IPPP1/443-699/13-2/PR - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-699/13-2/PR Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko OSP przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna posiada status Stowarzyszenia. Jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych w rozumieniu przepisów o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów.

W dniu 29 września 2011 r. Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania (LGD) o dofinansowanie operacji pn. "Budowa placu zabaw we wsi" w ramach tzw. "Małych Projektów" PROW 2007-2013. Po pozytywnej ocenie wniosku przez LGD został on przekazany do oceny Urzędu Marszałkowskiego, Departamentu Rolnictwa i Modernizacji Terenów Wiejskich. W dniu 9 listopada 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie operacji "Budowa placu zabaw" w ramach 4 osi "Leader" działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów finansowanych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z umową celem operacji jest poprawa oferty rekreacyjnej oraz komfortu i bezpieczeństwa spędzania wolnego czasu poprzez budowę nowoczesnego, ogólnodostępnego placu zabaw we wsi. W ramach projektu Ochotnicza Straż Pożarna wybuduje plac zabaw. Zostaną zakupione i zamontowane urządzenia zabawowe takie jak: motor rajdowy na sprężynie, huśtawka podwójna z siedzeniem zwykłym i koszyczkowym, karuzela koszyczkowa, szcześciobok gimnastyczny, duża wieża. Plac zabaw zostanie wyposażony w elementy małej architektury typu ławki parkowo-ogrodowe z oparciem, kosze na śmieci, stojaki na rowery, tablice z regulaminem. Operacja przewiduje również uporządkowanie placu zabaw oraz jego ogrodzenie. Plac zabaw będzie ogólnodostępny.

Za korzystanie z placu zabaw nie będą pobierane opłaty. Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia w Urzędzie Marszałkowskim wniosku o płatność w terminie 01-31 grudnia 2013 r. Interpretacja indywidualna stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków. Wszystkie faktury będą wystawione na Wnioskodawcę i zostaną przedstawione do refundacji do Urzędu Marszałkowskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z dokonanymi zakupami towarów i usług na realizację zadania pn. "Budowa placu zabaw" w ramach osi 4 "Leader" działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu "Małych Projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług poniesionymi na realizację zadania "Budowa placu zabaw we wsi" realizowanego w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" z zakresu "Małych Projektów" PROW 2007-2013 ponieważ nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna (OSP) nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. OSP złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pn. "Budowa placu zabaw we wsi" w ramach tzw. "Małych Projektów" PROW 2007-2013. Zgodnie z zawartą umową celem operacji jest poprawa oferty rekreacyjnej oraz komfortu i bezpieczeństwa spędzania wolnego czasu poprzez budowę nowoczesnego, ogólnodostępnego placu zabaw. W ramach projektu OSP wybuduje plac zabaw. Operacja przewiduje również uporządkowanie placu zabaw oraz jego ogrodzenie. Plac zabaw będzie ogólnodostępny. Za korzystanie z placu zabaw nie będą pobierane opłaty. Wątpliwości OSP skupiają się na możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. operacji.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż OSP nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowej operacji, mających na celu budowę placu zabaw we wsi, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl