również zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl